|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
kosmaghz |
Hej. Har någon här erfarenhet av att kompressor-konvertera en BMW med höga mil? Bilen i fråga har gått 16000mil, är en 2004 årsmodell, 330ci (e46 då). Den är i toppskick allmänt sett, och alltid servad som den ska om inte lite extra till och med! Vad tror ni? 16k mil är väl inget för en M54 motor, så ESS borde inte vara något prob eller? Mvh |
Bayer_Aleks |
Problem kan man ju aldrig förutspå, men visst fasiken kan du kompressor mata din bil. Det som kan hända är att med tanke på att du krämar ur med vrid så kanske kopplingen kommer ge sig rätt fort med tanke på dina 16k mil på mätaren. Annars e de inget som säger att du inte kan mata den med kompressor. |
|
kul med kompressor hade på min 320 ci e46 2002 och det funkade perfekt i ett år sen plockade jag bort den pga besiktning. Hoppas bara du ej har otur !! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Ess monterar bara på motorer som är i mycket gott skick helst lågmilade mig vetligen, har väl med garantier mm och göra. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
kosmaghz |
Klart kopplingen byts samtidigt... Även bränslepump, filter och kanske nåt mer. MEN min fråga är inte besvarad, HAR NÅGON ESS KONVERTERAT SIN BIL MED MER ÄN 15K Mil på nacken? Och ess monterar så länge de får betalt, finns inget som säger att de monterar på bra motorer bara. därför frågar jag er! |
|
16 000 mil borde väl inte vara något för en modern bilmotor? Kopplingen är nog den svagaste punkten men den har du ju redan tänkt på. ______ Foto Länk |
|
|
Kompressormatade inte Asken sin 540 vid väldigt höga mil? -------------------------------- //Lövet |
|
|
"Och ess monterar så länge de får betalt, finns inget som säger att de monterar på bra motorer bara." Funderade själv en gång i tiden att låta dem konvertera en 330 som hade gått knappt 10.000 mil. Vill minnas att motorn inte fick ha gått speciellt långt, runt 6000mil (?) för att de skulle ta sig an jobbet. Nu när jag skulle dubbelkolla min minnesbild hittar jag inget om det på hemsidan vid en snabbkoll. Men om man verkligen är intresserad är det väl bäst att ta en direktkontakt med dem för att se om de vill göra jobbet och vad de har för erfarenheter av just din modell och lång körsträcka. |
|
kosmaghz |
Skickade mail till ESS imorse, fått svar nu. Min egna bil är ju en 330ci 2004, m54 motorn, och de sa att de kan ta sig an jobbet, och att motorn klarar av det utan problem. De nämnde dock att slitagedelar slits snabbare med kompressor på bilen, men det förstod jag innan så. Sen nämner de att man måste byta det jag skrev ovan också för att vara på den säkra sidan. Annars inga probl. Skulle iförsej vilja att någon som gjort det och haft kittet typ 1 år på sin bil hörde av sig i denna tråden... Men men... Tack för alla svar, mvh |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
andreas: Askens 540 hade mig vetligen inte rullat över 10.000 mil vid konverteringen. Tyvärr verkar ESS repotaget från monteringen tagits bort av nån anledning ?? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Länk Där var det:) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det höll bra på min 320 Ci monterade på vid ca 12500 mil och plockade bort vid ca 18 000 mil med orginal kopling och allt !!! trodde kopling skulle ge sig men nej den höll och den skulle hålla mkt mer just pga av det är BMW vi snackar om =) 0.3 bar 254 hk enl Chipcenter 0-100 6.8 sek med 2 pers (Svårt med grepp ) orginal 8.2 sek 400 m = 14.8 sek jag tror att kompressor ska hålla mkt bättre på en 330 |
|
| Jag monterade på min vid 20000 mil och har kört över 1000 mil nu, funkar klocka. | |
kosmaghz |
låter ju skitbra... Då gör jag det under vintern så har jag en feting bil till sommaren. 370hp enligt ess siffror... Drar väl det mesta... Ska kolla om man kan få lite rabatt först bara, kostar ju en del... Vikten är ju viktig också.... Vad sparar man om man byter huv, tak, bagagelucka till kolfiber, någon som vet? |
|
370hk drar väl inte de mesta kanske men du får en mycket rolig bil! :-) Se till att besiktiga precis innan du börjar så slipper du greja på ett tag. Är du lite händig så monterar du detta lugnt på en helg. |
|
kosmaghz |
Vad får du ut ur din 540 med kompressorn? 0-100? tycker iförsej att 370hp drar definitivt det mesta på vägarna, om inte mer än hälften av alla billister har mer än det i effekt. Har du monterat ditt kit själv? Jag har ju inte plats eller verktyg för det, det är mitt största problem annars är det ju inga bekymmer. |
|
Inte mätt 0-100, tycker det är svårt men 100-200 tar ungefär 14 sekunder. Bra eller dåligt? Jag monterade själv ja, inga större problem och inga konstiga verktyg behövs, endast en schysst hylsnyckelsats i princip. Jag gjorde de i mitt garage som är ungefär lika stort som bilen och dåligt ljus. Programmet fick jag fixat av Turbocenter. |
|
kosmaghz |
14sek, det är ju inte dåligt men det låter lite mkt... din bil väger säkert en del också, plus automat. Jag har ju tillgång till kompisens garage, men då oroar jag mig för kamaxelbytet lite, det har jag hört är ganska lätt att få fel, och då förstöra ganska mkt i bilen, det är någon position som den skall stå i och massa saker.... Kostar monteringen hos ess ca 7000kr så är det nog värt det, annars måste jag handla massa verktyg o grejer, och lägga ner tid... orka... Hur är bränsleförbrukningen på din bil ravve? Om du kör snålt, då dricker den väl mindre med kompressorn? |
|
Är väl ungefär motsvarande M5 E39 och den är väl inte känd för att vara så dålig? :-) Kamaxelbytet!? De har du inte nämnt i tidigare inlägg? Det är inget jag hade gett mig på iaf. Bränsleförbrukningen är hemsk, framförallt i stan och korta sträckor. March på landsväg/motorväg ingen fara, runt litern. |
|
kosmaghz |
ok bra info... Jag mena inte att det är dåligt... Din bil e helt klart riktigt fet... Jag funderade först på en 540 också, men det blev en 330ci istället... Roliga motorer i de båda :) |
| Absolut roliga grejer. Vi får ta en match sen när du är klar :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.