AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.419

Tändstiftsbyte blev katastrof

Sida 1 av 2
Ha
8
Hassaninho
Bmw 323CI -99
Tjena Grabbar..
Ni anar inte vad jag har fått gå igenom idag.
Jag åkte ner till mekonomen och köpte tändstift, och verktyg satsen till min Bmw 323CI.

Man har ju bytt tändstift flera gånger innan, men just denna gången gjorde jag bort mig rejält.

Jag råkade lägga in en hylsa som var lite för stor för tändstiftet, och den gick in väldigt lätt, men när jag ville få ut den fick jag ett helvete...
Hylsan ville bara inte ut, och till sist satt den så fast att tom spärrnyckeln gick sönder...
Efter nån timmes slit, svett och ilska hamnade bilj*veln hos verkstaden och nu finns den där.

Verkstaden garanterar inte kunna få bort hylsan, men skulle göra ett försök, annars var ja tvungen att lämna in den till BMW.

De lät verkligen inte vackert att bara köra på 5 cylindrar...
Har ni något tips eller nått som ja kunde ha gjort för att vå upp hylsan...

Ibland lyckas man göra så dumma saker så de inte e sant...

Hassaninho
Var menar du att hylsan sitter fast? Har fastnat på själva stiftet?

Att du valde för stor hylsa, menar du då att den hade fel dimesion på "sexkanten" som skall passa på stiftet?
Ha
8
Hassaninho
Bmw 323CI -99
När du köper en hylsats från mekonomen får du 3 st hylsor med olika dimesion.
Jag lade in dimisionen större än den som skulle dit, och när ja skulle ta upp den fastnade den.
Själva tändstiftet sitter kvar, hylan är inte långt ner utan man ser själva huvudet på den.

Hassaninho
Roffa1
Ta en rörtång och försök vicka bort hylsan. Vad du gör så bryt inte av porslinet på själva stiftet.
Vad sitter hylsan fast i?
Jag förstår inte hur och i vad den sitter fast!

Svårt att hjälpa utan att veta hur det ligger till....
Ha
8
Hassaninho
Bmw 323CI -99
Hej, hylsan sitter inte fast i själva tändstiftet, tändstiftet sitter på sin plats där nere...
hylsan sitter bara fast i den lilla hålet o vägrar komma upp...
ja kommer inte åt med rörtång.

Hassaninho
Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
kan du inte använda en "pisang" (sjukvårdsverktyg) eller en långsmal tång som expanderar när man kniper ihop, trycka ner den i hylsan och pressa så den nyper tag i hylsans "fäste" om man säger så?? vet inte riktigt hur hylsan ser ut...
Så du menar att hylsan har kilat sig fast i hålets väggar?
Ha
8
Hassaninho
Bmw 323CI -99
ja menar exakt så chris...

Hassaninho
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Köp kylspray och kyl ner hylsan till max och se om den lossnar. Alternativt värm först toppen runt tändstiftet rikligt med gasolbrännare först för ännu större effkt.
Ha
8
Hassaninho
Bmw 323CI -99
hej...
ja kommer ju inte åt tändstiftet alls eftersom hylsan står helt i vägen...
de ända ja kommer åt är huvudet på hylsan...

Hassaninho
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
Låna en glidhammare av verkstan.

If it works, don't fix it.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hassaninho:

Det Jens Ek säger är att först värma med gasolen och sen spruta kylspray på hylsan så att den kommer loss (med en glidhammare).

Mvh
Ha
8
Hassaninho
Bmw 323CI -99
körde förbi där idag o han har fortfarande inte rört bilen.
verkar som verkstaden e stängt idag fastän han sa till mig igår när ja lämnade in bilen att ja skulle hämta den idag...
skum verkstad, ja funderar på att gå o hämta bilen me dom extra nycklarna o försöka själv...

ja bor i malmö, var nånstans kan ja få tag på en glidhammare...
man känner sig helt vilse utan bil...

Hassaninho
Ha
8
Hassaninho
Bmw 323CI -99
men alltså, de med glidhammare... när ja tar in den i själva hyls hålet... måste den inte fästas emot på andra sidan så den håller emot när ja försöker ta ut den? eller hur fungerar det?

Man kanske exanderar ut nått, ja vet inte...

Hassaninho
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Man brukar få med lite olika hakar: Länk
Kan kanske hjälpa om du skruvar av ventilkåpan så du kommer åt hylsan bättre. Glidhammare lär du behöva i vilket fall, o även smörjspray...
Ha
8
Hassaninho
Bmw 323CI -99
ja funderade på att skruva av ventilkåpan men gjorde inte de för ja visste inte konsekvenserna eller vad som skulle hända...
men om de underlättar mycket så borde man göra de...

Hassaninho
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Kanske funkar att skicka ner en metalsstång som du kan punkta ihop hylsan med med en svets... Precisionsjobb men funkar säkert...

Fn kanske det räcker att lossa ventilkåpan för att komma åt bättre...

Mvh. B

"What we're dealing with here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hur gick det?
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
hyllsan kilar väll troligtvis fast mellan tändstift och vägg,borde väll bara vara att skruva ur stiftet,då borde ju hyllsan centera i hålet och vara lätt att få upp igen?

/Dogge
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.