AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.982

Svåröppnade dörrar e46...

Har en e46 320i -04 sedan och dörrarna är väldigt svåröppnade.
Man måste dra i handtaget till maxläget för att dörrarna ska öppnas, har provat med plastpluppen som finns vid dörrarna, har dragit åt den till max utan resultat. ´Vad kan vara fel på dom??

Även dörrarna är svårstängda, man måste med nästan med våldsam kraft slå igen dörren för att den ska stängas helt.......

Lite hjälp tack

"BMW när du älskar att betala"
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
För att få öppnings mekanismen att ta tidigare ska du inte "dra åt" den insexskruven.

Släpp på den och för den nedåt en bit varefter du drar åt. Prova dig fram tills du har ett spel på ca 1,5 - 2mm. Nedåt tajtare, uppåt mer spel.

/Scnitzermann.
Tack schnitzermann ska prova det, hoppas det funkar....

Funkade inte tyvärr......

Visa användare
61
UB525
BMW 520d F10 Xdrive -16
BMW 320d E91 -07
BMW 320 iA E30 cab -92
Borgward Isabella -58
Du ska lossa plastpluppen strax ovanför dörrlåsmekanismen på dörren, där innanför sitter det en insexbult som du lossar. Pling, säger det och så har en fjäder spänt upp mekanismen. Dra åt skruven å jobbet klart! När det inte längre går att göra sådan justering är låset utslitet. Jag har gjort det på flera E46 och fungerar varje gång. Allt enligt Bentleymanualen för E46.
Lycka till!
Visa användare
61
UB525
BMW 520d F10 Xdrive -16
BMW 320d E91 -07
BMW 320 iA E30 cab -92
Borgward Isabella -58
Ytterligare förtydligande, om du tittar på Länk så ser du plastkåpan/plastplutten som sitter för insexskruven (nr 3 på bilden).
Jag har lossat insex bulten, inget hände prova också att dra ner bultem innan jag spände den, samma sak där ingen skillnad.......Hur mycket man man lossa skruven???lossar man den för mycket kan bulten ramla ner i dörren då?????

Visa användare
61
UB525
BMW 520d F10 Xdrive -16
BMW 320d E91 -07
BMW 320 iA E30 cab -92
Borgward Isabella -58
Så här står det ordagrant i Bentleymanualen (kanonbok, man kan knappt ha en bil utan en sådan):
"Rotary latch unlocking, resetting. With door open, use skrewdriver or finger to push door lock rotary latch in direction out.
- Lock doors with key or button.
- Unlock car.
- Open rotary latch usingoutside handle.
- If latch unlocks, adjustment is correct.

If latch fails to unlock:
- Remove latch adjuster access hole cover.
- Use 4 mm Allen wrench to loosen adjustment screw, then retighten.
- Carry out check again.
NOTE: The rightside latch adjusting screw is threaded left handed.

Tightening torque: Doorlock adjustment screw 3+2 Nm (27+18 in-lb)

Själva "adjustment screw" sitter alltså bakom en liten plast/täckbricka strax ovanför själva låset som hakar fast i dörrstolpen väldig nära gummilisten, alltså inte i handtagshöjd.

Om du behöver justera "door striker" dvs den som dörren hakar fast i och som sitter på dörrstolpen så är det viktigt att den sitter 90 gr mot dörrstolpen, alltså helt vågrätt.
Door striker position:
- Devation from parallelism of closed door (karrosspressningens linje ovanför hantagen, och skall mätas mitt på dörren) max 1 mm (0,04 inch)
- Deviation from flush at door shoulder (alltså vid den nedre rutlisten, där dörrarna möts) max 0 mm.

Tightening torque striker plate to door pillar 24 Nm(18 ft-lb)
Tackar för dina svar UB525, jag är ganska bra på engelska men fattar fortfarande inte exakt vad man ska göra enligt manualen.

Även den här"door striker" behöver justeras tror jag, det låter lite mer komplicerat än det första momentet att utföra.

Får se vad som händer.......

OBS är helt slut i huvet nyss hemkommen från jobbet, får försöka imorn då jag e ledig och då jävlar ska mina dörrar öppnas lätt.....

Nu ett NYTT problem, höger bakdörr går inte att öppna inifrån bara utifrån........Vad f*n händer????

pu
75
pulk
323ci e46 -99
kollat så du inte satt in barnspärren på bakdörren? låter iaf som att det har med den att göra
Barnspärren?????

Pulk hade rätt det var barnspärren någon hade aktiverat. Dom tröga dörrarna är fortfarande kvar.....

Visa användare
61
UB525
BMW 520d F10 Xdrive -16
BMW 320d E91 -07
BMW 320 iA E30 cab -92
Borgward Isabella -58
Jag får en känsla att du är och skruvar på fel skruv. Den skruv som jag menar sitter "inne i låsmekanismen" och reglerar ett fjäderbelastat mothåll. Om du lossat och inget händer så är det nog en annan skruv du varit på, kanske den som håller handtaget. Den skruv jag menar sitter längre ner, strax ovanför låset. Märkligt i ditt fall att alla dörrar går trögt, är de bytta på garanti, eller är de ordentligt osmorda? Förstod du att det är vänstergäng på höger sida på den skruv jag menar? Sannolikheten att alla dörrar skull blivit "ojusterade" samtidigt är dock väldigt långsökt om inte bilen nyligen är reparerad/bytta dörrar eller lås.
Ub525 jag ska ta bilder på var jag skruvar så får du se om det är rätt skruv, bilen har inte fått några dörrar eller lås utbytta iaf vad jag vet.......

Här är bilder på var jag skruvade

Länk
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.