|
|
|
|---|---|
|
Hur gjorde ni som monterat sådana? På min E30 med M50 verkar det inte bättre än att jag måste sänka motorn för att få dit dem. Det främre går att få dit men det bakre verkar helt omöjligt utan att sänka ner motorn en bit. Ska det funka utan eller är man tvungen att göra så? ///BMW - Was sonst! | |
|
6ans rör tar i torpedväggen. Slå en buckla i väggen eller svetsa om röret. Jag svetsade om röret utan att ändra längden och använde endast befintligt material. Med omsvetsat rör går det bra att montera med motorn på plats. |
|
|
Gjorde samma sak på min bankade lite på torpeden & svetsade om ändarna på grenrören. Det ena gick rakt in i länkarmsfästet. Borrade hål i grenröret & svetsade dit lambda muttrar. |
|
|
Ok, ska kolla igen. Jag tyckte det verkade helt omöjligt att ens få in dem bredvid motorn utan att släppa ner den. Det verkar på tok för trångt. Då har jag provat att vända och vrida på rören hur mycket som helst. Är det någon skillnad på rören från S50B30 och S50B32? Jag har från B32:an. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Det är olika nummer i ETK på dom med jag vet inte om det skliljer nått i verkligheten. Mitt kom från en 3.0 |
|
|
Hmm, har nu varit till bilen igen och försökt få dit grenrören. Det lyckades om jag tog bort krängningshämmaren. Men problemet nu är att ettans rör tar i blocket. Det tar i när det är ca 5cm kvar mellan toppen och flänsen på grenröret. Jag har en gjutjärns M50 om det är skillnad på det också. Finns de ens i alu? Testade att montera grenrörern på min M54 och där passade de även om det var väldigt tajt mot blocket även där. M54:an var slätare än M50:in. På M50:in sticker det ut en liten "bulle" precis i en böj vid ettans rör och ovanför är det en stor skruv i ett utstickande fäste. Det är bullen som tar i röret. Vad har ni andra för motor? Alu eller gjutjärn? 6:ans rör var lugnt, det var bara att skära bort lite ljuddämparmatta så gick det fritt. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Det där med krängaren känner jag igen jag hade frigång på typ 0,5mm :). Jag hade mitt monterat på en M52B25 (alublock) Sen var ett elände att montera grenrören var för sig när motorn var monterad i bilen. Det tog i över allt :(. Jå jag lyfte ur motorn & monterade det hela. |
|
|
Ok. Det är nog så att det inte passar på gjutjärnsblocken då. Typiskt. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Jag lägger M3-grenrören på hyllan ett tag. Nu tar jag grenrör från M54 istället. De kommer ut på samma ställe som M3-rören och jag slipper det elände som de gjutna M50-grenrören för med sig i form av avgasrör med på tok för tvära vinklar. Tyvärr blir det ju inte extraktorrör. Sätter upp dem i en ställning och kapar bort kattarna och ersätter med rör istället. Förresten, är det någon som har bild på M50-block utan och med vanos och gärna från avgassidan. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Jag har S50B30 rör på min M50B25 icke-VANOS i en E21 och min kompis har ett likadant rör på sin M50B25 med VANOS i en E36. Tar ej i blocket. Jag har även haft en S50B30 i en E30 och känner därför till problemet med torpedväggen (samma i E21). |
|
| hej köp ett turbo grenrör och bygg sen avgassystem efter det fungerar skit bra. sen är det ett plus om man blir sugen på turbo | |
| Varför skulle jag vilja ha ett grenrör avpassat för turbo på min bil med sugmotor. Då kan man ju lika gärna köra med orginal. | |
| det var bara för att underläta monteringen i stället för två rör så blir det bara ett.sen om det är bara är efektivt om man har turbo det vet jag inte.jag körde så på min å den gick bättre med det än standar rören. | |
| föresten vad har du för motor kuddar och fäste | |
| Man brukar använda motorfästen från e36 när man ska montera M50/M52 i E30. | |
| jo det var en dum fråga har sj byggt 5 st sådana bilar | |
|
Där har du "felet" (eller snarare skillnaden). Jag körde M20 lutning på min S50 i E30 och då var det inga problem med grenröret undantaget att sexans rör ville ta i torpeden. Har även M20 lutning på M50:n i E21:an med samma grenrör. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.