|
|
|
|---|---|
|
Hej alla, Har en E-38 740iA -00 med M62TU-motor. För en tid sedan började motorstyrningslampan (MIL) lysa. Har "släckt" den några gånger genom batteribortkoppling, men den tänds snart igen efter två körcykler. En diagnos jag fick gjord av en AP-medlem (tack Lars!) visade felkod "13 Oxygen Sensors-Heater for Cat.". OBD felkod 13 säger vad jag fått fram "O2 Sensor Heater Circuit (Bank 1 Sensor 1)". Bank 1? Den vänstra eller högra i körriktningen sett? Jag antar den högra i analogi med cylinder-/tändstiftsnumreringen. Rätt? Sensor 1? Antar den reglerande främre, till höger då. Rätt? Det finns ju fyra lambdasonder och lika många kattar på min motor!! Har ännu inte hunnit byta sond och var idag tvungen att kontrollbesiktiga bilen, och lampan tändes givetvis... Avgasvärdena var dåliga: CO 2,0 (0,5) HC 200 (100) CO 2500 2,4 (0,3) LAMBDA 0,95 (0,97-1,03) Ombesiktning inom en månad ;-( I övrigt var bilen helt OK ;-D Frågan är nu: stämmer dessa avgasvärden överens med den erhållna felkoden? Kommer under alla omständigheter att börja med att byta den trilskande lambdasonden! Idéer, råd och synpunkter mottas tacksamt! Lars Franzén BMW CS #6275 | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Bank 1 = cylinder 1-4 lambda 1 zond före cat. Cylinder 1-4 är höger sida dvs passagerarsidan. BMW felkodslista säger så här på engelska. 13. 02 sensor-Heater pre cat bank 1, final stage and insufficent heating signaltype Out put digital puls (active low) The finalstage is monitored for proper voltage drop: output on U<=3,6V. Out put on U>=2,3V, heater is power checked by the innerresistance of the sensor which reperessents the sensor. Jag skull byta Sonden i detta fall om det inte finns några andra felkoder. (De bakre sondern efter cat övervakar functionen på catten och den främre sonderna) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack Hasso, då går jag på det... Lars Franzén BMW CS #6275 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.