AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.500

Har fått börja fylla på kylarvatten lite då och då...E39 530 -01

Tu
93
Turbo75
530i Touring -01
120d -05
Jag har dock aldrig fått upp en varning om att vätskan har varit för låg men när jag öppnat locket när motorn varit kall så ligger nivåpinnen i botten.

Jag har nu fyllt på 3ggr sen i april-maj och det har väl gått i 3dl vid varje tillfälle. Jag har trott att dom vattenfläckar som blivit i gatan efter det att jag varit ute och kört och sen backat in i garaget har varit kondensvatten från AC:n då det är helt genomskinlig vätska. Dvs inte glykolfärgat.

Har ingen vitrök ur avgassystemet och tycker oljan SER normal ut. Så det borde inte vara topplockspackningen, eller? *hoppas inte det iaf*
Var ska jag börja leta? Dålig slangklämma. För är expansionskärlet sprucket så borde väl vattenmängden som fösvinner vara högre?
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Kollat kylarens slanginfästningar? Dom brukar spricka med tiden.
Kolla så inte kylaren har börjat läcka. Har kylsystemet aldrig varit bytt så skulle jag nog överväga ett byte av kylare, slangar, fläktkoppling, expansionskärl, remmar, vattenpump, spännare, spännrullar, termostathus.

När kylsystemet börjar trilskas på E39 gör man bäst i att åtgärda allt på en gång. Annars får man nya grejer som ett brev på posten hela tiden. Kom ihåg att det är väldigt lätt att skjuta topplockspackningen med ett dåligt kylsystem. Man märker inte att bilen är överhettad förrän det är försent.
Mi
97
Michael530
530iT -07
Hade exakt samma bekymmer på min 530iT -01 förra året.
Visade sig till sist att det var vattenpumpen som läckte litet vid axeln.
Var hyfsat lätt att byta. Bytte bara pump och rem, har varit tätt sedan.

//Michael
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
På min 540 hade expansionskärlet brustit invändigt så att
nivågivaren fått glykol på sig och slutat fungera.
Sen börjar det läcka glykol där under kärlet.
Tog ca ett år innan kärlet brast helt. Före så
småläckte det och jag fick fylla på någon dl
då och då.

Svekke
Tu
93
Turbo75
530i Touring -01
120d -05
Hade bilen inne igår för att byta vevhusventilation, ventilkåpspacking och insugsbälg.

Bad dom då kolla efter läckage vid kylaren. Men dom hitta inget. Inget vatten i oljan heller.

Men det finns en lägstanivå som gör att man får upp en varning om låg vattennivå i kylaren va? Men hur mycket vatten har man tappat då för att den ska komma upp?

Satte igår pekfingret i en av småpölarna som blir efter man kört bilen och sen stannat. Smakade på vattnet och det smakade ingenting. Glykol är väl aningens sötsliskigt och borde väl ge utslag på smaklökarna?

He
32
Henkman
540iA -98
Kan bara säga att i mitt fall med samma symptom blev det byte av expansionskärl. Var inte helt uppenbart att lokalisera, det var en väldigt liten spricka.
Tu
93
Turbo75
530i Touring -01
120d -05
Vad går ett sådant byte på totalt?
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej.

För c:a 3 år sedan så byte jag hela systemet på min 540, dvs: samtliga slangar, kylare, expansionskärl + kylarlock, termostat, vattenpump, spännrullar, ac-rem + fläktrem samt div. packningar. Det enda jag inte bytte var viskokopplingen (kostar c:a 2000 sek).

Totalt gick detta på c:a 10.000 sek i bara materialkostnad, sedan tillkomer arbetskostnaden. Kan tänka mig att det inte skiljer allt för mycket i pris till din 530.

För mig började det med att den övre kylslangen lossnade. När den var bytt så gick det ngn vecka sedan "sköt" expansionskärlet. Efter det var bytt gick det ngr dagar sedan sprack kylaren i plasten. Det var droppen. Efter att jag kontrollerat att det inte var ngn topplockspackning som gått sönder (kolla olja i vattnet samt göra ett avgastest på kylarvattnet) så lät jag byta rubbet. Nu 3 år senare fungerar kylarsystemet klanderfritt. Dock kan jag behöva fylla på ngn deciliter vätska om halvåret men det ser inte jag som ngt konstigt då det blir riktigt varmt under huven :)

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Har exakt samma erfarenhet som föregående talare. Se dock till att byta fläktkopplingen också. Min rasade och tog med sig hela kylsystemet så jag fick byta allt igen. Har du otur så flyger fläktbladen av och tar med sig huven också.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Zed82: Ja, fläktkopplingen (viskokoppling) står på listan över saker som skall åtgärdas :)

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Zed82: Förresten, hur långt hade din bil rullat när fläktkoppling gick sönder? Märkte du ngt innan den havererade, typ konstigt ljud eller liknande.

Jag har nämligen hört att min bil ibland låter som en gammal volvo 240, det blir ett väldigt "voshande" ljud som följer varvtalet på motorn. Kan det vara ett tecken på att den är dålig tro?

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Kopplingen ska ju få bilen att låta som en 240 men inte hela tiden. Vid kallstart ska den gå igång och vid höga temperaturer. Är den konstant på så är det fel på den. Min var inte glapp men ett dåligt vattenpumpslager gjorde att den vobblade hela tiden. Detta ledde till att fläktbladsramen till slut skakade loss.

Jag köpte då en begagnad koppling från en auktoriserad skrot och det var mitt största misstag. Den "nya" fläktbladsramen var felmonterad på kopplingen och låg för nära kylarkåpan. En hårdare acceleration med medföljande broms var tillräckligt för att flytta fram motorn den lilla bit som krävdes. Fläktbladen slog sönder allt som har med kylsystemet att göra.

Med anledning av detta bytte jag även motorfästen även om det inte behövdes. V8-modellerna har dock problem med att motorfästena slits ut.
Bilen hade gått 17300 mil när detta hände. Har dock läst på amerikanska forum att livslängden på fläktkopplingarna kan variera. Många bygger om till elektrisk fläkt på grund av viskokopplingens lynnighet. :)
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Zed82: Tack för infon.

Nej, min fläkt låter inte hela tiden utan det är som du skriver mest när det är ordentligt varmt ute eller att bilen blivit ordentligt varm. Kan dock vara bra att se över den och göra ett byte ialla fall eftersom min pärla nu rullat straxt över 19.000 mil. Man vill ju gärna slippa byta hela kylsystemet igen.

Motorfästena kan vara en bra idé att kolla upp.

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.