AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
907

Hur får jag Laglig Xenon i min -96 540

NeZaN
Hej!

Jag har lite frågor kring min 540 som jag skulle vilja ha lite svar på.

Fråga 1: Jag har inte Xenon som utrustning på min bil, och skulle vilja ha det på ett lagligt sätt, dvs så jag inte får nerslag på besiktningen. Hur går jag tillväga? Vad behöver jag för delar osv?

Fråga 2: Köpte en M-sportratt igår som ej passade på min bil, det var bara en kabel i nya ratten, mot min gamla som har tre. Vilken ratt passar? Finns det någon särskild M-ratt jag kan ha?

Fråga 3: Har så mycket pixelfel på mitt kombiinstrument och behöver byta, men skulle vilja kolla om man kan få M5:ornas instrument att fungera utan problem, och isådanafall vilka årsmodeller?

Har inte direkt planerat att göra en M5-klon av bilen, men om jag ändå måste köpa nya grejer kan man lika gärna göra det bra :)

Mvh
Niklas
NeZaN
Glömde säga att det är en 540 av årsmodell 6/-96
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Kanske har fel men att göra konverteringen lagligt tror jag inte går eftersom det ingår i helbilsgodkännandet.

Hursomhelst så lär du klara dig genom besiktningen om du bara göra det så det är likadant som på en bil med orginal xenon. Dock är det en ganska stor manöver.

1. Du måste ha spolning av lyktglasen

2. Orginal xenon strålkastare eller konverterade där man inte ser att dom är konverterade

3. Den jobbiga biten... Automatisk nivåreglering. Kräver sensorer på alla fyra hjulen (eller kanske bara är ett framhjul och ett bakhjul). Insignalerna från dessa går till en styrbox som styr höjdinställningen. Eventuellt skulle man kunna fuska sig genom besiktningen genom att göra en styrbox som efterliknar den kalibrering det riktiga systemet gör vid start (viftar lite upp/ned med ljusbilden). Det är denna kalibrering som besiktningen kikar på dom har ingen utrustning för att kontrollera att nivåregleringen verkligen fungerar vad jag vet.

Själv skulle jag inte tycka det är värt jobbet, mycket enklare att stoppa in en halogenlampa varje år när det är dags för besiktning.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Om du hittar en E39 med Xenon som skrotas kanske du kan komma över allt du behöver till ett rimligt pris från samma säljare.

Ang. M5 instrumentet verkar en del ha lyckats delvis, men t ex är det bara M5 som har givare för oljetemp och det verkar bli problem med vatten-tempen, krångel med inkodning osv. En del krångel Länk

______

Foto Länk
Vill bara påpeka att även E39or med halogenljus viftar med ljusbilden vid start.
ni
91
nikk_e46
735iA -91
Länk
Kolla längst ner på sidan..

/mvh Nikke
K2
348
K2
523i -97
nikk_e46, skulle detta kit göra bilen godkänd vid besiktning? Det framgår inte riktigt av beskrivningen.

Det finns en enda sak jag skulle vilja fixa till på min och det är att få riktigt bra xenonljus. Då kan 9 papp kännas rimligt även på en så här gammal bil om man verkligen älskar den.

Spolning och automatreglering ingår inte.
Motorer för (manuell) ljusviddsinställning sitter det normalt på E39.
Enklast blir säkert att försöka hitta komplett kit från skrotad bil. Hella har eftermonteringskit, de använder endast en givare på höger bakre hjulupphängning medan original även har en givare framtill.

FP
K2
348
K2
523i -97
Tack för svaret Folke. Det verkar som att det inte är helt ekonomiskt försvarbart att få till detta alternativt att man får vara beredd på bra mycket mer meck än vad som förespeglas i de överkomliga "kit-lösningarna".

För min egen del så är det antingen en godkänd lösning fullt ut eller så får det vara. Jag hatar att möta folk med ful-xenonljus ute på vägarna och vill inte bidra till eländet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.