AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
849

Köpråd till en novis, beg e39 96-98

8
Föraren
BMW e46 320D
Hejsan!

Har "lurkat" lite här ett tag nu och måste verkligen säga att den här siten är riktigt intressant, och verkar vara ett bra stöd om man skulle äga en BMW.

Nåväll, till sak. Har aldrig haft behov av att äga en bil och har således hankat mig fram genom att låna diverse Volvovilar, Toyotor och liknande. Fick nu senast låna både en 318 touring samt en 525 touring av senare 90 tal, och fick en riktig "WOW" upplevelse. Sjyst intredning, bra vägkänsla osv. Nu börjar det iaf. dra ihop sig och det känns som att det är dags att skaffa eget.

Kommer köra runt 1500 mil / året, har mekat bilar i över 10 års tid nu (en av anledningarna till att jag alltid kunnat låna bilar ;) har väl i princip monterat isär en hel volvo 740, om det nu betyder något i sammanhanget).

Iaf. har kikat runt och en 523i E39 av 96 - 98 årsmodell verkar intressant. Budget, 30kkr? Är det realistiskt? Har kikat på 520:orna också men har förstått att de egentligen har en lite för klen motor för sin storlek?

Tydligen så går BMW 5:orna rätt långt om man har tagit väl hand om dem (30kmil+) så att köpa en relativ långmilare (runt 25kmil) om man har lite motoröra, är det en bra idé? Har läst lite om vad man bör tänka på (bussningar, upphängning, tick från motor, AC som behöver 'fyllas på' osv), något speciellt annars? Hur är elen?, de gamla bilarna hade tydligen en del problem på den sidan.

Summa summarum, E39 (523, 528?) 96 - 98, ca 30kkr(40?), inga krav på skinnklädsel eller så, vill bara ha en fungerane AC! Hur är det att bygga ljud i en sådan bil förresten? Lätt att slänga i en annan stereo och lite sådant?

Något sådan kanske? Görbart, eller naivt?
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hej

Trevligt att du funderar på att komma över till den bra sidan av märken.
Ja det finns en hel del kunskap här så det är fint.

Har du kikat i begagnatguiden här på forumet ?

Mvh

8
Föraren
BMW e46 320D
Hejsan!

Jajamen, är rätt taggad på en beamer nu.

Har läst begagnatguiden, kanontips med länkar å allt! Dock svarar den inte på det där med långmilare, min tänkta prisbild, stereo och liknande så att det är väl mer åt de sakerna jag är intresserad av att veta mer om. Sedan är det alltid intressant att höra olika ägares erfarenheter osv.

Den här tråden behandlar i stort det du efterfrågar kring E39 för 30.000kr: Länk

Kolla begagnatguiden också. E39 är underbara bilar när de fungerar och har blivit väl omhändertagna.

8
Föraren
BMW e46 320D
Ahh! Tackar tackar. Gjorde en sökning tidigare innan jag postade tråden..lite pinsamt att jag missade den.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.