AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.323

E34 540 fel på farthållare och diverse andra saker.

Go
20
Gottfríd
BMW E34 540iM/6 -95 #484/797 Arktissilver
Hej, ny BMW ägare här.
Det är t.o.m så att det är min första BMW överhuvudtaget och ja måste säga att ja är kär i denna bil.
Har precis köpt mig den bil som var en drömbil när ja var yngre.
Dock var ja för ung och bilen för dyr då.
Har en del frågor om denna och ja har sökt och fått svar på dom flesta frågor men en del återstår dock.

Bilen i fråga är iaf en E34 540i/6 -95 silvermetallic med M-chassie, sportstolar i skinn och svart mockatak och lite annat lull lull.
Är kanonnöjd med bilen och den är verkligen välbevarad så det finns inte mycket att klaga över.
Dock vill ja fortsätta att behandla bilen väl och då blir det lätt att man blir aningen pedant.
Så nu till mina frågor.

1: Farthållaren har en tendens till att dra ojämnt. När ja startar farthållaren, säg vid 90Km/h så gasar bilen för att sedan släppa lite för att sedan gasa igen och släppa. Så fortssätter bilen hela tiden vilket är väldig störande eftersom det är en rätt motorstark bil så känns accelerationen rätt rejält.
Dessutom kan det knappast vara ekonomiskt att bilen ligger och drar och släpper hela tiden.
I nerförsbacke och uppförsbacke uppstår detta fenomen ej så det är bara på plan väg när bilen ska upprätthålla rätt hastighet.
Nån som vet hur ja fixar detta?

2: Sen så har ja ett litet störande oljud när ja typ ska parkera eller åka iväg sakta, det liksom klingar till från bakaxeln tror ja.
En kille ja pratade med sa att det är Diffen som spänner upp sig.
Men ska det verkligen klinga så? Det hörs rätt väl att det klingar och personligen tycker ja det är lite pinsamt då det nästan låter som nåt är löst när man åker iväg.

3: Ja har märkt att tankmätaren ibland inte vill gå upp. Knackar man till med handen på toppen av instrumentbrädan så hoppar den dock igång igen.
Är detta ett känt fel som möjligtvis är lätt att fixa?
Ja ska nämligen ändå ta ut instrumenten för ja måste byta en lampa bakom tempmätaren som är trasig så ja tänkte att det kanske var nåt ja kunde kolla efter när ja ändå har mätarhuset ute?

4: Och sen sista frågan.
Ja har mörkt ädelträ i bilen och det sitter ju trä på dörrsidorna.
På dörrklädseln vid förarsidan mot B-stolpen har det blivit små sprickor i träet.
Går det att byta ut lösa delar eller är det en ny dörrsida som gäller?
Det är ju inte direkt synligt eller störande när man sitter i bilen, men är man pedant vill man ju att allt ska vara tipptopp med bilen.

Fi
149
FiatluX
530iA Touring -95
1: Låter nästan helt normalt, men kolla kabeln för glapp vid motorn - max spel 0,5-1 mm

2: Silentbussningar eller stabilisatorstagen "dogbones" kanske?

3: Mätaren i instrumentbrädan eller nivåsensoren i tanken bak(det sista är mycket normalt)

4: Det går att byta lösa delar, varje träbit sitter med 2 plastmuttrar! Men dörrsidan skall av först ;)

Länk
Go
20
Gottfríd
1: ja antar att du menar wirén? Den ska alltså vara rätt spänd då om ja förstår dig rätt. Får kika på det imorgon.

2: Förstår inte riktigt hur bussningar skulle kuynna framkalla ett klingande ljud?
Det låter nästan som nån skramlar med en nyckelknippa ungefär om ja ska försöka förklara ljudet.
Det är ett väldigt ljust klingande liksom.
Hade det varit bussningar borde det väl klonka eller knarra/gnirka?

3: Mätaren i instrumenthuset låter ju troligt, men att det skulle ha nåt med givaren i tanken låter ju skumt med tanke på att den hoppar igång när ja klappar lite bestämt på mätarhuset.

4: Kanon att det går byta lösa delar, då får ja se om ja lyckas rycka bort dörrsidan imorgon och sen åka och beställa en ny träbit på BMW.

Tack för hjälpen så länge, fick ju några frågetecken utredda iaf.

Mvh.
Fi
149
FiatluX
530iA Touring -95
2: Japp du har rätt.

3: Oxiderade eller defekta lödningar kanske?

4: Kolla närmaste skroten! ;)

Länk
Fi
149
FiatluX
530iA Touring -95
Bild på farthållare kabeln: Länk

Och här hela sidan om V8 farthållare: Länk

Länk
2. Har samma problem i min e34, att de klingar till nånstans under bilen. Galet störande måste jag säga.
Go
20
Gottfríd
Forss: Har du diffbroms på din bil också?
Min klingar bara till när ja kör framåt och bakåt när man parkerar eller står i en bilkö med mycket start och stopp, alltså krypkörning.
Det hörs inget under färd.

Är det så för dig med? Eller hörs det hela tiden för dig?
Gottfríd: För mig är de när jag kör över ojämnheter, då klingar de till underifrån / bakifrån. Inte tänkt på om de är vid krypkörning osv då jag märkte de i veckan när jag hade öppet fönster.
vet inte om de är diffbroms på min. Är iaf en 525 -93
Go
20
Gottfríd
Ok, ja det är fullt möjligt att vi har samma fel bara det att ditt hörs vid andra tillfällen än mitt.
Hoppas nån annan har några bra förslag på vad det kan vara iaf, vore skönt att kunna lista ut vad det är.
Go
20
Gottfríd
Ingen som har några andra tips angående klingandet i bakaxeln?
Hur låter era bilar med Diffbroms?
Kan det vara lamellerna som klingar eller är det något annat.
Vore bra om man fick veta om det "ska" låta så av bilar med diffbroms eller om något verkligen är fel.
Det låter inget på bilar med diffspärr, har två + haft ytterligare en, någonting är fel på din, gissar att din är #484/797 Arktissilber med svart läder och M Sportpaket? En av 6st byggda Arktissilver med M Sportpaket.

Jag skulle skriva 540iM/6-95 #484/797, innertaket är svart (som alla med M Sportpaket) dock är det inte mocka/alcantara eller det som användes då Nubuk ett sorts läder, utan vanliga materialet fast i svart.

Träet heter Vogelaugenhorn graphit standard på bilar med M-Sportpaket, om du inte har utrustningslistan till din skickar jag den till dig, har till alla 540i/6 E34 byggda i Tyskland.

Mvh Stephan
Go
20
Gottfríd
Ok så något är alltså galet i bakvagnen då, tack för svaret då ska ja se om ja kan lokalisera vart det kommer ifrå när ja får tag på någonstans att lyfta upp bilen.

Jasså det fanns bara 6 stycken byggda med den färgen och M-sport paketet? Det var ju kul att få veta faktiskt, då känner man sig ju lite mer unik.
Har du uttrustningslistan till min vore det kanon att kunna få den, vore jättekul att se vad den var uttrustad med från fabrik faktiskt.

Ja är som sagt nybliven BMW ägare och har inte lärt mig allt vad som finns att veta om BMW, men det är väl dags nu för ja har tänkt förädla och bevara denna bilen.
Är kanonnöjd med bilen hittills och vill gärna få den i bättre skick än den var när ja köpte den.
me
161
merza
750ia-95
På min bil klingade också bak på ojämt underlag
Man hör det bara in i bilen då rutan är nere
Och passerar något ljudet stuttsar i mot typ Staket/mur/hus
På min glappade bromsklottsarna plockade ut dom mätte och
banka så dom blev lite större ca 1-2mm
Nu kan man smyga igen
Lu
204
Lusselelle
BMW 525 xi e61 LCI -07
BMW 320 e30 m60 6vxl -90
BMW 540iM -93(5vxl)
BMW 635csi(?) m60 6vxl -76
Kan det inte vara en drivknut som klingar till? Bara en tanke.
Go
20
Gottfríd
Ingen aning, aldrig varit ute för att en drivknut klingar dock men vem vet.
Får se om ja hittar något när ja får upp bilen på en lyft.
Nu vet ja iaf att det inte ska låta så här från bilen iaf.
Angående farthållaren så verkar det som att något är fel men exakt vad som spökar vet jag inte.
Go
20
Gottfríd
Ok, ja testade att spänna wiren lite och det upplevs som lite bättre, men problemet är fortfarande kvar tyvärr dock inte lika kraftigt.
Men det börjar bli lite jobbigt att använda farthållaren nu faktiskt på grund av detta när bilen kör så ojämnt.
Får nog åka till en BMW verkstad och be nån provköra och se om dom har några förslag på åtgärder.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.