|
|
|
|---|---|
|
nu är det så att jag har trim box i bilen och förra veckan råkade jag märka att om jag ligger och kör 100km/h så lägger den inte i 6:an. gör man det manuell så varvar den mindre och dricker mindre. ni som har original hur växlar era bilar? | |
|
När min kärra bränner partikelfiltret så växlar också autlådan annorlunda, den drar mer på växlarna. I mitt fall betyder det att 6:an kommer in först långt över tillåten hastighet. Nu har jag lärt mig när den går in i detta läge kanske knappt en gång per tank. Den håller på i ett par mil (lite ändrat motorljud om man lyssnar noga plus växlingarna blir någonstans mellan "D" och "S"). Får den inte bränna klart så fortsätter den nästa gång man kör bilen och den kommit upp i arbetstemp. Har också kört mycket både med och utan "box". Med box så växlar bilen tidigare (och för övrigt nåågot lite sämre) men å andra sidan skönare drag från botten. Jag föredrar faktiskt motorgången utan box, lite mindre ljud och slänger inte i växlarna så fort. Sitter och suger på hur jag ska kunna koppla i/ur boxen när jag vill, tex koppla så boxen går in vid kick-down och när man lägger växelväljaren i "S". Det bästa från två världar :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.