AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.247

är den chippad eller vad?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
tja. var och besiktigade bilen igår. fick samma fel på mina avgasvärden nu som förra året och året innan.

för att få bilen godkänd ifjol lämnades den in på verkstad, lamdasonderna byttes ut och programvaran uppgraderades eller nollställdes. då blev värderarna bra igen.

enligt besiktningsmannen och vad jag läst tidigare så tyder co värden och lamda värdena att bilen får för mycket bränsle.

om man ligger i tex 70 på femman å puttrar, sedan släpper gasen helt. då far ekonomimätaren ner till typ 3L milen och stannar där i 2-3 sec innan den går på noll igen.. och ingen annan polares bmw original gör så...

så min fråga till er lite mer kunniga är om bilen kan vara chippad, uppställd soppapump, större spridare eller liknande. så den programvaran tar över efter ett tag igen?

ska scanna in pappret från besiktningen och lägga upp länk ikväll då bilen är utlånad med pappret i hanskfacket..

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Länk

blev lite senare än jag trodde.

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Äsh!.. i mitt första inlägg ska de vara 3L på 10 mil, eller 3dl milen..... x/

BMW ownz
Bi
2
Bilgynekologen
320 Touring -96
Har du kollat att alla spridare fungerar?
Om du fått oxid på ett kontaktstift till en spridare eller glappkontakt en kontakt/kablage, så får inte den cylindern rätt mängd bensin, om den får någon över huvud taget.. detta medför att den cylindern pumpar luft vilket leder till att Lambdasonden signalerar om att blandningen är för mager, adaption för att mer bränsle ska sprutas in sker, som i sin tur medför fet förbränning och en massa sotpartiklar som i sin tur påskyndar åldring/igensättning av lambdasonden.
Värt att kolla detta iaf tycker jag!

Mål: kW>1/kg
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
okej! jag tror jag hängde med på allt där :)

är det svårt att plocka ut en spridare? hittar ingen riktig beskrivning på RealOEM.com
sist jag va på spridare i min förra bil (citroén) så pajade jag nått.. vill inte sabba nått nu....

eller sitter de bara skruvade på insuget? man ser dem ju. måste loss med en del grejer först också. tar gärna emot tipps hur man gör och så. går ut snart och börjar skruva :)

ska in med bilen på måndag annars. å jag slipper mer än gärna betala mer då jag redan slängt ut över 4000 på bilen förra månaden och ekonomin ser inte ljus ut :S

gjorde ren min vevhus-ventilation igår. va totalstopp i den vid oljestickan och slangen där. bilen går jämnare och finare nu. men symtomen kvarstår, fast de är lite mildare.

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Länk

glömt att länka till denna. ignorera "misständningarna" för de är vakumventilen som slår.

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Bilgynekologen: plockade ut spridarna igår och gick lös på dem med tryckluften, smörjde upp alla kontakter mm. ingen skillnad...

tar gärna emot mer tipps som man kan göra innan onsdag blir det nu.

BMW ownz
Bi
2
Bilgynekologen
320 Touring -96
Antar att du börjat med att kolla/byta luftfiltret...

Mål: kW>1/kg
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Bilgynekologen: ja jag bytte till ett k&n filter de första jag gjorde när jag köpte bilen. å den gick bättre tycker jag. men symtomen är ju kvar x/
bytte också stift å annat smått. gjorde ren vevhusventen. så lite av varje har gjort att den känns friskare. men nått är ju uppenbarligen fel.

i förrgår tog jag lös spridarna så fick en polare köra på startmotorn, så jag fick se att alla spridare var friska också. inget fel där.

va in på verkstad i onsdags och fick tippset om spridarna. om de inte va nått fel där skulle jag komma in med den på felsökning mm. men jag har skjute så många älgar på senaste så jag har inte hunne med bilen.

BMW ownz
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Hum, bytade nyligen motor till en annan M50B25 och sedan bytet har även jag fenomenet med att ekonomimätaren stannar upp ett tag för att sedan gå ner. Mina värden var ok med nöd och näppe, vid försök två blev det godkänt iaf.

Bytade bränslefilter och rengjort spridarna bytat stift utan någon skillnad.

I övrigt går allt helt okej, förutom att han blir för blöt vid avbruten start, då kan han bli svårstartad också.

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jag har också dedär med starten. de hade jag typ ignorerat :S gasar man lite smäller hon igång så fint å lätt då.

BMW ownz
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Hur har det gått för dig?

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
hmm. jag sitter i en lägenhet nu hos en polare och väntar på att mecken ska bli klar med bilen. lämnade in den kl 8 och han har inte börjat på den än :S så lär bli här hela dan. tänkte skriva när jag fått tillbaka bilen om de är någon skillnad och vad som gjorts :)

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
okej. har fått tillbaka bilen. mecken gjorde inget annat än några tester.

dommen lyder: lamdasond nr 2 är död. och 1:an fungerar som den ska. kattalysatorerna är förmodligen också kassa. därav dåliga avgasV.

ska byta lamdan och återvända till verkstade för att kolla värden när jag bytt den, så får vi se om jag måste byta kattar också.

så. tipps på en billig och bra lamdasond är inte fel att ha :)

BMW ownz
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Hehe håll dig borta från Biltemas bara, de har många gånger kritiserats inne på forumet. Billigaste man kommer undan med är väl BMW's egna alternativt något från mekonomen. Blir nog dyrt hur som!

Orkar du svetsa så kan du ju komma undan relativt billigare med en universalkat

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
okej. ska ta och kolla mekonomen om de har billigare än bmw.

de kattarna som jag har på min är väll ganska små vad jag förstår. blir inte universal för stora?
om de skulle passa svetsar jag gärna ;)

BMW ownz
tr
121
treje
330iT 01:a
brorsan hade samma problem med sin 325:a.bytte kattarna och problemet försvann.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
okej. får se när jag bytt lamdan om jag fortfarande har problem. i så fall blir de nya kattar då :)

BMW ownz
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Har du problem med att accelerationen sker stegvis? Eller att den avtar vid ett specifikt varvtal?

Var ute och körde min idag och vid 4000 tappar han ork (det är ju då en 325 ska vakna till liv hehe).

Kom på att när min motor rasade, så pumpades olja ut i stora mängder ut i rören bak. Kan ha satt igen min kat :/

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
hmm... jag märkte faktiskt ikväll är jag va ute och busade lite på "motorcykelvägarna" här omkring, om man gasade fullt gärn vid 3tusen så accade den segare än om man följer med varvtalen med gasen.
typ halv gas vid 3tusen och sedan gasade man mer och mer eftersom tills man har full gas vid 4500. då drog den bra fullt ut. vet någon om de ska vara så?

tycker att när vansen ställer om och man har full gas ska den sköta allt för bästa prestanda själv. så enligt mig stämmer det inte riktigt. känns som den får för mycket soppa eller har svårt att få ut allt.

om man ligger på 4000 och motorbromsar inför en kurva på tex 3:ans växel. kommer ner i 3000varv innan man trycker fullt ut från kurvan så skjuter de på bra. ungefär som att den fått ur sig de mesta skiten då och får rätt blandning/motstånd om den får pumpa på motorbroms utan soppa en stund.

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
kom att tänka på en till sak ang din bil mixim. går det inte att bara plocka bort kattarna och prova då? bilen ska väll inte gå sämre med en/två tomma kattar, kanske blir olika motstånd för de 2 cylinder-grupperna?

när jag startar min bil så ryker de lite vitt som på alla andra bilar. men de ryker mer ur de ena röret. kan de ha med kattarna å göra?
eller beror de på ljuddämparen som avgaserna letar sin egna lilla väg genom och bestämmer sig för att samlas å snacka skit i de högra röret innan de skiljs åt?

BMW ownz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.