AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
17.753

Reparation av spruckna raminfästningar på E46

Sida 2 av 2
M-
110
M-Olo
328i -99
Tjenare.

Hur har det gått för dig A&A? Fått ihop bilen än?

A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production.
Peter.71
Jag undrar hur lång garanti det finns på detta fel? Finns det någon länk så att man kan få det svart på vitt om bmw verkstan börjar krångla? Har ej upptäkt något sådant på min bil (en Bmw 325iA Touring -2003-) men man vet aldrig om oturen finns där.Mvh Peter
A&
105
A&A
M-sport 328, 99
hej, Det är tio års garanti från tillverkningsdatum. På dagen!
Om bilen är fullservad på bmw kan man ha lite tur att dom tar det ändå trotts att man överskridit tiden. Värt att göra ett försök hur som helst!

Plåten undertill är väldigt tunn. Jätte svårt att svetsa med den pinnsvetsen jag har hemma. Skulle få låna en MIG-svets men det har inte hänt ännu. Någon som bor i GBG/Norrahalland och vill tjäna en peng på att svetsa?

Det är det som väntar för tillfället. Att sveta.

I väntan på svets har jag bytt kopplingen. Det sitter ju SAC koppling på dessa bilar. Självjusterade koppling som om jag har förstått det rätt ställer in sig själv eftersom kopplingen slits så att kopplingspedalen alltid tar på samma ställe.
Detta ska enligt verkstäder göra installationen svårare än vanliga kopplingar och dessutom behövde man enligt Mekonomen ett specialverktyg (för 9000:-). Men så var inte fallet. Jätte lätt. Köpte kopplingen från Schmiedmann (Sachs koppling) och den var redan förspänd så inget verktyg förutom centreringsverktyget för nån hundralapp behövdes. Tänkte skriva en guide på SAC kopplingsbyte senare... Tilläggas kan att jag aldrig bytt koppling på en bil innan och gjorde det utan problem. (Har iof inte provkört ännu :S hehe). Självjusteringen spände man upp genom att förskjuta SAC skivan moturs till end-läget.

Tillbaka till raminfästningarna. Jag bestämmde mig för att såga upp bagage golvet. Bra val eftersom det där bakom fanns en spricka.

Bild 1: Länk

Bild 2: Länk

Jag sågade trianglar enligt guiden som postades här tidigare och ska svetsa igen så det blir förstärkt.

Bild: Länk

På undersidan har jag gjort plåtar som täcker mer än hela infästningarna. Och tanken är också att jag ska få sprickorna svetsade innan plåtarna svetsas på. Ska göra det onödigt starkt så man aldrig behöver tänka på det igen.

Ledsen att det tar så lång tid mellan gångerna jag uppdaterar. Grejar mest på helgerna så det går lite trögt. Hoppas på att kunna göra en bra guide senare. Rekommenderar alla att ta en ordentlig koll på sina bilar. Trafikfara att köra så här! Värt att förstärka även om man inte har problemet! Det tar en helg om man har nån som kan svetsa redo. Inte så komplicerat utan bara massa skruvande...

Tar lite kort när det är svetsat.

Peter.71:
Vad jag har förstått så händer detta bara på bilar tillverkade före -01 och det verkar främst drabba 328. Kan ju bero på en aggresivare körstil med det motorvalet.
A&
105
A&A
M-sport 328, 99
Peter.71: du behöver inte oroa dig. Det var fixat 2003 :)
Peter.71
Hej! Tack för svaret:) Har gått och varit lite orolig över detta. Då kan jag släppa den biten. Mvh P.N
M-
110
M-Olo
328i -99
A&A: Tycker det ser mycket bra ut... inte sprickorna men jobbet :) Oroa dig inte för att uppdatera snabbt, jag tycker att det är stort att du uppdaterar alls! Många gånger så uppdaterar folk inte... mig själv inkluderad.

Om du kan få till en gör det själv på detta så vore det kalas. Ska nämligen förstärka detta själv oavsett om jag har sprickor eller ej... har ju garage i källaren och ja svetsen bara står ju där. Aldrig fel att byta bussningar och bromsrör plus lite annat fix också.

Hur upplevde du själva nermonteringen av allt... är lite nojjig över att plocka ner tanken.

När en BMW verkstad fixar detta så sprayar dom in nåt skum mellan den övre plåten och den undre. Men frågan är om dom skär upp och svetsar fästena inifrån? Nån som har fått bilen fixat på BMW kanske kan fylla i detta?

Lev och må.

A&
105
A&A
M-sport 328, 99
Bmw byter hela plåten, hela underredet. Där av den höga kostnaden. Kostar ca 5000:- att köpa delarna (som är förstärkta) hos bmw. Men jag valde att inte göra det för att det är ganska svårt att få till det igen. Blir bra om man svetsar med. Dock är plåten mycket mjuk och ganska svår att svetsa i. Detta understryker jag extra för det är det som tar tid för mig.

Jag tycker som sagt att det är mycket smart att förstärka även om man inte har sprickor.
Man blir ju lite trött när man ser bilen helt demonterad men det var faktiskt inte så farligt som jag trodde.
Jag plockade isär hela min upphängning men det är inte nödvändigt.

Det förenklar mycket att ha luftdrivet mutterverktyg!

1. Palla upp osv. Så högt du bara kan så slipper du ligga på marken.
2. Ta lossa den bakre delen av kardan axeln. Obs kräver torxhylsa storlek 14. Jag lossade innan detta avgasrörets upphängning samt tog bort värmeskyddet som annars skymmer kardanen. Notera att du inte behöver montera av avgasröret. Då sparar du massa jobb med att täta osv. Låt det bara hänga och stöd det med något när det är tillräckligt långt ner.

3. Lossa handbromswirarna inifrån kupén. Då kan dem löpa ut fritt från karossen när du sedan lossar ramen bak. Dem är genomträdda igenom var sitt hål i ramen bak och kilar lätt fast där (vilket resulterade att jag fick byta en av mina som gick sönder när jag tog ut den från hålet.). Du behöver inte ta bort dem ut från ramen.

4. Ta av däcken, lossa stötdämparna och bromsok med div. kablar.
5. Lossa de främre bultarna till armarna eller upphängningens ramen. Lägger till bilder sen i guiden. (vet inte vad de kallas)

6. Nu hänger bromskrivorna, stagen, diffen, och ramen endast i raminfästningarna. Lossa bultarna till ramen och hissa ner ramen med tex. en domkraft. Fjädrarna kommer bara att ramla loss, inga problem.

7. Altenativt kan man göra som jag gjorde och montera ner hela bakvagnen i smådelar. Tror att ovanstående kan göra jobbet lättare dock. Att montera av allt sammansatt för då hissar man bara tillbaka det sen.

8. Till tanken går en gummislang som bränslet rinner ner i till tanken när man tankar. Jag lossade denna och slangade ut allt som gick. Därefter lossade jag tanken och lutade den för att kunna slanga ut resten. Sparar massa vikt. Täppte sedan för alla hål allteftersom jag lossade slangar för att inte ångorna ska komma ut. Det sitter kontakter ovanpå tanken som du lossar tillsammans med ett fåtal slangar. Sen är tanken lös och risken för brand är mycket mindre. Glöm inte att ta ut batteriet bara innan du svetsar.

9. Såga upp golvet i bagaget osv. osv. Svetsa. och sätt ihop igen.

Jag valde att ta baksätet och alla mattor i bagaget.

Egentligen inga problem alls om man har lite vana som sagt.
Dock kan man som jag har gjort några gånger råka ut för lite kärv. Som tex. handbromswirarna som var väldigt jobbiga för jag inte visste hur jag skulle få loss dem.
Tar en helg om man har någon som kan hjälpa till då och då. Samt om man har svets. Ser värre ut än vad det är.

Längtar till att provköra den nya kopplingen nu... Hoppas att jag får till svetsningen till helgen nu bara.

M-
110
M-Olo
328i -99
Jo kärva kan det alltid göra och gör det också som regel.

Jaha dom byter hela plåten. Då känns det som att det blir lika bra att försärka med extra plåt. Får vara noga med rostskydd bara.

Bra beskrivning av demonteringen!!

Ska bli intressant att se dina bilder.

A&
105
A&A
M-sport 328, 99
ja ang. rostskydd tar jag gärna råd om det är så att någon vet något bra rostskygg som fungerar bra?

Tänkte rostskydda hela bilen när jag ändå är igång.
A&
105
A&A
M-sport 328, 99
Gjorde färdigt allt i helgen. Blev grymt bra. Bilen känns som ny med den nya kopplingen, nya bussningar och oron för ett sprucket chassi är borta! Stötte inte på några problem alls när jag monterade. Rostskyddade hela underredet.
M-
110
M-Olo
328i -99
Bra jobbat!!

Vad blev det för rostskydd till slut?

Sn
26
Snow_Man
BMW 328I -99
Är de någon som har inhandlat powerflex bussningar till subframe (e46 328I).

Har letat men hittar inte nå powerflex bussningar till subframen enbart till e36ans, är de samma till e46an?
Sl
5
Slottspojken
BMW 328i -00
Jag missade garantin med 1 månad och fick ett tips idag av skadecenter i malmö.
Kolla länken: Länk

Här finns även instruktioner hur man ska gå till väga.
Je
37
Jensus
Bmw 320i-91 E36
Detta rör sig om en BMW E46 328.

Kollade under bilen nyss och där va sprickor som heter duga.
Så nu blir det till att palla upp bilen för att fixa detta problem själv.
Kanonbra med bilder och tips då man verkligen behöver det när man ska genomföra en sånhär sak.

började klonka en massa när jag körde och jag misstänkte genast att detta var problemet så pallade upp bilen och kollade och det va ingen trevlig syn.

Skönt att du fått ihopa din bil nu..längtar tills jag med är klar och jag har inte ens börjat på det.

tack för en bra tråd med tips och bilder:)
Ha det bra alla
Mvh Jens
Visa användare
68
rollelarsson
318i touring -00
var inne p[ bmw idag för att jag var tvungen att köpa ett nytt expansionskärl 695 spänn ? för lite plast ,nåja ,när jag ändå var där,jag har haft ett missljud bak ,närmare bestämt förarsidan bak, när jag kör på ojämna vägar ,farthinder etc i låg fart ,så smäller det till i bakvagnen,kan ju vara någon bussning bara i och för sig.

passade på att fråga om garantin osv.

serviceavdelning hade varit i kontakt med bmw sverige ,och ja garantin var utökad till 10 år på dagen från produktionsdatumet.

Dåligt tycker jag,jag hade inte ens hört talas om detta problemet innan.

detta är ju inget slitagefel,utan ett produktionsfel.

ska till en gör det själv verkstad med lyft idag så jag ska kolla upp detta.

har inte hittat någon 318 touring modell som råkat ut för detta, verkstaden sa att det gäller generellt för sedan modeller.

tycker bara att om det var ett produktionsfel så borde man fått ett brev från bmw där dom erbjudit fri inspektion i god tid innan 10 års garantin gick ut.

i mitt fall gick den ut i oktober 2009.

synd jag är annars jättenöjd med bmw,men garantierna när det gäller detta produktionsfel kunde vara bättre.

Hur pass allvarligt problem är detta om man tittar på M3 E46 från 03-05?
Tror inte det är något problem alls. De jag läst om som råkat ut för detta har alla varit bilar före -02.
Tack för svaret.
Har precis köpt en 328iAT -00 som jag var under och inspekterade idag i samband med att jag bytte olja. Jag upptäckte att det var lite rost runt alla silentblocken, dvs underredsmassan hade börjat släppa lite. Så jag skrapade rent med en skruvmejsel för att kunne se något och såg i alla fall inga sprickor. Men det jag är lite orolig för är rosten, som kan göra plåten mer utmattad. Bör jag vara orolig för infästningarna? Förra ägaren hade bilen i 6 år och det har varit en familj som haft den, där frugan förmodligen kört den mest. Så jag tror inte den är "hårt" körd i alla fall. Det finns heller inga klonk eller så från bakvagn, samt två silentblock är bytta för ett par år sedan.

Har det varit samma problem med touring? Eller gäller det mest coupé och sedan? Funderar på att göra rent runt bussningarna och rostskydda tills vidare. Vilken körstil bör jag undvika för att belasta silentblocken så lite som möjligt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.