|
|
|
|---|---|
|
Tja! Köpte nya bromsskivor och belägg fram till sjuan. Märkte när jag skulle byta dessa att ena kolven i högra främre bromsoket kärvar och inte går att få in helt. Hörde då med min bmw verkstad om renoveringssats till dessa ok (jag har aldrig renoverat bromsok förr), fick till svar att det inte finns någon renoveringssats till dessa. Bara att köpa helt nytt ok eller utbytes fick jag till svar. Innan jag gör av med 7 - 12 tusen på ett par nya eller utbytes ok tänkte jag höra med er om det stämmer att man omöjligt kan göra nått åt mina gamla ok? Har läst på andra delar än sjuserie delen av forumet om att renovering är möjligt, går inte detta på sjuans? Jag har inte tagit lös vänster ok och kollat om något kärvar i det ännu. Tack på förhand /Andreas | |
|
Jag brukar göra så här när jag råkar ut för kärvande bromsok: - Pumpa ut kolven en bit med bromspedalen (se upp, inte för långt ut i onödan) - Pilla upp damasken lite och spruta in lite olja, kärvar det väldigt brukar jag spruta i massa rostlösare till att börja med. (nu kommer folk idiotförklara mig men är alternativet att köpa nya ok anser jag att det är skitsamma om det kan vara skadligt för gummit) - Ta fram en bamse-polygrip eller stor rörtång, pressa in kolven igen. (på volvon satt det så att jag fick ta 2st 1m rör som hävstång för att få kraft med polygripen) - Upprepa: pumpa ut kolven och tryck in den några gånger tills det löper lätt. Spruta in något smörjande mellan varven, bromscylinderfett kan väl vara passande. Eller vad du har liggandes i garaget. Detta brukar lösa de flesta kärvande ok. ______ Foto Länk |
|
|
Finns verktyg för att få in kolven igen som inte kräver hulkens runkmuskler.. annars tar man en lång M12 bult med mutter, en rätt så tjock stålbit och borrar en 12-12.5mm hål och sen är det bara att börja skruva. Fast en ok går på 1800kr. |
|
|
Nu har jag äntligen satt ihop bilen igen. Har dock inte luftat systemet, det blir morgondagens projekt. Eftersom framförallt 1 kolv gick toktrögt tog jag lös oken och plocka ut kolvarna för att putsa upp dom. Den trögaste kolven var ett helvete att få ut, men gick till slut. Har nu putsat upp dom, satt i nått bra "glidmedel" (fick av en bekant som skruvar mer än mig, minns inte vad det heter), skaffat nya dammskydd då vissa var lite spruckna, samt monterat ihop allt. Nu undrar jag vad för bromsvätska jag ska hälla i? Lär ju gå åt en del, har redan runnit ut en del när jag plocka bort oken. I instruktionsboken hitta jag bara nått om DOT4 (eller 3?) och att mera info får man av bmw återförsäljaren. Jag vill gärna få igång bilen under helgen och hoppas därför att godkänd bromsvätska finns att skaffa på nån mack. /Andreas |
|
|
I lördags blev allting klart. Sökte runt lite på forumet och konstatera att klassningen DOT4 var det viktiga, så jag köpte mackens bromsvätska med denna klassning. Luftningen gick snabbt och bromsarna tar bra. Efter 2 veckor i en volvo känns 7an som att köra en (nästan) ny bil! /Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.