|
|
|
|---|---|
|
Vår dotter närmar sej 7 månader och då hon ärvt längden av far sin håller hon redan på att växa ur babyskyddet. Således är det dax för nästa bilbarnstol, en i modell 9mån - 4 år (9-18 kilo). Jag har varit runt och kollat på en massa olika modeller men fastnat för MaxiCosi Mobi eller Besafe IZI X2. Båda dessa stolar känns rejäla och kan smidigt fällas till en mer bakåtlutat ställning när lilltjejen somnar. Nu undrar jag om ni har några erfarenheter av dessa stolar? Positiva eller negativa? Kanske finns det nån annan vettig stol vi borde överväga? Stolen ska primärt sitta höger bak i en E46 touring -03, men vi kommer troligen låta stänga av Air-bagen fram för möjlig montering även där. | |
|
En faktor att tänka på då man monterar bakåtvänd stol bak är hur mycket plats stolen tar. Många stolar är kräver en del plats vilket gör att framsätet i princip blir obrukbart. Precis i början när barnet inte är så långt så kan ju stolen sitta nästan kloss mot baksätets ryggdyna men ganska snart så behöver ju barnet lite plats för benen och då måste stolen flyttas fram något. Vi hade Akta Graco DuoFlex och dom kräver ganska mycket plats. Oftast hade vi den fram men då och då hamnadet den bak och i både E39 och E46 så inkräktar den rejält på framsäteskomforten. ___ //Ulf |
|
|
Jag har provmonterat båda stolarna i bilen och en mindre person (tjej), i detta fall min sambo, får plats helt ok framför, medans jag själv inte ens kommer in. /Jonas |
|
Gemini__ |
Har ingen erfarenhet av de stolar du nämner, men båda är nog ett bra köp. Jag kan iaf rekommendera Acta Graco cosmic comfort. En gedigen stol som i likhet med de stolar du nämner också har möjlighet att ändra lutning. Tror dessvärre man får räkna med, i takt med att barnet växer, att passagerplatsen fram i stort sätt blir obrukbar oavsett modell. Mvh: Thomas |
|
Eftersom både jag och tanten är lika långa (1,85) så satt vi vår son mellan stolarna bak man får ju då ha stolarna lika långt bak och kommer in med passagerare på båda sidorna. Det funka klockrent för oss det blir ju lite mer utrymme mellan stolarna iofs blir det lite bökigt att få in barnet men de sitter mycket säkrare mitt i bilen vid ev. krock (vilket Gud förbjuder ) Det kommer garanterat att lösa sig med vilken stol som helst det är en rätt stor bil du har : Ha de T |
|
|
Vi hade också stolen i mitte vilket fungerade bra för oss och gav plats till andra både bak och fram. Bilen vi hade detta i är en E46 touring ... Andreas |
|
|
Har själv en Besafe IZI kid (X1 el. X2). Den har väl i stort sett fungerat bra men för att ändra sittställning så måste man in med handen och haka fast den i det mest bakåtlutade läget. Så var det inte när den var ny. Den är även lite skramlig (främst pga att det just går att tilta den) vilket jag stör mig lite på när man har en så tyst bil i övrigt. /Mattias |
|
|
Det blev en begagnad(!) Britax freeway då den inte finns som ny längre. Modellen var testvinnare för några år sen och tar bra mkt mindre plats än övriga stolar ovan. /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.