|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
|
Bayer_Aleks: Du är inte med i matchen... läs denna välkännda tråd: Länk Ang. 4-hjulsdrift: Som du ser i min profil kör jag 4-hjulsdrivet till vardags... När det gäller ca 200 hk rakt fram så räcker två klistriga bakdäck och bra viktbalans väldigt långt. |
|
| Klassisk tråd! Mycket bra info! | |
|
Vikt/effekt brukar vara en bra värdemätare på accelerationsresurser! Beolab; är det verkligen effektivare att starta på tvåan än ettan med din si? Måste erkänna att jag är skeptisk... Mvh Arese |
|
|
jag kan tänka mig att starta på tvåan funkar bra i en 320si med tanke på den höga utväxlingen. kopplingen tar ju definitift stryk men du slippen en hel växling vilkek kan ta ett tag. det är samma sak i min manuella X5:a. den varavar 4000 i 120 km/h och ettan känns nästan mer som en lågväxel... |
|
|
Anledningen till att jag la upp tråden var inte för att skapa pajkstning, utan för att jag blev faktiskt förvånad och glatt överraskad själv, då jag upplever att föraren körde för glatta livet i sin Audi. Den var förövrigt stripad med Audi Stockholm med stora dekaler på dörrsidorna samt att den va manuel då han varvade brevid vid rödlyset. Och om han missade en växel? Ja i sånt fall så undrar jag om den gör 170 på 5:ans växel? För annars så låg han på 6:an redan när jag segade mig om.. Beyer_Alexis: Under full accelration så har vridmomentet ingen inverkan på accet, utan endast under segdragningsförmåga på högre växlar i lägre fart m.m. Kolla på en F1 bil tex har väldigt lågt Nm vs Hk.. Om du inte tror mig låna en bok, googla eller fråga Saab_Johan på zatzy så kan han förklara i mera detalj. Exp. Om en bil har tex Honda S2000 har 240Hk och 190Nm så är den precis lika snabb som en bil som väger lika mycket med identisk utväxling och har 240hk och 500Nm. Det är endast vid segdragningsförmåga som högt vrid är bra att ha.. Och till Dennis 82 som skrev: "Det är lika mycket en M-modell som 318is. Bmw har gjort dom här små fjantmodellerna med lite större motor och lite plastkrafs i evigheters evigheter." Läs på din hemläxa om Spec innan du skriver onödiga inlägg. Detta är en homologeringsbil till wtcc med samma motor fast strypt på lite punkter i topp och styrsystem m.m. Jag har ägt M3:or och en mängd andra roliga bilar, så jag vet vad jag pratar om.. Si: är inte värdens snabbaste bil och ingen rödljusraket heller, utan mer åt banhållet/kurvbil. En rolig och skön bil för pengarna med fin kaviltékänsla...Samt jag skulle inte jämföra den med en 318is utan mer mot en italiensk E30 320is om jag måste.. Jag har inte överdrivigt ett enda inlägg kan jag lova, blev bara smått överraskad då killen gör tummen upp i audin, där av denna tråd... Mvh |
|
|
Pavel: Lite Offtropic Det verkar som att Audi motorerna inte ger den effekt som uppges. Jag kan dra en liknande parallell. Jag hade en rs4 avant under några veckor när jag hade min 335 coupe och det var samma sak där inga problem att hänga på med 335:an. S4 har samma tendens, snabb i starten men seg när man närmar sig 100. Blev förvånad att 325an hände med så bra. PS: Vill ni ha en riktigt snabb och bra bil finns min gamla 335d touring till salu på blocket för 350 loppor. Blev nästan lite sugen på att köpa tillbaka kärran. //Stefan |
|
|
Den tidigare BMW som man mäst kan jämföra 320si med är nog 318is Klass II e36. Den byggdes för att homologera vinge på tävlingsbilarna i t.ex. BTCC. Den hade iofs. ingen motortrimning, men hade fullt M-sport paket inkl. en halvstor vinge.har för mig att den kom 1994. När det gäller den Italienska 320is, så kom nog den till pga. dom Italienska skattereglerna som missgynnade bilar över 2 liter. Så BMW satte in en 2 liters variant av M3 E30:s motor i en standard E30 kaross. Har för mig att chassit var liknade det som fanns i 325i med Sport-paket. |
|
|
Kan ju kolla in teknikens Världs test av Audi Rs6 som uppges ha 450HK i motorn men vid bänkkörning så har den endast 330Hk på hjulen vilken får anses som ganska stor effektförlust på närmare 26% eller 120hk pga av fyrhjulsdriften. Och Audin som jag körde mot som på pappret ska ha 239hk i motorn har då ca 176hk på hjulen. Ta det i parritet mot min bil som har 203 Hk i motorn samt väger 220kg mindre. 10kg motsvarar ungefär ca 1hk vid lättning. Alltså 22hk tillgodo + 155hk på hjulen minst = ca 177Hk ärliga i Si:n mot 176hk ärliga i Audin.. Ingenting e omöjligt..=) |
|
Verdi |
Vridmoment har ingenting med faktisk prestanda att göra. Däremot gör den väldigt mycket för den upplevda prestandan. Åtminstone i vardagstrafik. Kör man racing på bana så gissar jag att den andra varianten är bättre. Kolla gärna maxfart och acc på en dieselturbo och en sugbensin med 200hk med allt i övrigt lika så kommer båda att visa liknande siffror. Däremot är den faktiska körupplevelsen i de båda bilarna väldigt olika. I sugbensinaren måste du vara betydligt aggressivare för att få ut effekten. |
Verdi |
Beolab, Allvarligt, vad spelar det för roll? Hoppas faktiskt att du, och dina likasinnade, blir av med körkortet. 170+ på 50 eller 70-sträcka i tätort är f-n inte ok någonstans. Oavsett hur "bilintresserad" man är. |
|
Beolab: av ren nyfikenhet, vad har du gjort med motorn för att få 203hk? På vilket sätt är detta mätt? Sen bara för att en audi en gång visat på 26% förlust tror jag inte man kan applicera det på alla audis... De år jag läst biltidningars tester så har jag inte reagerat på att de har större förluster generellt än andra märken. Finns säkert något undantag, både uppåt och neråt. Just 335 som nämndes innan ligger väl något över normalt i de flesta mätningar?! Dessutom är väl 335 erkänt snabb just i intervallet 50-150 (200). Har dock för mig att den fick stryk i top gears test 0-100 av S5 men minnet kan spela mig ett spratt. Ursäkta om tonen upplevdes som brysk, inte min avsikt. Tvivlat fortfarande på att din Si tar 3.0TDi med likvärdiga förare. :) |
|
|
Kan vi inte alla bara enas om att BMWn är bättre! Detta är ju ett BMW forum för tusan! :) Keiser: Undrar om du kört en SI någon gång? Tror inte du hade tvivlat lika mycket.. :) |
|
|
Nope aldrig kört si:n. Ibland luras man dock av fartupplevelsen, alltid bra att ha faktabladet i bakhuvudet då! ;) Saknar en edit-funktion...! |
|
| Generellt så tappar en fyrhjulsdriven 10-15% mer i effekt än i en bahjulsdriven/framhjulsdriven.. Det försvinner rätt mkt kraft då det sitter 3st diffar och momentomvandlare som ska fördela kraften m.m.. | |
|
Vet inte var du får dina uppgifter men i teknikens världs test av just A5 3.0Tdi (q) tappar den bara 8hk, vilket väl får anses fullt godkänt! Samma motor i A4 visar på plus 11hk (med quattro)! I princip håller jag med dig, 4-hjulsdrift tar mer effekt än 2-hjulsdrift, hur mycket går dock att diskutera. Fortfarande nyfiken vad (och hur mätt) du gjort för att få de 30 extra hk! Tror inte vi kommer mycket längre. Fakta kvarstår att du körde ifrån honom i detta race. Sen är frågan om det speglar bilarna generellt. A5 (TV): Länk A4 (TV): Länk |
|
| Står i första inlägget att den är ommappad. Normalt innebär det körning i rullande landsväg sk. dyno. | |
|
Keiser det står i tråden utförligt hur jag har fått ut dom extra 30hk:na om du har läst igenom hela tråden..? Men jag kan skriva en summering till dig. Vi bänkade bilen innan mappning och den har då 182hk med modifierad luffilterbox utan restriktorer + V-Power och senaste styr-programvaran från BMW. Efter mappningen hos Calus turboCenter med justerad kamfasning och uppställt varvstopp till 8000rpm ist för 7300rpm så bänkade den 203 hk vid 7.600rpm med V-Power. Vart jag har hittat min info om RS6? Det står i Teknikens Världs test Rs6+ sedan.. Kan tyvärr inte länka då jag skriver från en mobiltelefon. Keiser? Det namnet känner jag igen.. Har inte du ägt en M3 stylad lila 318i med personlig reg där det just stod Keiser? Och du jobbade på Micro ett tag i Barkarby för ca 7-9 år sedan?? Och Vi kan nog vara ganska säkra på att en bakhjulsdriven bil har ca 10% mindre effektförlust ut till hjulen än en fyrhjulsdriven variant... Mvh |
|
| Jo såg det, tog förgivet att något mer är gjort. Annars är det ganska bra att få 30hk bara med mappning... Det tvivlar jag starkt på iaf. Sen har diskussionen gått ganska het vad gäller effektmätningar på tex rullande landsväg (och vem som utfört det), tror inte i allmänhet att man kan ta den siffran som den absoluta sanningen. Är definitivt bra att jämföra effektvärde innan modifiering med siffran efter, ger nog ett bättre hum. | |
|
samtidigt så ser du ju att en a4:a gör enl teknikens värld 0-100 på 7,73sekunder och Audi uppger 6,3sekunder! Alltså är det ingen omöjlighet att jag blåste om den där A5:an då jag har mätt upp min bil till en bit under 7 sekunder ett par ggr i rad närmare bestämt 6,5-6-7sek och min bil är också snabbare i högre fart då audin tappar pga dels vikt samt fyrhjulsdriften och växellådans korta utväxling... End of story |
|
|
Ah hann komma ett inlägg emellan. Ok, då svarade den bra, iaf +20hk. Sry missade att du skrivit det tidigare. Menade uppgiften kring att 4-hjulsdrivna tappar 10-15% mer i effekt. Nope, måste vara en annan Keiser! :) Aldrig haft en 318i eller jobbat på Micro. Nu har man nästan blivit nyfiken på Si-modellen! Den har väl trots allt sina starka sidor när det börjar svänga. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.