|
|
|
|---|---|
|
Ny här på forumet och måste kolla om det är sådan respons på funderingar som man kan tycka då man läser lite omkring här. Problemet är att jag måste byta motor på min 520-93 efter ett haveri av kamaxelkedjan. Sitter en M50B20 Vanos i sedan ny och nu till min fundering. Om jag tar en likadan motor M50B20 Vanos men 3 år nyare alltså en 96:a funkar det då rakt av eller måste det inn och mekas i det elektriska med?? //Håkan | |
|
I min mening så är det inga problem, jag har nyss bytt på min 93:a till 95:ans motor, men skillnaden var att jag behöll den befintliga kabelhärvan för att bilen skulle förbli en automat och den nya motorn var en manuell alltså bara en handske på härvan. Men i ditt fall så är det bara behålla kabelhärvan från den nya motorn, ska inte vara nåt problem med nån startspärr. |
|
|
Intressant fråga. Jag är mitt uppe i ett topplocksbyte, jag kommer ta toppen från min -94 och sätta på min -96, båda 520i E34 med VANOS. Kollar man på realoem.com så byter motorblock och topplock artikelnr 1994/09, jag har dock inte kunnat se någon skillnad rent optiskt än. Jag är också intresserad av att veta om det är någonting som skiljer sig mellan dessa årsmodeller, någonting måste det ju skilja eftersom artikelnr är olika. Däremot är ju motorkoden samma, dvs M50B20. MVH Niklas |
|
|
Låter som det inte är några problem då! Men pratade tidigare i dag med en som säger sig veta att 93-94 går rakt av byta mellan, men 95-96 års motorer inte går rakt av sätta in i en 93-94 års modell, andra kammar och kammgivare lär det vara. Så M.P det funkar inte med en 95:a i din 93:a trotts att det verkar funka..*S* Så finns det fler som vet att det går eller inte går??? Kanske fler som gjort detta omöjliga möjligt!! |
|
|
Så många BMW-experter här men ingen som vet?? Eller själv gjort bytet?! |
|
|
Vet inte vad man ska säga, men min 95:ans motor går klockrent. ;) Vad är det som inte ska passa? Är det när kabelhärvan ska till databoxen? Är det så kan man väl byta boxen. |
|
|
Kan nån förklara vad Cisco pratar om? Jag förstår inte vad problemet är, har funderat på detta under dagen. Jag förstår problemet om man ska skifta toppen eller blocket mellan årsmodellerna iomed art numret men inte annars! Tacksam för svar /Micke. |
|
|
Ja du M.P Är inte så svårt att förstå om det gäller motor eller topp bara läsa fösta inlägget, där det klart står motor eller hur?? SEdan till själva frågeställningen.... De som lär förstå sig på säger att det 09-94 byttes det delar i elsystemet. Det är andra kammar och kamgivare som är ändrat så motorn från en 95/96 startar inte i en 93/94... Ringantenn kom 95 som man oxå då måste komma förbi. Har nått som vist kallas emobilaiser, som finns på nästan alla importerade bmw bilar... men är vist nått helt annat än Ringantennen o dess startspärr. SÅ det är lite funderingar, kanske enklare än man tror o bara byta motor och hoppas på det bästa....men alltid trevligt vara helt säker hur det blir. Kanske du M.P fick tag i en tidig 95:a som tillverkades innan 09-94 eller så funkar det att bara byta... |
|
|
M.P kanske du även bytte styrboxar för bilen och då fick det att funka, eller så funkade det med de du hadde i bilen redan..?? Vara bara en komplitering till det förra inlägget... |
|
|
Cisco, jo jag förstod från början att det gällde hela motorn, men det jag försöker hjälpa till med är att jag har gjort det bytet du undrar är möjligt. Det enda som jag har bytt är motorn, databox & resten är från 93 eller 12/92 om man ska vara noga, kollade nyss chassienumret på den bil nya motorn kommer ifrån, den är tillv 10/94. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.