|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
då jag är skeptisk till allt vad longlife och livstidsolja heter så vägrar ja köra på det i min bil.. vad för olja ska det vara i dom lådorna om man inte kör på longtife? har skottat kylaren så jag har aut. olja i vattnet och troligen vatten i automaten.. så det måste återgärdas omgående.. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Skeptisk ? varför då oljekvaliten är inte sämre än någon annan typ hydralolja som används till automater. Det finns idag flera olika alternativ till just den delsyntet hydralolja Esso LT 71141 som är fabriksfylld om man ska riva lådan och byta ALL olja att bland olika oljor är INTE rekomendabelt. Valvoline Mercon bland andra. Länk Både Audi, MB (även Citroen) använder Esso LT 71141 iom att MB , Audi har lika ZF automater som BMW oljan kan vara billigare där. Finns ingen anleding alls att byta oljefabrikat till ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Skottat kylaren? Dom hänger inte ihop vad jag vet? Kylslingan för automaten sitter precis bakom intill den vanliga kylaren men inte sitter väl dessa ihop? Känns jobbigt om man ska byta kylare att greja med automatoljekopplingar och sånt. Har du olja i kylvattnet känns de mer som toppapackningen? |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kylslingan som sitter i mellan kylaren och AC kondensorn är mig vetligen servostyrnings kylningen. Automatens kylning är integrerad i den vanliga kylaren på automatbilar normalt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hur då integrerad? Jag bytte min kylare för ett tag sen är där va inget integrerat i den? |
|
|
jag antar att det är automatoljekylning i kylaren,brukar vara så på automatbilar som hasso sa.. men enligt realoem är det en separat oljekylare till automaten? isf verkar det ju konstigt att oljan kommer till vattnet men inget vatten kommer till oljan? eller går bilen så varmt att vattnet förångas direkt? |
|
| en annan konstig grej är att den inte verkar dra någon olja.. men automaten verkar ha fått frilir och fittar sig med adaptiva styrningen kör man hårt får man åka någon mil på motorväg i 110 innan man får i 4an och senare 5an via steptronicen.. de tror ja har med oljenivån att göra? | |
Du har nog rätt Ravve jag tänkte mig att du syftade på denna kylslinga som är till servostyrningen. Länk Det verkar finnas två varianter av automatlådekylning på 540 ? Länk Länk Förövrigt så är det väldigt vanligt förekommade att kylarpaketet är dubbelkanalat och är både till för olja och vatten med automatoljerören direkt anslutna i ena gaveln. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
jag har en känsla av att jag har värmeväxlaren... ;) får kolla mer ingående när ja och polaren river i hans garage när mussen rullar igen.. :) |
|
|
nåja nu står bilen riven på lyften i polarens garage.. värmeväxlaren har spruckit och blandat automatlådeolja och kylvatten. byter nu värmeväxlare, och vattenpump/termostathus och en givare som var trasig (verkar som någon tidigare ägare dragit av den då den givaren utan större våld gick av när vi lossade kontakten.. nåja tur att de finns folk som tillverkar sånt hela dagarna.. haha) blev mobil syntetisk atf, den fungerar som replacement till ESSO LT 71141 enligt deras hemsida.. visst kostar 220kr/litern men då får man iaf bra olja som man vet är okey.. nästa vecka kommer alla delar iaf, så det ska bli skönt att få ihop allt igen.. bytte vattenpump oxå den började bli glapp i lagringen så det var på tiden.. annars får man ju riva allt skit igen snart hehe.. |
|
| Var inne på Bmw i Uppsala diag och fick fram att det kostade 4600 kr för bara oljan.. har en bmw 540 -98 så tror att antingen tar dom way overprice eller så har oljan höjts med 100%? Oljan var Esso lt 71141 | |
| Köp nån annanstans då, de är ju inte "BMW-olja". | |
| jag har mobil 1 helsyntet atf... kostar 220kr litern listpris.. dyrt som satan, men klarar esso lt 71141 klassningen.. visst esso oljan är ju klart bäst då det är det som finns i lådan org. om man bara vill göra ett oljetrågsbyte med egen intervall på säg 3000mil, så är det ju bara börja byta, får plats ca 4l i tråget om ja inte minns fel.. gick ju ett 10-tal liter bara att skölja lådan ren ifrån olje/glykolklet.. | |
|
ravve, kollat runt lite hittar inte vart man kan köpa Esson och om du vet, hur mycket lådan rymmer? |
|
|
Om jag inte minns helt fel så rymmer lådan 9 liter totalt men du får inte ut allt när du släpper pluggen/tråget. Jag bytte två gånger i min med x antal mil imellan. Släpp pluggen och töm så mycket de går. I med ny olja och kör kanske 10 mil och töm oljan på nytt och plocka ner tråget så du kan rengöra magneterna ordentligt, jag torkade ur och sprejade hela tråget med bromsrengöring. Glöm inte byta byta filtret och trågpackningen. |
|
|
Tror det blir till o lämna in den då jag inte har ett varmt garage samt hissa upp den.... min "bilhiss" står i en kall lada :P samt att jag inte kan hitta var jag kan köpa den förbaskade oljan någonstans ... |
|
|
Hej! du hittar oljan hos meca.. |
|
|
peltonen, har kollat på meca finns ingen Esso atf lt71141 där icke! :/ |
|
|
Det va inte så länge sedan jag köpte några liter på meca du kanske skall ringa dom och fråga. |
|
|
Underst i Länk hittar ni den här informationen: ESSO LT 71141 saluförs av Svenska Statoil men finns även hos följande återförsäljare med reservdelsnumren: Audi G052162A1 BMW 83 22 9 407 807 (20 liters) Citroen Z000169756 Jaguar JLM20238 Mercedes Benz A0019892203 Peugeot Z000169756 Porsche 999.917.547.00 |
|
|
Jag köpte olja från VW Audi för ca 150 kr/l i aug 08. Hos Citroën ska den vara ännu billigare men jag vet inte säkert. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.