AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.150

Gnisslande/skrikande missljud vid kallstart E39 M54B25

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Enl. rubrik, bilen har gått 8200 mil med service hos BMW.

Lyssna på:
Länk
Länk

1. Nån som vågar gissa var det otrevliga missljudet kommer ifrån?
Det kommer alltid vid kallstart, försvinner om jag höjer varvtalet och låter mer/kommer tillbaka om varvet går ner när jag backar ut ur garaget. Efter en stund är det borta.

2. Det är ett väldigt dovt/hårt insugsljud första minuten när motorn är kallstartad. Är det någon ventil som öppnar eller vad är det? Har letat på forumet och vissa modeller verkar ha en luftpump som pumpar luft till katalysatorerna, men detta tycker jag låter som att det sker något med inkommande luft. Antar att det är helt by design, men vad är det?? Efter 56 sekunder i ljudfilen 090828 tystnar det/stängs av.

Köpte nyligen denna underbara bil, är helt nybörjare på märket. Jag vill lära känna bilen, ta hand om den och njuta av den (hehe!), men just nu har jag ingen koll. :)
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

min låter likadant. När den blir var så försvinner det.
Misstänker att det är lagren i spännrullarna till remmarna.

//H
ma
7.450
marin849
Har det varit så länge? Eller har det blivit mer och mer? Sen kan man undra vad som händer om lagret skär, om det nu är ett lager.
1. Det låter som en spännrulle som håller på att ge upp. Har det bytts remmar, spännrullar, spännare någon gång?

2. Vid kallstart ska dels kylfläkten gå igång en kort stund och sen har jag fått lära mig att det är något i insuget som öppnas medan bilen är kall. Detta kan säkert någon annan förklara mer noggrant.
ma
7.450
marin849
1. Jag tvivlar på att föregående ägare har bytt något. Det enda jag vet är gjort är service enligt serviceplan vid ca 2500, 5000 (inspektion I) och 7500 mil, samt bromsvätskebyte enligt plan.

I serviceschemat står inget om byte av drivremmar, men de måste givetvis bytas nån gång. Betyder det att man "byter vid behov" på dessa bilar?

Ser på realoem att det kan gå åt ett antal tusenlappar. Kommer även att tänka på byte av vattenpump och termostat men jag tycker att 8000 mil är alldeles för lite egentligen.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej igen,

du kan känna på remmarna om de fått torrsprickor. Du kan även vrida lite på remmen till AC-kompressorn och se hur den ser ut. Bytte mina remmar när bilen var 7,5 år och då var de dåliga. Remmarna kostar ca 500:- på BMW, men kan lika gärna handlas på Mekonomen, Meka eller liknande. Om du byter nu så borde vattenpumpen klara sig. Min hade gått 11000 mil och då åkte jag på att byta pumpen också.
ma
7.450
marin849
Remspännare och drivrem för AC är bytta = ljudet borta!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.