|
|
|
|---|---|
| Tycker ni man ska M-testa en 523iA -99? Bilen har gått 5000 mil, mätarställning kollad på BMW. Bilen har nyligen servats på BMW, inspection 1. Bilen är i bra skick och gick bra när jag provkörde den. | |
|
Jag tycker du skall testa bilen hos bilprovningen istället, M-testet må vara bra, men de har lite konstig syn på hur en begagnad bil skall vara. Fredrik M - Z3 2.8 |
|
| Efter 5000 kontrollerade mil är väl en test helt onödig! | |
|
Klart du ska testa bilen..En 523 är väl inte helt gratis :) Så dem här "testpengarna" är ju ett sätt för dig att känna dig säkrare med ev. köp. Jag menar om du inte bryr dig skulle du inte frågat,eller hur? Men kanske en BMW kunnig verkstad skulle vara ett bättre val än M-stationen. Mvh Janne. |
|
|
Hej Janne. Menar du att man skulle kunna lämna in bilen på en auktoriserad BMW-verkstad. Gör de en nogrannare test en en M-teststation. MVH Hasse |
|
|
Tja,dem borde ju ha lite mer kunskap om BMW än vad M-testfolket har. Ett problem då möjligen är om dem är partiska,och därigenom inte meddelar dig om förekommande fel på bilen.. Men nee den risken är nog inte så stor.. Mvh Janne. |
|
|
När jag köpte min Z3'a förra året så lämnade jag in bilen på BMW-auktoriserad verkstad för en sk förbesiktning/konditionstest. Verkstaden själva sa att deras test inte var lika omfattande som ett M-test. Bl a kunde dom kolla om larmet löst ut någon gång och om bilen alltid tänt på alla cylindrar mm (det vet jag inte om M-testet visar). Enklast är väl att ringa till lämplig BMW-verkstad och fråga om pris och omfattning. roadZter |
|
|
Själv M-testade jag min bil före köpet men de missade vibrerande bromsar och skeva bromsskivor... ..mycket välinvesterade pengar... :( Ärligt talat så var jag kanske undantaget som bekräftar regeln för jag har annars bara hört gott om M-test.. Bug -Schnitzerbumse med lite extra flås- |
|
|
bug: Har du inte rätt att få någon typ av kompensation från "M-testarna" med tanke på missen? roadZter |
|
|
Motormännen är inte dumma.. de gick i efterhand med på att det fanns vibrationer (fick papper på det) men att de inte var av sådan art att de skulle ge annat än en Avvikelse (A). Fel som klassas Reparation (R) är den typ av fel som firman där jag köpte bilen går med på att fixa.. dvs ingen är ansvarig för någonting och jag står med "Avvikande" bromsar.. :P Till saken hör att det är bilfirman som står som uppdragsgivare mot motormännen.. även om det var jag som betalade för den. Detta gör att jag inte har rätt att reklamera någonting mot motormännen. Det är en sak mellan bilfirman och dem! Go' natt.. känslan av grundlurad infinner sig! :( Nu skall jag i ärlighetens namn säga att bilfirman sagt sig vara villiga att kompromissa efter att jag hotat med ARN men eftersom jag varit bortrest mycket har jag inte hunnit ta tag i detta igen.. men det skall jag.. var så säker. Bilen är jag i övrigt mycket nöjd med!! Bug -Schnitzerbumse med lite extra flås- |
|
| När jag sålde min 323ci ville köparen låta M-testa bilen, trots att den bara rullat 2800 mil. Han fick dessförinnan av en bekant som var BMW-"kännare" veta, att detta troligtvis var helt onödigt, vilket ju också stämde. Endast en 'anmärkning', i form av ett litet stenskott i framrutan, så både köpare och säljare kunde känna sig nöjda till att ha gjort en snabb o bra affär! :) Även om det kan tyckas onödigt med ett M-test på en rel. ny bil, känns det tryggt att ha papper på att bilen är juste! | |
|
Betalade 1000kr till en aukt BMW verkstad för en bedömning. Var för mig 100% bortkastade penger. Fcik veta följande ,,jahaa den här bilen ser ok ut och vi får ett intermittent felmeddelande från lambda sond och bromskiverna ser slitna ut. Vilket de inte var. Aldrig mer en rostig Volvo ! |
|
|
Man får aldrig se det som att "det var bortkastade pengar" efter att testet är genomfört med facit i hand att inget var fel på bilen. Glöm aldrig att ett test på papperet, vare sig det är M-test eller konditionstest hos BMW, alltid är bra att ha vid eventuell försäljning av bilen i senare skede. Testa bilen även om den ser fräsch ut och är relativt ny! - Det är DanneZeta's råd. =) roadZter |
|
| Jag håller med DanneZeta. Det känns väldigt tryggt, speciellt om man (som jag) inte direkt är något bilmekanikerämne, att göra ett test. Det känns tryggare och man törs njuta av bilen ännu mer. Jag har gjort två M-Test i Malmö och ett i Jönköping. Erfarenheten från Malmö är att de var MYCKET grundliga och petnoga. I Jönköping kändes (jag kan missta mig) det lite mer som hej och hå och samma känsla fick en kollega när han gjorde en test i Halmstad. Nästa gång så väljer jag Malmö om chansen finns. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.