AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.816

bmw e34, vilket motorval?

Sida 1 av 2
Ja
46
Jazon
323Ci -96
jag är sugen på en bmw e34. och jag är lite allergisk mot kamrem så det är någon av motorerna med kedja som gäller.

tänkte skulle provköra de olika med men alltid bra med åsikter med.

de jag funderar på är 525, 530 och 540.

jag brukar alltid nöja mig med 0-100 på ca 8 sek. men har inget emot snabbare.
vill inte ha en bil som är slö i omkörningar så det är egentligen när den redan är uppe i lite fart som jag mest är ute efter.

vilken av motorerna är bäst? de dricker 0,92/1.07/1.15 stämmer den förbrukningen ca? är det värt den extra mängd bränsle som kommer gå åt? är ju en hel del extra Hk som man får. med ett snitt på 1500 mil/år som jag kör handlar det om ca 350kr mer i bensin /månad.
vilken kommer vara lättast att sälja i framtiden?

jag har tänkt lägga ca 20k på bilen. det avgör ju lite med vilken motor det blir pga att de större kanske är lik då. räcker budgeten till alla motorval?

hur är ljudnivån i bilen? jämfört med en e36? mer komfort än e36?
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
För de pengar de är beredd att lägga får du en fin 525i eller 530i, vilka är rätt jämna med små skillnader i prestanda och ekonomi. Du får en inte lika tjusig 540i, som är MYCKET mer i prestanda och ännu lite dyrare att köra med. Personligen (har ägt alla tre alternativ) hade jag för de pengarna gått på en fin 530. Den är ändå lite mer än 525i och är bortsett från motorn samma bil. Den drar bara marginellt mer soppa än 525i och ska ha en liter extra olja vid oljebyte, och jag tycker den är värd de extra dropparna. Springer du på en fräsch 540i för pengarna så ta dock den! Den är värd varenda extra bränsledroppe och försäkringskrona.

------
BMW CS #04839

Ja
46
Jazon
323Ci -96
vad skulle jag behöva hosta upp för en fräsh 540?
10000:- ;)
Visa användare
82
x3mkungen
540 IA -94
525D -08 E61
Porsche 911 -86
Hosta upp Hosta upp

Länk

Fräsh. nääää men en 540 :-)

Den här tycker då jag ser riktigt fräsh ut!

Länk
Niklasss
tjenare. är ny här på forumet och tycker det var väldigt lustigt att den här frågan dök upp, jag sitter i samma sits som trådskaparen. jag har ca 20.000 att röra mej med och är på jakt efter en fin e34, kanske 525? men tanken har slagit mej, hur slutkörda är dom generelt när man kollar så pass billiga? ska man räkna med att saker och ting går sönder eller kan man räkna med en pålitlig bil med få fel? (generelt sett alltså)
förlåt om jag frågade i den här tråden, jag kanske skulle ha startat en egen?
Visa användare
47
Cage
328iTA-96
540i/6M - 94
akta dig för 540 automaten allt efter typ 18k mil kan den börja strula å det kan bli en jobbig historia å manuella 540 kostar mycket mer tyvär då dom gjordes i typ 540 exemplar lr nåt...

sorry för dålig stavning inte sovit nåt inatt
Ja
46
Jazon
323Ci -96
jag har fattat det som att automaten i 540 är helt ok. att det bara är plastkuleproblemet som är bråkigt. annars fungerar den klockrent. eller har jag missat ngt helt här?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Automaten i 540/740 gillar inte buskörning i backväxeln pga att nått kan rasa då. Sedan gillar den ett olja och filterbyte (~3000kr plus jobb) efter 15000 mil eller nått, slarvar man så börjar den gå ner sig 5000-10000mil senare.

Ska man åka billigt men ändå hyggligt med E34 så anser jag att man ska satsa på en 525 med M50 och vanos. Inte alls så snabbt som en 540 men snålare och billigare att hålla rullande.

//Magnus

Visa användare
47
Cage
328iTA-96
540i/6M - 94
Oavsett om du kör snällt lr busigt så behövs kulorna bytas för lr senare :P å det kan hända mycket när dom strular tex det går inte att backa polarens bil gick in i safe mode å la sig på 4:e växeln å sen hörde nåns låda som inte ville driva framåt alls men tror dock det va mer än kulorna då

om jag e ute å cycklar så rätta mig gärna

mvh Andreas
Visa användare
72
mdv
523i Touring -07
Jag har ägt en 540 e34 och en 530 (också V8) e34 och det är stor skillnad på upplevelsen av de bilarna. Förvisso köpte jag mest 530:n som reservdelsbil till 540:n men jag körde den ändå en del. 540:n är inte särskilt snabb 0-100 (6.5 sek eller något) men den är ruskigt snabb med lådan i sportläge i acceleration mellan 80 och 180. Se till att ha bra bakdäck bara. Det är också ganska beroendeframkallande och det finns risk att man kör för fort bland, mycket för fort (det blir vårdslöshet i trafik vid 50 km/h över hastighetsbegränsningen).

Dock, 540:n är en speciell bil och delar inte särskilt många delar med övriga e34:or (=dyrt), den dricker en del (ca 1l om man snittar 120 på motorväg, 2l om man köar mycket), kostar att försäkra och skatta. Jag lät göra en växellådsrenovering där plastkulorna byttes mot metall. Det kostade 15 tusen och jag tror att fick ett bra pris.

Olja och filter byter man när indikatorn säger till, men jag bytte minst en gång om året. Filtret är billigt men oljan vill man ju ha bra och bilen skall ha 7.5 liter har jag för mig...

Vad beträffar "safe mode" på växellådan hade jag det på min 540, men det var snarare elekroniken till lådan. Det hände aldrig under färd, men ibland när jag startade om bilen redan var varm och/eller om fronten till stereon satt i.

Då du klart har en budget för inköp antar jag att du även har en viss budget vad gäller drift. Då skulle jag om jag var du satsa på en sexcylindrig maskin (530 V8 är inte så mycket roligare att köra som jag uppskattar att den är dyrare att äga än en sexa). Jag har haft en 523 (förvisso e39) och jag var mycket nöjd med den. En väldigt bra kompromiss av prestanda och ekonomi.
Visa användare
82
x3mkungen
540 IA -94
525D -08 E61
Porsche 911 -86
@mdv.

Vår 540 snittade 09 på semesterkörning och hastigheter upp till 140 160 typ.
När min sambo körde var den nere på 085

Stats körning låg den på 1.2-1.3 någonstans.
PÅ ringen drog den 3.2 liter :-)

Har en nyare 530 nu och den går långt ifrån likabra som 540:n från 94

525:an med 24 ventilsmotorn, det finns många bilar till salu och det är lättare att hitta en sådan till en vettig peng.
Motor och växellåda håller troligtvis under hela tiden du äger den, det är oftast annat som lämnar in, avgasproblem tex.

Kasta gärna ett öga på avgasvärderna om det finns tidigare besiktningsprotokoll.
Ja
46
Jazon
323Ci -96
vad är det för delar den har som inte de andra e34 har? trodde bara det var motorerna som skilde.
hur mkt bättre komfort blir det om man skulle få för sig att kliva upp till e39?
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Som allround bil är 525 24v lagom, den sticker helt ok vid omkörning på 3'an :).
E39 känns väldigt mycket modernare, snyggare, tystare osv. Men då får du nog lägga 30' minst, och vara beredd på att sålla bort alla lik i den prisklassen.

Vill du verkligen inte ha en V8 skulle jag hoppa den, den drar en del soppa speciellt i stan och försäkringen är inte gratis.

______

Foto Länk
Skippa dessa "mallar " med bränselförbrukning, å allt vad bilar drar på en en semester, räkna med 1,3 i snitt /mil.

Jag hade satsat på en touring då sedan är värdelös som packåsna.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
540:n har andra bromsar, andra fjädrar då motorn är tyngre mm. skiljer massor. ett alt är att kolla på en 525 manuell, är inte så extremt stor skillnad mellan 525 manuell och 540 automat.

Annars kolla på en 540 manuell -95, kostar dock en hel del mer.
Ja
46
Jazon
323Ci -96
det tråkiga är att 525 är rätt mkt långsammare på pappret. och drar nästan lika mkt. sen är det inte lätt att hitta en 525 heller. det finns inte många med skinn och AC. en touring vill jag inte ha heller.

e39 var rätt mkt dyrare och jag hade tänkt mig detta bilköpet skulle vara billigt.
Klart att den är långsammare på pappret, motorn är mindre än 540.

Om du skall hitta en shysst i bra skick med fungerande skinn och ac så var beredd att lägga mer än 20k eller pruta rejält.
Ja
46
Jazon
323Ci -96
jag hittar inte någon alls nästan av 525or som inte är touring.
sett några 540 för ca 25k vilket är OK. men fattigare med 525or.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.