AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.488

Vad är era erfarenheter från oljebyte i automatlådan?

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Hej

Jag börjar närma mig 15k mil och vad jag vet finns rekommendation för oljebyte i automatlådan vid den milstolpen.

Lådan fungerar perfekt. Visst kan man känna växlingarna, speciellt 1-2 men jag har inget att jämföra med så jag vet inte hur det ska kännas eller inte kännas. Men mjukt växlar den alltid så det är nog ok.

Jag skulle gärna vilja höra från Er som bytt oljan vad resultatet blev, jag vill helt enkelt veta om det här är något man behöver göra. Det finns ju endel rykten men jag vill gärna höra riktiga exempel.

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Detta exempel är inte från BMW utan från en VOLVO S60 2001 med 15.000 mil på mätaren. Bilen är försiktigt körd.
Låda är AISIN AW55-50SN. VOLVO (bilfabriken) föreskriver inget oljebyte alls i lådan förutom om man ofta drar tungt släp, kör taxi el dyl. VOLVO-verkstaden tycker dock att man skall byta oljan då och då (oklart dock om det omsorgen om lådan eller den egna intäkten som är orsaken).

Nya oljan var klarröd och den gamla mörkröd/svartröd. Den luktade inte speciellt konstigt.
Ingen skillnad märks i lådans beteende före och efter bytet.

Känns dock skönt att veta att man gjort vad man kan för att få lådan att hålla länge. I fortsättningen kommer oljan att bytas var 7-10.000 mil.
Själv har jag svårt att förstå att man som bilägare vill vänta med oljebytet tills lådan börjar bete sig "konstigt" eller "annorlunda". Är inte risken då att man fått en större eller mindre permanent skada på lådan som inte avhjälps med ett oljebyte.

Per L
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Tack för svar, vet du om volvo byter oljan i lådan på taxibilarna?

Pe
2.342
Per L
i Volvos VADIS (Volvo Aftersales Diagnostics and Information Systems) står för S60 (åtm tom 2004. Längre sträcker sig inte min VADIS):
Bilar som går i taxitrafik eller som huvudsakligen körs med släp skall byta oljan var 8000:e mil

Jag har också kollat att det står samma för V70 och S80.

Per L
Gemini__
Klart du ska byta oljan. Det bästa är om du inte märker någon skillnad efteråt, då har du bytt i tid. =)

Bytte i min E38 nyligen, ska göra ett delbyte till lite längre fram. Ingen skillnad i uppförande efteråt, men man ska ju som sagt inte vänta tills det börjar krångla.

Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Haft 2 st automat, de har fått ny olja vid ca 12000 mil. Jag kände aldrig ngn skillnad mer än att det är gott med ny olja, samma känsla som vid ett oljebyte i motorn.
Många bilar har "livstidsolja". Men du ökar livslängden på lådan om du byter olja.

Är taxiåkare och volvo byter olja i låderna för de ger 45 000mils garanti. En låda håller inte 45 tusen mil utan att byta olja. Vilket de vet. Så enkelt är det. Dessutom får du inte ut alla olja utan bara hälften vid byte om du inte sköljer den.

Om du byter olja varje 15' så sliter nog de 3' milen mellan 12 och 15 lika mycket på lådan som de första 12.

MVH AEG

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
OK, det låter alltså som att jag ska söka upp en lämplig verkstad och byta oljan snart. Det här är med att byta olja i lådan är något som jag för ovanlighetens skull inte vill ge mig på själv.

AEG: Bra resonemang.

Någon som haft en låda som funkade bra innan oljebytet??

Pe
2.342
Per L
Mycket intressant AEG!

45.000 mils garanti på en automatlåda! Inte illa alls! En förutsättning dock att man byter olja då och då (var 8000:e mil enligt min VADIS).

Kan det sägas tydligare:
- att man skall byta olja i en automatlåda och
- att det inte finns något som heter "livstidsolja" till automatlådor

Per L
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Livstid kan man ju tolka hur man vill. Rent praktiskt innebär de att oljan håller tills lådan går sönder. Men byter du oljan kanske lådan håller längre? :-)

Jag har iaf bytt i min och det känns bra.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Kanske är lite konstigt att de säger till Taxi åkare att byta och inte till oss andra dödliga.
En Taxi har ju en fördel att den inte har så många kall starter som vi andra
(i vanliga fall) så man tycker att de skall hålla längre bara av den anledningen

Ha de T
co
161
coleburn
335i Sedan -09
Jag vet vad rekommendationerna är, men bytte ändå när jag köpte min (12k mil då).
En låda innehåller ju rörliga metalldelar, vilka nöts mot varandra. Allt detta metall- och övrigt spill ska oljan ta hand om, samtidigt som den ska smörja, kyla och skydda packningar.

I mitt tycke är det självklart att byta, oavsett att det står "lifetime" på oljan!
(nåja, jag byter ju motorolja + filter med dubbla intervaller också, trots att jag kör en dussinbil)

== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Jag byte på min gamla 530 till en hydraulolja som var oxå "ATF klassad" dvs kunde användas i sådana system.

Gamla oljan var mörkröd/ljusbrun/te liknande efter att bilen gått ca 20000 mil.

Skillnad märkte jag direkt! Den växlade ganska sent när bilen startades o kördes direkt iväg men den gav "tydliga" växlingar dvs jag kände när den växlade men tänkte inte på det.
När det kom till fortkörning på små kurviga vägar så gick den sån en dröm!
Den blev som tanke styrd! Soppa förbrukningen blev 0,02-0,05l/km högre enligt färddator.

OBS! Hydraulolja för maskiner är inte samma som sk hydraulojla aka ATF, den är betydligt tjockare o tål högre temperaturer så 150grader är inte ens arbetstemperatur.

BMW - Beroende Med Wilja!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.