|
|
|
|---|---|
|
Det tyska regbeviset..."Fahrzeugbrief"... som jag förstått det följer det bilen även vid export/import. Borde vara mer värdefullt som serviceboken. Serviceböcker kan man som bekant köpa! Har man regbeviset går det att kolla upp bilen med förgående ägare. Comments, tack! | |
|
Hej, det stämmer att Fahrzeugbrief är viktigare än servicebok JA. Fahrzeugbrief är ägarhandlingen, den som innehar Fahrzeugbrief äger nämnligen bilen, utan Fahrzeugbrief går det inte att registrera bilen samt att man sannolikt misstänks för stöld! Simon |
|
| Används denna endast vid reg.besiktningen, och behåller Bilbesiktningen denna ägarhandling sedan? Har själv ingen då jag köpte min importare via en bilhandlare, och ingen sådan följde med. | |
Jonas Premfors |
Bilprovningen tar hand om fzg-briefet. Det ligger som underlag för att föra in uppgifter om bilen i bilregistret. |
| Tack Jonas. | |
|
Hej igen! Fick höra idag att bilprovningen tar hand om Fahrzeugbriefet, vilket innebär att man kan vända sig dit och begära en kopia (offentlig handling). Kanske lite lättare att kartlägga bilens historia då. Man kan ju t ex jämföra serviceboken med var de tidigare ägarna bor. Ett spår på vägen bland alla andra spår! |
|
|
Någo nsom vet var man vänder sig för att få en kopia av sitt Fahrzeugbrief? - Sin lokala bilprovarstation? - En central instans? - Via hemsida? Harri Nikander |
|
|
Om du vill ha tag i fahrzugbrief så kollar du i bilregistret var bilen är besiktigad när den importerades. Sedan ringer du till den Bilprovningen på den lokala stationen och ber om kopior som dom då skickar eller faxar till dig. |
|
|
Man tackar för infon! Harri Nikander |
|
|
Fick höra att tyskarna ofta förvarar sitt Fahrzeugbrief i bankfack just av anledningen att innehavaren av Fahrzeugbrief äger bilen. Inte förstahandsinfo dock. Men kan vara värt en tanke iaf // Erik |
|
|
En seriös importör får kopior på fahrzeugbrief på bilprovningen och har sedan dessa tills denne ska sälja bilen...tycker jag är bra. Simon |
|
| Fullt så enkelt är det inte i alla lägen. Bilprövningen slänger dessa handlingar efter 8 år, det är alltså inga "offentliga handlingar" chevamannen! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.