|
|
|
|---|---|
|
Nån här som tagit bort sin CDV ventil, hur upplevde ni bilen efteråt. Är det nåt som kan ta skada när man tar bort den ? Tacksam för svar | |
|
Det som kan ta skada är om du klantar dig och slinter på kopplingen... typ släpper upp pedalen från fullt nedtryckt till fullt uppsläppt väldigt snabbt. CDV finns där just för att skydda drivlinan från denna typ av klanteri, men så länge du inte kör som en klant tror jag att du kan ta bort den med gott samvete :) Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Oki då vet jag :) Nu ska jag bara hitta nån som kan ta bort den, ska stå o stampa på den jävla ventilen sen :) |
|
| Med risk att låta dum, men varför ta bort den överhuvudtaget? | |
| Chris87: Många ogillar strypningen som ger lite diffust dragläge. | |
| helt sjukt att efter 6 månader med bilen och jag kommer fortfarande inte överens med kopplingen :) på 1:växel o backen. | |
|
Tycker mig kunna konstatera att det är lite knepigare att växla snyggt när bilen är kall. Eller så är det jag som är kall. Har man bara kört en sväng så tycker iaf inte jag att det är några som helst bekymmer att koppla snyggt. Eftersom det är samma vätska till kopplingen som till bromsarna så kanske det blir sämre kopplingsverkan när vätskan är lite till åren kommen? Det finns tydligen någon form av avskiljare i vätskebehållaren så att man inte sumpar bromsverkan om kopplingshyrdraulen får ett läckage. Så även om jag har funderat på att helt utesluta CDV så känns det inte så nödvändigt. På E46:orna kan man helt sonika ta bort den och det tar väl en 15-20 minuter bara man hittar fram och har alla verktyg. På andra modeller verkar det som man måste sätta dit en modifierad, (läs urtagen) CDV eftersom rören annars kan bli för korta. BoMoW, har du kollat att vätskenivån är korrekt? Kanske är det enklaste att fylla på där. Kan ju vara så att kopplingscylindern kanske läcker? Eller är kass. Niklas Fransosen |
|
|
På E39 kan man ta bort den utan vidare. Det blir en väldig skillnad i känslan i kopplingen. Ev krypkörning går mycket lättare. Jag körde minst 5000 mil utan CDV i 525iT -02 utan att kunna märka något särskilt slitage. Kanske de som kört längre har annan erfarenhet? "BMW six appeal" |
|
|
Varför skulle det vara skadligt att köra utan? Vet inte på vilken årsmodell BMW började med detta men alla bilar innan fungerar ju felfritt? Själv skulle jag bli galen om någon satte strypning på min bil. |
|
|
O fan, de här var nåt nytt för mej. Visste inte ens om att det fanns nåt sånt på dom här bilarna.. Min bil är skitträlig när det gäller krypkörning o tex dra o backa me husvagn, den hackar ju på kopplingen o vill ju bara dö hela tiden. Har aldrig varit me om nåe sämre dragbil på tomgångsvarv. Hade en A4 1.8t -00 innan o de va aldrig nå problem med det. Har iof haft flera Bmw innan men aldrig dragit husvagn med dom. CDV, är det nåt man kan ta bort så det blir bättre eller? Är det många som har jort det? |
|
|
Jag har tagit bort min, men skillnaden jag upplevde var så liten att den nog kan tillskrivas placebo. Jag hade i och för sig inga problem med kopplingen innan jag tog bort CDV:n heller. Kopplingen är ju ett under av precision jämfört med det elektroniska gasspjället på M54:an. |
|
|
Har haft 330n i 4år nu och 328an i snart två, har fortfarande lite svårt för E46an. Som sagt har man kört den ett tag så funkar det bra, och när man periodvis kört E46 så växlar man riktigt mjukt utan att reflektera över det. Men det räcker att ta en liten runda med 328an sedan är man tillbaka på ruta ett :P Har däremot inga problem med dragläge eller att dra tungt med den, utan jag har snarare problem att köra mjukt innan man vant sig. Oavsett, som svar på topic. Utan CDV blir den väl som en vanlig bil, det vill säga att slitaget blir inte större om man inte klantar sig? //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
Funderade på att ta bort den på 328an men jag hann aldrig innan jag kvaddade den. tycker faktiskt det var väldigt störande, vet inte hur stor skillnad de skulle ha gjort men knappast sämre tror jag. Funderade sj på om det finns någon anledning att man inte borde ta bort den på en 330xi touring. är påväg att handla en sån och vore kul att veta. |
STi |
Vart finns denna? |
| Vart sitter den där satans ventilen och hur plockar man bort den lättast? Behöver man några speciella verktyg? Jag växlar jävligt fort och släpper alltså upp kopplingen lika fort så att det bara rister till ibland vid full gas, kan det vara skadligt då om CDV:n är borttagen? Eller är det enbart om man varvar 5000rpm och flippar av kopplingen med foten så att säga? Mvh | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.