|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Har kollat igenom hundratals forumtrådar om olika ljud men tror inte nåt stämmer på det här. Har en 523i '08, med 1500 mil på mätaren. Det här ljudet hörs ibland vid tomgång, eller vid mycket låg fart. Har mycket svårt att höra det med ACn igång., så det är mycket bättre med avstängd acc. Ljudet är som sagt mycket lågt, som ett lätt skrapande, hostande? på nåt konstgjort sätt, som om det är nåt som ställer in sig, har svårt att beskriva det. (Det är inte den där luftspjälet fram som stänger/öppnar) Ljudet kan komma både periodiskt och operiodiskt. Nån som vet vad det kan vara ?? Annars går bilen fint och det är inget som stör mig egentligen iom att det är riktigt lågt ljud, men visst blir man nyfiken. Nån som vet, hör nåt liknande ? | |
|
Vanos,borde kolla på bmw ,08 med 1500mil är ju ingenting på en sån fin vagn. |
|
|
Att jag inte tänkte på Vanos .. Ska nog åka til BMW och kolla upp det här. Men hur tyst funkar inställningen egentligen, dvs. hörs "vinkeländringen" nånting överhuvudtaget .. för att det här ljudet är väldigt lågt .. men nånting händer iaf.. och visst glömde säga .. tomgångsvarvtalet ändras inte med ljudet. Iaf stort tack ! Ska höra av mig så fort jag kollat det här på bmw. |
|
|
Hej igen ! Det var inte vanos utan för högt oljetryck i en slang :s. Slangen och pumpen ska bytas, om jag förstått det hela rätt. |
|
|
Nu är bilen som ny igen ... eller ... Med risk att bli idiotförklarad (det var nån som sa: det finns inga dumma frågor, bara dumma människor :)) så undrar jag följande: När man svänger eller kör i lite lägre hastighet och bilen är i det lite lägre varvtalet typ 1500 eller strax under och gasar lite hårdare, eller tom gasen i botten så skakar bilen och accelererar ryckigt, med ett ryck eller fler för att senare när man kommer i lite varv och hastighet accelerera fint och mjukt. Är det här nåt fel eller är det för att jag gasar i fel växel ? Har observerat ovanstående i 2ans och 3ans växel med låga varv. Annars är bilen fin i tomgång och alla andra förhållanden. |
|
|
Yes ! Fått ett bra svar från Wölkes, bra jobbat ! Det är helt normalt att den rycker litegrann vid låga varv och det beror på att 523orna är "magert ställda" så lösningen är bara att växla ner, så jag får väl jobba lite mer med växelspaken. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.