AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.060

523 e9 -97 16k mil, vad ska jag betala?

Ja
46
Jazon
323Ci -96
ska ev titta på en 523 -97 som har gått 16k mil. nyligen "servad" för 12k där de byttes ngt med tändningen för att den gick konstigt. den är manuell med fungerande AC. farthållare. annars standard utrustad.
de vill ha 34k för den. är det ett bra pris?
ett hjullager är dåligt med som behöver bytas, vad kostar det?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Svårt att svara på beror på om det är en import eller svensksåld, utrustning mm 16000 mil är ganska "låga" mil på en 97a finns ju bara 17st på blocket typ. Är det en importbil så kan den lika gärna rullat 10+ eventuellt utan att nån vet om det så klart.
Framhjul 1700 kr sida
Bakhjul 650 kr sida, byter du inte själv utan det behövs en hydralpress.

34 är väl bland de billigast altenativen, men dock mycket bil för pengen om den är rostfri och välhållen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
hasso ännu en som tror att det inte skulle finnas Svensksålda bilar som är skruvade vad grundar du det på.
Vet med 100% säkerhet flera svensksålda som är skruvade så du inte kan se det hur mycket du än anstränger dig

Ha de T
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Klart som fan att det finns skruvade svensksålda....
Fast ska vi diskutera bilen eller fiffel?
Jag tror nog att det är ett ganska hyggligt pris...varken dyrt eller billigt beroende på skicket och ägarhistorik.....å andra sidan, det finns en hel drös med liknande för samm pris ungefär...bara att välja och vraka...hehe

Frasse
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
thom525: Jag har nog bättre koll på vad som skruvas å inte skruvas än dig misstänker jag. Jag har 2 A4 pärmar fulla med skruvade BMW å alla är inte importer men minst 95 %.
Att inte svensksålda skulle vara skruvade, den tanken släppte jag för många år sedan se repotage.

Länk

Nu är det inte det som det handlar om egentligen men alla är ju fortfarande inte medvetna om detta problem att man alltid måste ta det i beaktande så man verkligen kollar upp att bilen rullat vad som står på mätaren stämmer med verkligheten. En 16000 milare har många fina mil kvar, men en 30.000 några färre vilket är rätt vesäntligt på en 12 år gammal bil.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ja
46
Jazon
323Ci -96
ändrat pris. det blev 30k. ett hjullager bak var det som var trasigt. de bytte ett fram nu på senaste servicen

ska kolla på den imorgon. se om ajg känner det är rätt bil för mig.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...30 papp är billigt om den bara gått 16000mil och är i ett bra skick i övrigt.

Vet du vad som är bytt av fd ägare?

Min har gått garanterat ca 19000mil nu sedan ny och det som är bytt ut hitintills som är värt att nämna är väl stötdämparna fram(läckage),v-pump( förebyggande syfte),termostat(motorn gick lite kall, ökad bränsleförbrukning blev bl.a. följden med ca decilitern mera/mil), bakre skivor(rost) + handbroms(lite tveksam/svag funktion), drivremmen(sprickor) + tidigare lite prylar utbytt mest under garantin, typ knarrande lister, ny motorvärmare och något litet till som jag nu förträngt.

Jo, bakluckans mekanism är utbytt + effektsteget("igelkotten") till kupéfläkten pga svajande varvtal på fläkten..

Bra bil totalt sett med ett "lagom" drag i motorn som det heter i Sverige :)

Mvh Janne.

Ja
46
Jazon
323Ci -96
det är min pappas sambos barn som haft den i 5 år. kört 4k mil på de 5 åren.
nyligen bytt skivor runt om med. och nya belägg.

rost var det bara på bakluckan.
vet inte om de har bytt ngt mer. men den var väldigt vettig. ena bakhjullagret var dåligt. det hördes. men ajg slog till iaf på den. ska hämta den nästa vecka. tror att det är ett smartare köp än en 540 på runt 30k mil som jag hade tänkt mig innan.

tyvärr så är det bara kassettband i den. är det dyrt att köpa BMWs cd och sätta in? eller finns det växlare för den? inte kul o inte ha ngn musik
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok, om allt verkade rätt och såg bra ut så har du troligen köpt en av dom bästa bilarna i "30000kr klassen".
Iaf när det gäller ägandekostnader ,komfort, hyfsad prestanda(iaf tillräcklig för dom flesta), säkerhet och känsla :)

Vad gäller stereon så kolla/sök gärna i "bilstereoforumet", där har det diskuterats en hel del om detta antar jag..

Mvh Janne.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.