|
|
|
|---|---|
|
I senaste ViBilägare ställer jag en fråga via ViBilägare angående just byte av automatlådeolja på de BMW bilar som har lådor där man "aldrig" skall behöva byta oljan. Specifikt så frågar jag om *Behöver man byta oljan? *Är det rimligt att en olja håller hela bilens livslängd? *Vad är i så fall bilens livslängd beräknad till? - OM lådan pajar innanför denna gräns, tar BMW på sig en del av kostnaden Svaret som jag fick av Michael De Geere på BMW Sverige är ungefär som följer: *Oljan skall hålla hela bilens livslängd om bilen nyttjas, på ett för bilsorten, normalt sätt *Oljan behöver inte bytas. Om bilen nyttjats på ett anträngande sätt OCH att föraren noterat växlingsstörningar så bör bilen lämnas på kontroll hos BMW. Där KAN oljan komma att bytas om detta anses nödvändigt *Inget svar annat än att BMW inte tar någon kostnad annat än under garantitiderna som specas på resp bil. Så med andra ord så säger BMW att "Byta automatlådeolja har vi ingen åsikt om varken till eller från, det är en livstidsolja." Eller.. Så tolkar jag svaret fårn dem. Jag skall se till att försöka scanna och lägga in frågan o svaret. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" | |
|
Så jag fick svar på alla frågor UTOM just vad BMW anser livslängden på sina bilar vara.. Det är ju i detta fall avgörande, men något som vi förståligt förmodligen aldrig får svar på. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
ZF som tillverkar lådorna beräknar livslängden till ca .30.000 mil. Vad GM som tillverkar lådorna till de flesta dieslar har för livslängd har jag inte sett några uppgifter på, men de är ju inte så värst långlivade i många fall eller så är mätaren backad 10.000 mil och bilen har fått en effektbox. Bensinbilarn E39 i USA har också GM lådor och det har haft en del problem i "heta" stater nån texasbo har bytt 3 ggr på garantin under 10.000 mil som exempel. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso; Är det lådans hållbarhet eller oljans hållbarhet, har för mig att ZF rekommenderade byte var 15' mil?! M V H Stephan |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Stephan: Oljans hållbarhet är väl lika med lådans livslängd typ, med mina ögon sett, de flesta lådor genom åren har dött av skitig olja sedan filtren blir fulla med lamellrester. Det är väl meningen att den ska funka 30.000 mil på samma olja eftersom den inte behövs bytas. Tyvärr går det ju inte att dra det rakt av då det kan skilja 100.000 tusentals växlingar på samma körda sträcka. ZFs idé är nog inte fel. Amerikanaren var ju av samma idé med att oljan aldrig skulle bytas på 60 talet och då fanns bara vanlig Röd Mineral Atf, de fick på 70 talet krypa till korst de också och införa oljebyte, fanns tom avtappningplugg på konvertern Fords lådor i mitten på 70 ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Frågan jag kommer tillbaka till i alla mina funderingar är "Vad är det för olja i lådan?" ATF? Hydral? motsv. till motorolja? Oftast vill man ju byta oljor om de innehåller estrar eller andra viskositetsförändrare som mals ner av mekanisk bearbetning och värme, eftersom de kommer att brytas ner. Men om oljan inte innehåller sånna och man dessutom antingen inte ser något negativt i partiklar eller håller partikelnivån extremt låg så kanske det stämmer att man får en otroligt lång livslängd på oljan. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
Med en motor M4720VP el M4720TU ska ha en GMlåda A5S360Rel390R med växellådskod WW /el WX den ska grön typskylt och ha en olja som BMW betecknar som ETL 7045E. ETL 7045E en Texacoolja. Preem säljer tydligen Texacos sortiment. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Någon som vet vilken färg det är på Texamatic ETL 7045 E? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.