|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en 325 coupe (E92) med 2700 mil på mätaren som en tid har betett sig konstigt med kopplingen. Symptom: - När bilen varit kall och man belastar kopplingen, genom t ex körning i garage (uppför brant backe) och sedan skall starta från noll igen, vibrerar kopplingen kraftigt vid uppsläpp. Sker inte när bilen är varm. - Vid uppsläpp av kopplingen hör jag ofta ett "pling". Ljudet hörs bara utifrån, eller om rutorna är nedvevade. Några andra som haft samma problem? | |
Roffa1 |
Låter som en skev tryckplatta. Kan ha blivit sken pga att du slirat med kopplingen länge eller mycket. |
|
Hej! Tack för tipset. Men låter inte detta ändå konstigt? Bilen har gått 2700 mil och jag har inte "pensionärskört" den med höga varv och slirning. Dessutom att det bara uppkommer när bilen är kall + jag kört den upp ur garagebacken på tvåan (inte i låg fart alltså, utan i ca 35-40 km/h) och sedan skall starta från ettan igen?? |
|
|
Min -05 320i visar också symptom av skev tryckplatta (5000 mil, köpt för någon vecka sedan). Den vibrerar i visst läge när jag skall köra iväg på ettan eller tvåan, och jag tror jag upplevt det mest innan bilen blivit varm. Det går att leva med vibrationerna som de är just nu, även om det klart är irriterande. Hur förra ägaren slirat på kopplingen är ju svårt att veta, lamellerna känns iaf ok, ingen slirkänsla. följdfråga Roffa1: Är det lätt att det blir värre utan åtgärd eller är det bara att brumma vidare till kopplingsbyte vid 120,000 km eller när det nu kan bli... |
|
|
Jag fick samma problem på min 325d -07 efter ca 1 år/3000 mil. Jag har aldrig slitit ut en koppling i förtid tidigare och vet att mitt körsätt inte sliter onödigt på materialet. Koppling och svänghjul byttes utan varken diskussion eller kostnader av Bilcentralen Segeltorp. De påstod att det var något känt kvalitetsproblem. //Pelle |
|
|
Hej! Pratade med BMW idag och min garanti gick ut för 30 dgr sedan, så då menar de att man får ta det ur egen ficka. Känns snålt om det är ett känt kvalitetsproblem... |
|
|
Fick kopplingen utbytt på garanti efter 1500 mil pga vibrationer i dragläget. BMW reserverade sig för att kontrollera att att inga tecken på värmeskador fanns. Har sett inlägg på utländska forum om kopplingsproblem på 320d. Nu tar kopplingen mjukt. Däremot så frikopplar den väldigt abrubt särskilt när bilen är kall. Man hör till och med ett klonk från bakaxeln. Får väl testa att byta ut CDV-ventilen. |
|
|
Ahaa, det förklarar ett och annat. Har haft detta fenomen istort sett hela tiden på min 325i -07, och verkstan sa att det var för att man fick in fukt i kopplingen när bilen stod stilla. Jag tyckte det var konstigt, men accepterade det. Får nog prata med verkstan igen. /Marcus |
|
|
Har fått precis samma problem med min koppling, (vibrationer i dragläget). Bilen har gått ca 9500mil nu. Upplever däremot inte att kopplingen skulle vara slut då den tar ordentligt. Någon som har koll på ungefärligt pris av kopplingsbyte på BMW verkstad 325iT -06? Lappen |
|
|
jag har också problem med kopplingen, speciellt när den är kall. (320D-09 2300 mil). jag upplever att kopplingen hugger/vibrerar några gånger innan den drar ordentligt. detta vid kall motor. när den blivit varm så slutar dumheterna, men jag är ändå inte nöjd, då ingreppet är väldigt abrupt. helt enkelt svårt att få ett mjukt ingrepp. bra att få reda detta, så man vet innan service. CDV-ventil, vad är det? /L-B |
|
Verdi |
Jag har samma på min 320d-08 när den är kall. Den har gått 3200 mil och den är inne på service idag. Ska kanske nämna det när jag hämtar ut bilen. Det som är lite skumt är att den är bättre under en period för att därefter bli lika igen. Kanske har med vädret att göra? |
|
Fukt och stillestånd gör att kopplingen kan hugga/vibrera. Men på sommaren ska det inte förkomma. CDV-ventil är en strypventil till kopplingsoljan. Sök på forumet. BMWs koppling är lite svår trots vana med bilen. |
|
|
Fukt och stillestånd? hmm, "Jag är skeptisk" (som Dr Dengroth så fint en gång uttryckte det) Jag har alltid bilen i varmgarage, och den står enbart över natten. (typ 8-10 tim) Visst, om det regnat är det kanske fuktigt, men när det är torrt ute och jag kör in så tror jag inte att fukten orsakar dessa hugg. De senaste 10 åren har jag åkt Mercedes och förvarat i samma garage. Dessa har aldrig uppvisat några liknande symptom. Således är jag tveksam till fukt och stillestånd. Något skumt är det då fler säger samma sak i denna tråd, och det på relativt nya bilar. |
|
|
Hej igen! Jag har också upplevt att problemet kommer och går. Var som värst i höstas när det var 10-15 grader varmt ute. Då hände det kanske varannan var tredje morgon (kör bilen till och från jobbet varje dag). Bilen står dock i varmgarage, och problemet uppstår inne i garaget, så vet inte hur relevant vädret är. Nu är problemet helt borta sedan någon dryg månad tillbaka, iaf tillfälligt. Mycket, mycket märkligt. |
|
|
Nu har bilen varit inne på service. De kontrollerade även slitaget på kopplingen med tanke på vibrationer omkring dragläget. Kopplingen är i hur bra skick som helst och det är mer ett "kosmetiskt" fel enligt verkmästaren på AutoGruppen Sydost AB. Byte av koppling ungefär 7000 (inte så farligt trots allt) men det tyckte att det var onödigt och samma tyckte jag. Lappen |
|
|
jag var in till min lokala bmw-serviceverkstad och beskrev problemet. då sade kundmottagaren att detta är ett dokumenterat problem. de hade instruktioner från bmw centralt att plocka in bilen och göra en mjukvaruppdatering som tydligen ska avhjälpa problemet. (skulle förändra varvtal och vridmoment om jag förstod det rätt) jag är fortfarande skeptisk, men ska naturligtvis göra uppdateringen. enligt min åsikt är detta mekaniskt, men jag kan ju förstås ha fel |
|
|
Om jag inte kör varje eller varannan dag nu när det är fuktigt ute blir det vibrationer i dragläget. Detta trots att kopplingen nyligen är bytt. Ärendet ligger hos BMW igen. Det är väl tyvärr bara att konstatera att man skulle ha köpt en automat istället. BMWs manuella drivlina (inkl vxl-lådan) är inte = komfort. |
|
|
Verkar märkligt att BMW inte uppdaterat kopplingen åtminstone till faceliften 2009 om detta problemet är välkänt. Har inga symptom ö.h.t i min bil och inte heller har jag märkt något på de 10-tal manuella E9X jag kört. Men jag kanske har haft tur? Samtidigt har BMWs kopplingar generellt varit tunga (men "spänstiga") och det är ganska lätt att få tjuvstopp jmf med andra bilmärken. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.