|
|
|
|---|---|
|
min 318 hackar vid pådrag, men bara upp till 2500varv kan det vara dåliga kablar? tändstiften eller tändspole? | |
| är de bara rycka ur tändkablar vid byte? eller skall batteri kopplas ur? | |
| Behöver inte koppla ur batteriet för att byta tändkablar. Ohm mät tändspolen och kolla så värdena är stabila till att börja med. Stiften är bara att skruva ur och kolla rent visuellt hur de mår. | |
|
Vad är det för motor/årsmodell? /Johannes |
|
|
det är en gammal 91:a e 36....m40 heter den väl? hur ohm mäter jag? hur många ohm skall den ligga på? kan tillägga att den inte misständer när den är helt kall, börjar hacka när nålen börjar röra sig |
|
|
Du mäter mellan tändspolens yttersta stift och mellan ett av de yttersta till det mittersta! Du har antagligen Bosch tändsole och den har ju 3st stift på spolen, ett i mitten som tändkabeln sitter på och 2st på vardera sidan med jordning. Det ska vara olika värden kall som varm, som kall ska spolen visa mellan 5000-6000Ohm och typ 0.10 KOhm beroende på mellan stift man mäter, kommer tyvärr inte ihåg vilket som ska ha vilket, men det blir ganska självklart när du mäter, då du själv upptäcker. I annat fall kan tempgivaren vara boven, den kontakt som sitter under insuget och är blå, svår att dra ut men brukar tyvärr spöka. Ohmmät den och kolla om värdena är stabia till att börja med. Ska vara 270-400Ohm i kallt tillstånd och 2,7-3.1 i varmt, eller tvärt om, likadant där jag kommer ihåg värdena men ej vilket som är vilket, men det löser sig också. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.