|
|
|
|---|---|
|
Hello är på jakt efter en e30 gärna 325 .. Men dom i bra skick börjar det ju bli få av men det finns ett par 325ix. Men då jag har hört en del om att det krånglar med fyrhjulsdriften så blir jag lite avskräckt. Är det någon som har erfarenhet av fyrhjulsdriften på e30 är det hållbart? eller blir det bara dyrt och krångel? M.V.H. Khabbaz BMW .. Ren livsglädje inget annat! | |
|
Har ägt en 325ix 2-dr, helt underbar bil att köra vintertid. Själv fyrhjulsdriften är i mitt tycke helt underbar med bakhjulsdrift egenskaper med 67% bak och resterande drivning fram. (eller är det 64% minns inte riktigt). Jag fick lov att byta drivaxlar fram. vilket var dyrt! 2500:- nånting på BMW styck! Anledningen till att drivaxlarna fick bytas var för att bilen var sänkt. Så om du letar efter en ix så se till att den inte är sänkt då drivaxlarna fram slits ut! |
|
|
fasen du har inte dina gamla drivaxlar kvar? kostar bara 325ix axlarna fram 2500? |
|
|
4wd på en E30 måste vara bland det bästa som går att få. Konstant drivning med mera kraft bak (som redan sagts) och viskolåsning både på mitt- och bakdiffen. (obs, inga viskodiffar typ som på gamla Vw syncro, utan vanliga mekaniska diffar som dock låses med visco-funktionalitet). Dessvärre har jag aldrig ägt en själv, men en fräsch E30 325ix som vinterbil och en lämplig coupé-modell på sommarn är fortfarande min ideal-setup. Det stora problemet med ix är väl annars, som rawsezx beskriver, att folk tycker de är för höga och sänker dem, vilket får till följd att smörjningen i drivknutarna (framförallt fram) minskar och tillslut skär de ihop. Gällande just 4wd-systemet så har man hört att många mittdiffar har tappat låsfunktionaliteten, när de av en eller annan orsak har bogserats med ett hjulpar i luften (eller i extremfall körts länge i bilprovningens bromstest). Svårt att märka direkt, eftersom ju mittdiffen är en mekanisk planetdiff som nog funkar ändå...men släpper ett hjulpar greppet så går inte kraften till det andra. Dessutom är det svårt att märka även vintertid, eftersom diffspärr-funktionaliteten i bakaxeln, kombinerat med den då öppna mittdiffen nog gör att man tar sig fram...men inte lika bra som konstruktörerna tänkt sig. Här Länk finns mer info om exakt hur den är uppbyggd, och även länkar till hur man kan testa om visko-låsningen är hel. == It takes a lot of knowledge to really mess something up == |
|
|
Min går klockrent i drivningen den med , sjukt bra hållning gämfört med bara bakhjulsdrift drivningen har inte varit några problem med, men man ska va noga med att kolla oljorna i diffarna annrs slits dem fort! |
|
Ekin |
Drivlinan är det inget problem med på min heller, ja tror det är lite överdrivet att IX skulle ha klen 4wd. så länge den får vara original höjd, original effekt och sköter oljebyten så tror ja inte det är nåt problem! annars är det väl framdiffen som är klenast på dom. Väldigt rolig bil! rekommenderas! |
|
nä jag älska ix. min har gått 36000 mil och går suveränt men en sak som e dum på den. alla diffar och drivning går riktigt men 4x4 lampan eller tcs+t eller vad den heter tänds efter en stund olika lång tid mellan gångerna men sen vrider man av nycklen så lyser den inte på ett tag igen. vet inte vad det kan vara bara. men annars fel fri bil verkligen fast min e ju e34 fast de e ju samma bil typ. |
|
Ekin |
finns ingen tcs lampa eller liknande på e30. allt är mekaniskt. på e34 är det väl lite elektronik inblandad också. :) |
|
mm borde inte vara elektronik ju!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.