AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.639

Bmw 320Si vs Audi A5 3.0 Tdi Quattro imorse!

Sida 3 av 6
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Beolab: sluta gnäll och inse att du bara har en 320 och ingen M3.
Instämmer i att det måste varit förarrelaterat att du vann. Även om du mappat din och fått 30 hk (öh...!) så är du fortfarande klart efter effektmässigt. 320Si är knappast någon racer och definitivt ingen M-bil!
Det är lika mycket en M-modell som 318is. Bmw har gjort dom här små fjantmodellerna med lite större motor och lite plastkrafs i evigheters evigheter.
Sen kan du se i stjärnorna efter att du rostade en A5 3.0tdi, dom går BRA.
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Men en a5 väger väl runt 1600-1700kg? Quattro stjäl effekt osv. Gör mer skillnad än man tror...

Men ni borde inte trycka 200km/h på 50 sträcka med trafik... Åk på ett blackrace eller något istället.
Bayer_Aleks
Hehehe på min bil står det BMW Group Göteborg men jag äger bilen så skylten har nog ingen betydelse :)))
Som sagt, det måste varit en riktig amatör som kört Audin och inte växlat riktigt med den, annars har du inte en susning mot den 3 liters dieseln.

DLC: Det är fördel BMW bakhjulsdrift i högre farter, INTE Audi Quattro. Jag har smiskat BMW bilar med min förra Audi på raksträckor, men efter 150 fick jag ge mig då jag har tung fyrhjulsdrift och BMW har större varvregister samt lättare bil. Fördel Audi på lägre halvan av hastighetsregistret pga quattron som drar iväg bättre, för sen e den segare med sin extravikt.
zcooter
Tycker det börjar spåra ut den här tråden, ni som gnäller på en 320 IS
Ni är för sorgliga
Handlar väl inte om att gnälla utan att få lite rim och reson i vad som sägs. En 320Si har lite drygt 170 hk och jag har svårt att se att (med mappning) den skulle gå som en 330 (gör 0-100 på 6.5) och dra en audi 3.0TDi i uppe i fart. Mig vetligen spelar vikten mindre roll när man är uppe i fart. Det gör däremot effekt och luftmotstånd (och utväxling/vrid). Quattron är definitivt negativt men inte så det kan uppväga övriga komponenter.

Började väl snarare spåra ur åt andra hållet när moderaterna ifrågasätts varför 320 inte tillhör M-avdelningen...
Bayer_Aleks
Va e de som e så sorligt? Tycker i detta fallet att det sorliga e personer som e övertygade om att en 320 skulle plocka en Audi A5 3.0TDI. Antagligen e det fler som inte e övertygade om att en 320 skulle ta en A5 3.0TDI för det gör man inte.
zcooter
Det som är sorgligt är att gnällspikarna i denna tråd har en oftast lägre specad bil och att ni inte tror att IS i just detta fallet piskade en A5:a
Då får du nog tycka det är sorgligt! Sen tror jag det har ganska lite med att göra vad folk äger för bil...
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Bayer_Aleks: du har delvis rätt i att det är en nackdel med 4WD i fart, men det handlar inte så mycket om den adderade vikten systemet ger utan friktion och förluster som fås med 4WD (differentialer, kardan mm).

Högre vikt spelar däremot en stor roll i låg fart (masströghet). När du börjar åka fort handlar det mesta om att övervinna luftmotstånd.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
En bekant har en A5 3.0 tdi som är v-tech trimmad och vi testade mot s5:an, båda bilarna var lika snabba. Jag tog någon billängd i starten men mellan 80 -160 var det helt jämt.

//Stefan
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Lite taskigt att antyda att trådskaparen ljuger. Varken han eller vi känner till hur Audi-föraren körde.

Visst, sunt förnuft säger att Audin lämnar SI'n ordentligt, men i verkliga situationer kan man växla fel, eller strula på annat sätt som gör att man tappar mot en bil med färre hk.
ez
190
ez_ric
Porsche Cayenne Turbo -06
jag förstår inte problemet... om beolabs 320si har 200 hk, vilket jag absolut tror på med tanke på motorns potential och vad som gjort med den, så har ju bilarna väldigt lika hk/ton-ratio, vilket i stort sett är det enda som spelar roll i fullgas-race. Vridmomentet har ju ingen betydelse på accelerationen, som vi alla lärt oss =), och quattro hjälper nog inte så mycket då brist på grepp inte något strörre problem vid dessa hk.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag måste ändå lovorda BMW:n som har betydligt bättre känsla i styrning och är klart roligare att köra.
Skillnaden i acc är säkert marginell om man inte kan utnyttja bilens prestanda, det kräver en viss känsla av föraren vilket beolab bevisat, och att antalet hk är underordnat. Jag körde helt jämt mot en s4 avant (b9) häromdagen, viket förvånade mig. v8 och 344hk borde med lätthet dra en sur 325i

//Stefan
ez
190
ez_ric
Porsche Cayenne Turbo -06
en annan fördel för 320si'n är ju utväxlingen. om audin var automat så är det garanterat väldigt stor skillnad på utväxling hos bilarna vilket talar för bmw'ns fördel. och även om audin var manuell så har den nog en utväxling som är mycket mer inriktad på komfort än bmw'ns korta låda.
Ingen antyder väl att trådskaparen ljuger, det som diskuteras är huruvida de båda bilarna presterar med likvärdiga förare. Sen är det lätt hänt att missa en växel därför bör man ta dessa "jämförelser" med en nypa salt. Tillverkarna samt diverse tidningar brukar ha bättre koll på sina tester. Där brukar BMW prestera enligt faktabladet. Inte alltför sällan verkar dock vissa på forumet ha andra hästar under huven...

Har personligen svårt att tro på effektökningar på 30 hk utan större förändringar (turbo undantaget förståss).
Bayer_Aleks
ez_ric: Ursäkta, men skrev du verkligen att vridmoment inte har någon betydelse? HAHAHHA Vridet har just ALLT o göra i samband med start men även under gaspådrag överhuvudtaget under körning. Mer vrid innebär att bilen skjuter iväg kraftigare.
Sen att det är quattro vs icke fyrhjulsdrift har ÄNNU större roll i starter då en fyrhjulsdriven bil river iväg med 4 hjul mot 2 hjul, Alltså du har 4 greppande OCH drivande hjul mot 2! Fundera på det en stund eller varför inte testa en fyrhjulsdriven.
Sen så har inte bilarna samma hk-ratio då den ena har 200hk mappad och säkert inte mer än 250 Nm...och även om den skulle ha 300Nm så har den inte en susning mot 240hk och hela 500Nm original effekt, alltså 200Nm (20 kg!! dragkraft) mer än 320n i detta fallet.
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Jag åkte helt jämt mot en Audi RS4 2006a på M5board i fjol. Då körde jag min 2008a 335i, helt utan modifikationer.

Har ingen aning hur det gick till då RS har drygt 110hk mer.. Föraren var lika shockad som jag, ingen av oss hade missat någon växel.

Detta var från rullande start i 2a växeln i 50km/h.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.