AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.775

Erfarenhet av diffbyte

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Funderar på att sätta en Quaife LSD i min bakaxelklump.

Någon som har erfarenhet av att byta detta?

Kan man själv utan pressverktyg osv?

Hela klumpen ska ner eller?
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Jag lyfter denna tråden med att säga att jag bytt till quaife diff på min alpina b3. Det gick till så här :

1. Köpte ett diffhus på skroten. Fördelarna är 2. Du kan byta tillbaka vid försäljning, samt du kan välja annan utväxling.

2. Köpte quaife diff.

3. Lämnade in diff och klump till företag som monterade ihop de båda.

4. Tog ner original klump. Detta är lätt att göra själv. drivaxlarna sitter ned 6 st utvändig insex på var sida. Sen lossar du kardan. På min hade jag 4 insex bult. Sen sitter klumpen fast i subframen med 3 Stora bultar.

5. Monterade min "nya" klump i motsatt ordning. Viktigt att tänka på att spänna den sida av klumpen med 2 bultar först och dra de riktigt hårt innan du slutligen drar den ensamma största bulten. Detta för att undvika kluck-ljud vid gaspådrag.

Resultatet av bytet vart som man hade en ny bil. Jag bytte från utväxling 3,15 till utväxling 3,64. Det i kombination med driv på bägge bakhjulen blev verkligen riktigt bra. Drar lite mer bensin (ca 1,5 dl) men det uppvägs med råge av att bilen svarar på gaspådrag på ett helt annat sätt + lättare utnyttja effekten då du snabbare kommer upp i de varv motorn leverarar rejält me effekt. Känns som bilen blev 200 kg lättare. Till alla som fundrat på att göra detta kan jag bara säga: - gör det !!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.