|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! En 1969 års BMW 2000, behövs det blyersättning i en sådan eller funkar det med vanlig 95 oktan? Original i motor. Fälgarna förresten, någon som vet ET och bredd? Original där med.. Tackar ödmjukast för svar! :) | |
|
Om motorn är original skulle jag hälla i blyersättning vid varje tankning. Mats BMW CS #5847 |
|
|
Hej, ägaren till 69an här. Tack för svar Mats. En följdfråga: Vad för typ av modifiering bör man göra på en i övrigt original motor för att slippa blyersättningsmedlet? //d |
|
| Generellt brukar det vara ventilsäten och ev. ventiler som tar stryk, men jag vet inte specifikt för denna motor vad som gäller. | |
| Det går inte att enkelt modifiera, eftersom det handlar om materialet i ventilsätena som kräver den smörjning som blyersättningen ger. Med tanke på att blyersättning inte är särskilt kostsamt (eller besvärligt), kan du aldrig räkna hem en modifiering. Och är det original, så behåll original, tycker jag! | |
|
Tack för input. Får behålla pärlan helt original i denna motor och köra blyersättning helt enkelt. :) |
|
|
I början-mitten av 90-talet ringde jag BMW och frågade om jag behövde blyersättningsmedel till min 3.0S -72. Deras rekommendation var att hälla i blyersättningsmedel vid var 5:e tankning vilket jag började med. Det gick bra i 2-3000 mil. Sedan började jag snabbt förlora ventilspelet. Tack vare att jag brukar hålla bra koll på min bil upptäckte jag det. Jag förstod då inte varför spelet försvunnit så jag återställde det och åkte vidare enligt BMW:s rekommendationer. Ett flertal gånger och i allt snabbare takt tappade jag spelet. En gång var spelet tom i det närmaste 0 på en ventil och komptrycket var 3-5 kg lägre på den cylindern. Då började jag fylla i blyersättningsmedel vid varje tankning och tvärt försvann problemet med att ventilspelet minskade. Cylindern med lägre komptryck "reparerade" sig tom själv och jag har sedan dess kört 40-50.000 mil utan problem. Och precis som sägs i ett inlägg ovan är det så lätt att tillsätta blyersättningsmedel vid varje tankning att det knappast lönar sig att byta ventilsäten och ev ventiler för att slippa hälla i detta medel. Per L Per L |
|
|
Jag kör även en skvätt 2taktsolja i mina gammelbilar,det är stoor skillnad på bensinen förr o nu.Snart kommer det väl enbart lösningsmedel ur pumparna:( Har sparat en dunk 98 från tidigt 80tal som vissa av er kommer ihåg var som karamellfärg och den är betydligt halare mellan fingrarna än dagens torra elände. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
En alutopp är bättre på att leda bort värmen än en i gjutjärn vilket är bättre ur microsvetssynpunkt men blyersättning är nödvändigt numera. Undrar vad det var för ventilsäten som satt i 02:or till Kalifornien för där har soppan varit blyfri länge. //Håkan |
|
|
Ursprungligen konstruerades BMW:s motorer för blyfri sprit men det har visat sig att vissa motorer inte hade den kvalitet i ventilsätena som krävs. Dessutom har en hel del motorer/topplock renoverats under åren så man kan inte vara säker. Vid tidigare fråga till BMW så sade man att bilar tillverkade 1987 och senare INTE behöver tillsatsmedel. MEN, renoverar just nu en V8 från -57 och dess säten är stenhårda = byts inte. Kost sagt, lite villervalla så man bör endera byta säten eller konsekvent använda blyersättning. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.