|
|
|
|---|---|
|
Hittade detta på Ebay: Länk Det är väl ett rätt ovanligt tillbehör... /Mats J | |
| Köp det Mats, sitter finfint i Alpinan! | |
|
Jag gissar att priset kommer dra iväg rejält på sluttampen... Annars hade jag agerat. /Mats J |
|
|
Ibland kan man ju fynda på eBay/Tradera, så har du tur sticker det inte så farligt. Hade jag ägt en fin E32 med gott om utrustning hade jag kunnat tänka mig att bjuda 2-3 tusen kanske.. ______ Foto Länk |
|
|
för 3000:- kan man ju nästan få en 750 till så det känns fel att bara köpa ett kylskåp för de pengarna :) /Mats J |
|
| Skulle kylskåpet kunna passa i en e38a?? | |
|
Matte-Kvack. Nej, det har vi väl varit inne på redan i en annan tråd alldeles nyligen? Skåpet är ju enligt uppgift inte till E38 utan till andra modeller. Möjligen skulle det kunna gå att "mecka" dit det, men skulle det kännas bra och se helt OK ut då när det inte är helt anpassat till bilen? På de E38 jag sett med kylskåp så har man fortfarande haft HELA mittarmstödet kvar, antingen med som standard ett stort förvaringsfack i armstödet under ett polstrat skinklätt lock, eller med som i t ex min bil med extra telefon och en massa annat el-jox under samma lock. På detta kylskåp så ser det ut som det helt ersätter det ordinarie mittarmstödet och istället har ett tunt yttre lock som när det öppnas blöir en liten hylla med plats för att ställa två glas. Så, det ärt tveksamt om måtten ens stämmer så det ser "rätt" ut mot ditt ryggstöd på alla vis. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Jag köpte exakt likadant till min Alpina här på Powerbörsen för 1.500:- Nackdelen är man måste koppla in den till A/C.. M V H Stephan |
|
|
Stephan. Ok, det är så den varianten av skåpet funkar? Det kyls bara av AC-anläggningen och blir då bara kalt när just AC-anläggningen körs. Originalkylskåpet i min 740iL är ett helt vanligt "hemmakylskåp" fast i miniatyr, och håller sig lika kallt med. Det drivs av en elektrisk kompressor så det håller sig kallt och fint då länge det är påslaget och det finns ström i bilens batteri. På sommaren så gör ju då kompressorn oftare i varmt väder och då drar det givetvis mer ström. Men på svalare dagar/årstider så behöver inte kompressorn gå lika ofta för att hålla tempen i kylen och då går det åt mindre ström. Jag har testat och bilen kan stå i garaget på sommaren i 2-3 dygn med kylskåpet på och bilen startar snällt ändå. Men jag är snäll mot batteriet och kopplar varje kväll när bilen ställs in i garaget på en Ctek 7000 batteriladdare som får stå på hela tiden bilen står i garaget. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
| SR T: såg inte den tråden.. | |
|
@ Stephan: Det skåpet Mats länkar till behöver väl inte kopplas mot AC...? Vet att det som sitter i E32 Highline däremot gör det. Hade nämligen ur alltihop i min då det begav sig. Men det kylskåpet är ju monterat mellen sittdynorna i baksätet alltså inte i ryggstödet. Finns det fler än två modeller? |
|
|
Iwarsson; Mitt är exakt likadant och det monteras mot ac-röret + ström till belysning och sen slang för kondensvatten. Går man in på Realoem så finns det röret som reservdel. M V H Stephan |
|
|
Trevligt med en sådan... men jag sitter fram. Kan tipsa att man kan bygga en egen, jag har byggt en elektriskt med 226W TEC kylning som i sin tur blir avkyld med vatten (sluten med radiator och pump) Men när ska man få in den i bilen är oklart... brukar påbörja saker men glömmer att slutföra det. Testat lite och den kyler snabbt ner till -8*C, måste fixa termostat så den stängs av lite då och då. |
|
|
Ismo, satt precis och tänkte på samma sak :) Har du lite bilder på bygget? ______ Foto Länk |
|
|
Ismos variant är ju den bästa om man tänker använda det, kanske skulle bygga om handskfacket istället? Jag läste för många år sedan att Opel Senator kunde fås med kylfack i handskfacket om man hade AC... Men enklare att bygga Ismos variant. Men för den som gillar onödig originalutrustning så funkar ju inte detta. /Mats J |
|
|
Finns ytterligare en original variant till E32/34 som sitter mellan framsätena och rymmer ca 2st 33cl burkar + ett äpple. Har för mig att det var så det framställdes i BMW-broschyren ;) Ska se om jag inte kan hitta igen den bilden där även den först diskuterade modellen finns med. Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
|
Hittade ett gammalt inlägg från E32 tiden då vi diskuterade just kylfack som option: " I en gammal BMW-katalog hittade jag: Kylbox och armstöd: volym 3,5 l, freonfritt kylmedel, integrerat batteriurladdningsskydd, till E34 och E32, 82 29 9 403 092, 5460:- (-95). På bilden har de klämt ner 3 burkar läsk, en liten flaska, ett äpple och en chokladkaka (!). Det ser ut som om man byter ut mittkonsollen mellan stolarna (precis bakom elhissknapparna). Det större skåpet kunde med viss reservation också beställas hos BMW förra sommaren (läs 2001) pris ca 18000:-. Den lilla fanns däremot på lager i Tyskland." Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
|
Att tänka på är att det finns lite olika varianter och idéer på detta med kylskåp/fack i bilar, och att det inte alltid är i närheten så bra som det låter. Simplaste varianten är nog det som brukar kallas kylt handskfack eller liknande. Det kan bara så himla simpelt som det t ex är i Passat runt 2000. Då handlar det om att en av luftkanalerna bakom handskfacket fått en liten ställbar lucka som kan öppnas så att lite sval luft från kanalen leds in i facket. Då dessa Passater har klimatanläggning så kan luften förvisso bli ganska kall men samtidigt så är ju handskfacket helt oisolerat, så i bästa fall klarar det att hindra choklad att smälta i facket en varm dag. Någon kylskåpskyla eller funktion som ett kylskåp är bara att glömma. Nästa variant kanske är de som kyls av ett litet Peltier-element, typ sånt som sitter i alla dessa billiga kylboxar på t ex Biltema. De ger faktisk rätt rejäl kyla bara de får lite tid på sig och ytrymmet är välisolerat. De genererar dock en hel del värme på motsatt sida av elementet vilket ofta kräver fläkt som då kan skapa oljud. Bästa varianten torde då vara det system som sitter i min 740iL, helt enkelt ett redigt kompressorkylskåp. Dock så blir det dyrt, och är rätt skrymmande. Men det fungerar på samma sätt som kylen hemma i köket, lika kallt, bra isolerat m.m. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Exakt, dom kylskåpen från biltema väckte min ide.. men tyckte peltiern/TEC var för klen och bytte till en 226W från kjell&Co... men nästa problem var värmen.. Men jag håller på mycket med datorer och hade lite vattenkylnings bråte kvar, så jag tog en CPU block och satte denna mot TEC istället för den klena kylflänsen med skräp fläkten. Det är den lättaste delen, svårast är att få in den i bilen och få sval luft till den lila radiatorn.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.