AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.425

Vad är en rimlig marginal att acceptera att en handlare tar vid inbyte?

Funderar på det klassiska sälja själv vs lägga in bilen som inbyte när man köper nytt. Om man har koll på marknadsvärdet på sin bil, vad är en rimlig marginal att acceptera att handlaren går ner från det priset? Inser ju att han kommer behöva skaffa en egen marginal, frågan är ju hur stor.
ni
91
nikk_e46
735iA -91
du kan ju alltid kolla på Länk så får du ju fram ungefär vad en bilhandlare skulle ge för bilen i förhållande till vad du kan få för den privat.

/mvh Nikke
ps
377
psike
M240i xDrive -19
För att uppnå någon form av marknadsjämvikt så ska det inte finnas någon "av allmänhet accepterad marginal". Den frågan du bör ställa dig är vad bjuder säljaren? Vad kan du får själv? Hur mycket tid och energi måste du lägga ned för att erhålla denna mellanskillnad? Är det värt det?

jag antar att en bilhandlare kan få ut ett högre pris - så då kan ju frågeställningen se ut typ såhär:

jag får privat 200tkr
jag får i inbyte 180tkr
(förutsätter att priset på den nya bilen är oförändrat)

är det värt 20tkr att lägga ned viss tid och energi och dessutom eventuellt stå med två bilar, alternativt vara utan bil? För vissa kanske det är det, för andra inte...

Om handlaren sedermera lyckas sälja bilen för 200tkr eller rentav 290tkr bör rimligtvis inte påverka ditt beslut (och det är just precis här vi har handlarens marginal)

och sedan får handlaren stå för garanti på ditt inbyte, något som du som privatperson slipper. Så även det får beaktas i marginalen, det kan hända mycket på 6-12 månader.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.