|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
Hehe, det är då den kommer till sin fulla rätt, då den aldrig kommer bli en rödljusraket tackvare sin lågutväxlade vxl-låda som är lämpad åt banhållet.. Provkör man en helt org 320si så kanske man inte sitter och hoppar utav glädje direkt förutom i kurvorna, men med lite smärre modningar så blir den i mina ögon en väldigt rolig bil som har högre körglädje än min e36 3.2 M3 cab som jag ägde tidigare tex... Ok måste varit en annan Keiser som körde en lila bmw... Mvh |
|
|
Det bästa och enklaste sättet att mäta prestandan med är att använda performanceboxen eller iphone. (Jag kör med båda för säkerhets skull.) Eller på strippen med professionell mätutrustning. Det skulle vara kul och se vad utfallet blir 70-150. //Stefan |
|
| Yes var det racelogic som programmet hette på app store som du körde med? | |
|
Beolab: Länk Denna app fungerar perfekt. Men du kan även ladda ner dynopocket som är gratis. Ut och kör och meddela oss sedan hur det gick. //Stefan |
|
| måste införskaffa en iphone bara=) Ska se om jag kan låna en.. Mvh | |
Bayer_Aleks |
Beolab: De e ju det jag har sagt hela tiden om du läser mina inlägg. Ett högt vridmoment och dessutom på alla 4 hjulen är mycket större fördel vid stillastående (segdragning), inte vid full gas. För du i ditt fall måste varva rejält och straffa motorn för att ta igen en bil med turbo boost och högt vrid. När väl farten e uppe så har du fördel med högvarviga motorn. Sugmotor vs turbomotor går inte att jämföra vid starter då turbon e överlägsen. Sen att du håller på med sådana idiotier på låghastighetsvägar e ju bara till att dela ut lavett till dig o alla andra som håller på med det för de e sådana som er som påverkar försäkringspremier etc. Någon skrev att jag inte e med i matchen vad gäller vridmoment och fyrhjulsdrift. De e rent skitsnack att vridmoment och fyrhjulsdrift inte har någon fördel vid starter att göra eller vid acceleration överhuvudtaget. Jag behöver ingen google eller böcker för att läsa om det. Det med att Honda ST2000 har 240hk och bara 190Nm jämnas ut med att dem kör på en helt annan motorteknik i form av Vtech och varvar upp till nästan 9000 rpm. Dieseln kommer dra den i sillastående start 10 av 10 gånger tack vare vridet, men kommer sedan lätt få stryk tack vare att utväxlingarna skiljer dubbelt. Dieslen får växla vid 4500-5000 rpm medan Hondan kan köra vidare till nästan 9000 rpm. Så även om du har mappat din bil och fått ut 203 hk så kommer varken du eller någon annan övertyga mig om att den skulle plocka Audi dieseln du berättade om. |
|
Länk mvh/ Anders |
|
Verdi |
Kan inte nån skriva nåt bra om masströghet och varför man har större fördel av låg vikt ju lägre luftmotståndet (dvs lägre hastighet) är? Kolla bara acc-siffrorna för en Lotus Elite och kolla sen effekten på den motorn. Och du Aleks, varva upp den där Hondan då så att du får tillgång till kraften även vid start. Det är effekten som får bilen att accelerera, inte vridet. Startar du på tomgång så har du en nackdel i Hondan dock... Fyrhjulsdrift är ju bara en fördel om du annars skulle få däckspinn. |
Verdi |
Lotus Elise menar jag förstås... Eller liknande bil. |
| Det är så enkelt att samma vridmoment finns före och efter kopplingen, även när den slirar. Att varva över momentmax vid start har att göra med utnyttjande av rörelseenerigin i motorns rörliga massa. Motorns vridmoment som mått på möjlig acceleration är bara intressant om vi vet utväxlingen. Är utväxlingen okänd famlar man i blindo. Effektkurvan är ett bättre mått. Effekt = Moment * Vinkelhastighet | |
|
Verdi: 2 hjul spinner lättare än 4 hjul. därav bättre grepp med 4hjulsdriften xD Måste också tillägga att tråden är mycket intressant :) BMW ownz |
|
| självklart har en 4-hjulsdriven bil mer grepp i startläget än en 2-hjulsdriven men poängen är att det är av mindre betydelse i detta fall då vi inte pratar om några massiva hästkraftantal. sen har ju även 320si en LSD vilket hjälper enormt mycket i starten. | |
Verdi |
Frrla, Jag antog helt enkelt att hjulspinnet med 200 hästar på torr och slät asfalt är minimalt. :) |
|
okej :) ja de är sant ;) BMW ownz |
|
|
Det som är intressant att kolla på är hur bra man kommer ur startgropen. Här är lite siffror jag har: 325i : 18.3m -2.38s, 0-50 2,87s 0-100 7.03s 335d: 18,3m - 2.44s 0-50 2,50s 0-100 5,86s M3- 08 18,3 2,31s 0-50 2,21 0-100 5,04s Det slutsats man kan dra är att ju starkare bil desto svårare att komma ur startgropen effektivt. Jag vet att Audin (S5) är väldigt startsnabb har tyvärr inga siffror uppmätt men det finns säkert en hel del på nätet. Det som är kul ändå är att upp till 50 är den betydligt svagare 325:an ett riktigt monster:-) Ha ha //Stefan |
|
|
Jag vill påstå att ju mer turbolag desto svårare att kontrollera effekten. Kolla här: Länk en Mazda MX5 är lika snabb som en BMW M5 upp till 30km/h. |
|
|
Jag vill påstå att ju mer turbolag desto svårare att kontrollera effekten. Kolla här: Länk en Mazda MX5 är lika snabb som en BMW M6 upp till 30km/h. [Korrigerat av AKN 090903 22.03] (M6 skall det stå, inte M5) |
|
| Det blev drag i tråden.. :) Beyern_Alexis vad ska man säga? Börja med att korrekturläs igenom tråden innan pajkastningen kan börja... Om du läste mitt senaste inlägg så uppger tex teknikens värld att dom inte har fått ner sin Audi 3,0 tdi Q till mindre än 7.73 sekunder! Och Audi själva uppger 6,3 sekunder.. Tycker du fortfarande att det totalt omöjligt att köra ifrån den då jag har mätt upp min till 6,5sek vid flertalet tillfällen efter optimering m.m? Mvh | |
|
Nja nu läste du nog lite för snabbt Beolab! Den tiden satte de på grus, viss skillnad! :) A5an i andra testet avverkade sträckan på 6.8s men i samma test så gjorde 330xd 0-100 på 6.9 (o den är väl snabbare än så?) vilket kan tyda på att förhållandena inte var de bästa! |
|
| Jag läste A4 3.0 Tdi Q | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.