|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det ryker mer ur ena röret för såvitt jag vet har du ett spjäll som täpper till det andra för att värma motorn snabbare. Jag har singel-katt på 325an så för mig hade det nog fungerat ok på det viset, dock kommer ju lambdan få panik utan katt, eller? MVH Jocke |
|
|
ja det är de jag funderar över. om katten försvinner. hur lamdan reagerar. tycker de borde fungera. men man vet ju inte. spjället har jag deaktiverat så de är öppet hela veckan. jag undrar om de blir nått tokigt tryck, när kanske en katt är tom eller proppad för mig. BMW ownz |
|
|
han inte få min nya lamdasond igår, så jag letade genom garaget efter 3L kemityl, tankade i bilen som hade 10L 95oktan i tanken. körde 5 hårda mil så bilen skulle bli ordentligt varm och go innan jag for in på besiktningen. bad besiktningsmannen köra en extra sväng med bilen och gasa på ordentligt så den inte skulle vara för kall. här är de gamla värdena. Länk har inte orkat scanna in de nya. CO2500 0,0 | CO 0,0 | HC 008 | LAMDA 1.01 så om man har liknande värden är det lätt värt att tanka kemityl eller e85. men jag råder att man ska kolla upp sin bil och fixa bristerna så fort man kan endå, så man inte råkar ut för värre saker i framtiden. återkommer med mer resultat när jag bytt lamdan och kollat värdena utan kemityl (e85) på verkstad för att se om den var boven till allt. BMW ownz |
|
|
fick min lamda idag. bytte den nyss och tog en provsväng. har rengjort luftfilter, bytt olja filter också. så såhär låter den nu. ska in och kolla avgasvärden på onsdag. Länk BMW ownz |
|
|
va man på verkstaden idag. denna gång lugnt körd bil. så inte kattarna skulle glöda. värdena såg helt perfekta ut. tycker dock att det är lite konstigt då bilen går knepigt enligt mig. BMW ownz |
|
|
Har en Audi coupe som rycker, går konstigt och inte varvar över 5000 varv, svårstartad och slocknar när den går varm... Har haft helt perfekta avgasvärden i 3 år nu på den...Det är inte alltid det är fel på blandningen när bilen går kass. |
|
|
Kan man på något sätt själv kolla om lambdan är körd? "If i have offended you, fuck you if you cant take a joke." |
|
|
Lambdastrul Kan vara lambdasonden som är kass- eller till och med får fel syrevärden. Kolla läckor vid insug och även före katalysatorn, avgassystem mm. T ex luftmassemätaren eller lambdasonden. Behöver inte vara något stort fel. I mitt fall räckte det med att ta isär alla kontakterna, rengöra, spraya och sedan nollställa med datorn. Om lambasonden inte fungerar som den ska så är lamba-värdet för lågt. Är det för högt som i ditt fall är det troligtvis läckage. Starta bilen och låt den gå på tomgång. Prova med att spraya startgas på alla luft-slangar mm. Är det läckage så varvas motorn upp. Sedan kollar du avgassystemet genom att stoppa in en trasa i ändröret. Lyssna noga efter pysljud, då är det läckage i avgassystemmet. Om det är något fel på lambdasonden eller luftmassemätaren så brukar lambdavärdet vara för lågt. Så troligtvis är det ett läckage När det så kallade lambda värdet är fel brukar det bero på 2 saker. Antingen defekt lambdasond eller så luftläckage i avgas systemet. (kan också bli fel om motorn/avgassystemet är kallt) Om lamba-värdet visar förhållandet mellan bränsle/luft, är högt lamba-värde för mycket luft eller tvärtom? Jag bytte ljudämpare för ett tag sedan, satte dit den med en klämma och pasta, men jag får täta lite extra då. F.ö så är tomgången lite väl hög(och lite ojämn), drygt 1000v/min, kan det ha med saken att göra? Lambda över 1 innebär att motorn får för lite soppa i förhållande till mängden luft. Motorn går snålt. Motorer som går på nödprogram (t ex när lambdasonden är paj) brukar pyttsa in lite extra soppa och lägger sig på lambda 0,9-0,95. Det är bara läckage framför lambdasonden som kan få det att funka sämre. Hur är det med grenrör/packningar? Insug/packningar? Läckage bakom sonden innebär att luft (med 21% O2) sugs in, och gaserna som bilprovningens mätare kollar innehåller alltså mer syre -> högre lambda. Men det kanske är tomgången du menar? Test av Lambdasond En lamdasond ger ifrån sig ström. Om sonden är hel ska värdet pendla mellan 0.7 - 0.3 V Om sonden är hel & motorn går fett så kan värdet stå still på 0.9V & Går den magert 0.1V Står värdet still på 0.5V så är troligen sonden trasig Det finns olika många kablar på olika lamdasonder: 1 kabel = mät mellan den & jord 3 Kablar = 2st går till för värmningen (oftast samma färg på dessa) & den tredje ska du mäta på 4 Kablar = 2st till förvärmning & en +&- till sonden mät på dessa. |
|
|
Lite OT... Detta var ett saxat svar till thermotorman, |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.