|
|
|
|---|---|
|
Det hela började med att jag hade svårt att "hänga av" en enklare e46 på vägen till flygplatsen, det brukar i regel inte vara några problem. Tänkte inte så mycket på det, det kanske var re-badgad. Men mot slutet av min färd till tyckte jag nog att min bil inte var lika pigg som den brukar vara, och idag när jag satte mig i bilen för att köra hem, efter att bilen stått på flygplatsen i ca 30 timmar är jag helt på det klara att något är skumt med bilen. Felbeskrivning: Bilen är avsevärt slöare från tomgång till ca 2.200 varv, sedan pinnar det på som vanligt upp till varvstopp. Ligger jag på 6:ans växel i 90 tar det evigheter att accelerera eftersom varvet är under 2.200. Jag noterar också att min snittförbrukning som inte har varit nollad på 4.000 mil plötsligt har gått upp - förmodligen eftersom motorn behöver jobba hårdare för att hålla hastighet under 2.200 varv. Provade att veva ner rutorna och accelerera kraftigt på tvåan och trean längs husväggar - då brukar jag höra turbovissel, nu hörs ingenting. Jag har prövat att lyfta av pluspolen några timmar, men det gav ingen skillnad. Har även inspekterat slangar från luftfilter till turbo, turbo till intercooler, intercooler till insug, inget ser trasigt ut. Vad kan det vara? Turbon är av VNT-typ, kan det vara att den står konstant i högvarvsläge? | |
| Det låter som en rimlig diagnos eftersom du ju har effekt högre upp. Det är ju en elektrisk styrning på turbon, borde dyka upp felkoder? Trimmad (igensotad)? Om bilen inte har garanti kvar så var det ju iaf nyligen den gick ut - hoppas det löser sig... | |
|
OneHp: Aldrig trimmad. Hade rätt stora problem med bilen när den gått ca 1000 mil, med då var det betydligt värre - limp-läge och bogsering som gällde. Inga felkoder gicck att finna, vid andra tillfället bytte man turbon på garantin och efter det har bilen fungerat fint. Nybilsgarantin gick så klart ut för tre månader sedan, så jag är måttligt road av detta just nu... |
|
|
Detta är ju klart relaterad till föregående problem då, såna fall ska ju bedömas individuellt. Nya turbon borde gå under nybilsgaranti även om bilen i sig inte är det. Nej roligt är det inte... lycka till |
|
| Låter lite som ett problem med LMM, har för mig att det brukar ge liknande symptom som dina... | |
| Kan vara det, dock lite märklig ifall man har full effekt i högre varv. Men fel på sensorer behöver inte bete sig uppenbart logiska, kanske nån tröskeleffekt... | |
| wastegatearmen på din turbo kärvar, det e jag nästan hundra på, ganska vanligt på din modell... samma symptom | |
| theduke: Om det är wastegatearmen, kan detta yttra sig genom att motorn "väser" när man drar på, jag tycker mig höra det innan vägljudet tar över. Är nästan hundra på att det inte låter så i vanliga fall. | |
120d |
wastegatearmen på din turbo kärvar, det e jag nästan hundra på, ganska vanligt på din modell... samma symptom Fick min turbo utbytt efter 1500 mil vid 3500 var det dags igen för kärvande wastegatearm, nu har en servicelösning kommit så man behöver inte byta hela turbon som man gjorde första gången jag hade exakt dina symtom. Men efter ett antal bärgningar och massa andra fel på bilen byttes den mot en Volvo så fort garantin gått ut... |
|
Soundborder >> Japp, ett väsljud borde du höra, eftersom wastegaten är lite öppen så pyser ju lite laddluft ut där. Hoppas bmw kan hjälpa dig utan kostnad! // Erik |
|
|
Jag är väl i princip 100 på att det är wastegaten. Hittade följande inlägg på babybmw: "I don't think so, it the actuator for the turbo wastegate. It can stick fully open or fully shut, If it sticks shut, your turbo can't breathe thus a noticeable loss of power, If it sticks open it is less noticeable, but your car would never be off boost and therefore would use more fuel. I noticed mine was sticking when it stuck shut and I had no power, but thats not to say it hadn't been previously jamming open. This is the same fault as the apparent turbo failures when the facelift first came out, although BMW didn't know the exact cause so they replaced the whole turbo, they now only replace the actuator as they've narrowed down the fault." Detta stämmer väl rätt bra med min historia, jag antar att den fastnade i stängt läge förra gången vilket orsakade skenande turbotryck vilket satte bilen i limpläge. Det var rätt uppenbart att BMW inte visste vad som var fel när det bytte ut min turbo. |
|
|
Jag forskar vidare på wastegaten-teorin, följande förklaring fanns att finna på detta fantastiska Internet: "Actuator problem Had this twice. First time the turbo was screwed and was replaced. Second time actuator kit was replaced. Simple fix if its just the kit - less than half an hour" "It not the physical actuator is the acuator plate. Its a sheet of metal with a washer/O ring type connection for the rod to sit in. In hot weather and prolonged driving the washer expands and locks in the seat as the grease used is not adequate. I was told the design has chnaged slightly and better grease is being used." |
|
| Hämtade bilen från verkstaden förra veckan - och ja, det var staget till vastegaten som var "feljusterat". Internet är toppen Nu går bilen som den ska igen. Skönt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.