AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
12.845

Montera motorvärmare på E91

Ma
16
Mattssi
320d Touring M-sport -09
Nån som har en aning om hur dyr en sån historia blir på en 320dM Touring -09?

/Mattias
hallgren
Hej,

det här svaret fick jag från BMW (eller Bilia, ryyys) i GBG i samband med offert på en ny 320dT : "Motorvärmare eftermonterad med uttag för kupéfläkt kostar 7000:- monterat och klart."

//M
Ma
16
Mattssi
320d Touring M-sport -09
Eftermonterad alltså? Inte i samband med köp av nybil? Låter ju sjukt billigt tycker jag. Hur är det med uttaget då? Sitter det i fronten eller är det en sån där fjärrkontrollmanövrerad sak som går på bränsle?

/Mattias
hallgren
Nu pratar ju jag om en _EL_värmare till motorn och ett kupé uttag. En dieselvärmare lär väl gå loss på minst 20 loppor....
Sjukt billigt vet jag inte om jag håller med om, delarna kostar väl 2500:-
Ja intaget sitter i fronten.

//M
Ma
16
Mattssi
320d Touring M-sport -09
Jag trodde att dieselvärmaren du pratar om var det enda alternativet. När man konfigurerar en ny bil på bmw.se så finns det "kupévärmare med fjärrkontroll" och priset är 13.700:-.

Var hur som helst in på Autovation i Gävle idag och fick priset 4.500:- för motorvärmare monterat och klart.

Däremot var priset på dragkrog en smärre chock, 17.000:-!!!! Det får man ju en skaplig bil för. Finns ingen rimlighet alls i det och skulle skämmas om jag lämnade det priset till en kund.
Den infällbara dragkroken är dyr att eftermontera. På Schmiedmann's hemsida kostar själva dragkroken ca 9.200kr och elsatsen ca 3.100kr, totalt blir det runt 12.300kr. Kan man tänka sig en eftermarknadskrok går det nog att få den inkl montering för hälften av vad bara delarna kostar till den infällbara.

4.500kr för motorvärmare monterat och klart låter inte alltför illa. Frågan är ju om detta inkluderar kupévärmaruttag, vet du det? Ibland kostar det extra för att få uttaget inuti kupén också.
Ma
16
Mattssi
320d Touring M-sport -09
Jag kan definitivt tänka mig en eftermarknadskrok. 17.000:- betalar jag helt enkelt inte. Finns inte en chans. Antar att om man ska ha eftermarknadskrok så får man nöja sig med en avtagbar? Alltså inte en elmanövrerad.
Ma
16
Mattssi
320d Touring M-sport -09
Chris87: Glömde ju naturligtvis att fråga om det var kupéuttag också. Troligen inte. Vore ju för bra för att vara sant. Å andra sidan kan jag nog klara mig utan det.
Går ju få tag på en original infällbar dragkrok från bildemonterings firmor, men om det inte spelar dig någon roll satsa på en eftermarknadskrok.
Tyvärr så är det bara original som är infällbar på ett sådant sätt att man trycker på en knapp, placerad innanför luckan till vänster i bagaget, och då ramlar dragkroken ner. Sen får man lyfta upp den manuellt den sista biten så låser den automatiskt. Allt som allt tar det 5-10 sekunder från det att man tryckt på knappen tills dess att kroken är klar att användas.

De eftermarknadskrokar jag sett är antingen avtagbara eller fasta.
Mo
217
Monclair
X3 3.0D - 06
Någon som monterat sig en motorvärmare nyligen? Till vilket pris?
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Ungefär 4500 betalade jag ifjol, dock inte på en BMW-verkstad.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
12000 för en defa elektrisk kontaktvärmare inkl liten smidig kupefläkt, mtrl och montering på BMWverkstad i en e46 touring. Uttag diskret i fronten och kupefläkten är så liten och monterad upptill i fotutrymmet på passagerarsidan att man kan sitta normalt där utan att slå i den med fötterna - den är liten som ungefär två VHS-kassetter liggande på varandra men den tinar alla rutorna en normal Belkingevinter på en dryg timme. Motorvärmaren är kontaktvärmare och ger såklart inte lika bra effekt som en dieselvärmare som dessutom roterar vätskan i kylsystemet men dels går min på bensin och dels efter att ha läst priserna på att eftermonter bränsledrivna värmare så kändes 12kSEK ändå dyrt men överkomligt och miljövänligare med el. Nackdelen är uppenbar - utan eluttag - ingen värme. Bra hemma men kass på jobbet för min del.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
jag fick motorvärmare+kupevärmaruttag inkl jobb för 3400 på Waarwest här i Västerås, samma jobb kostar runt 6000 på BMW. Bilen är en 325i 2006 E90
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
12.000??? Det låter helt galet dyrt även om det är inkl. själva kupévärmaren! En kupévärmare får man i slimmodell för en tusenlapp. Har låtit montera motorvärmare på 3 olika bilar, 2 BMW och 1 Golf och det dyraste jag fått betala är 5500 kr!
16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det finns infällarbara krokar också till E91 som inte är den svindyra elvarianten. Finns en manuellt svängbar hos Bertelshofer från Thule som kostar 460€. Enda skillnaden är att den lossas med hjälp av en spak undertill istället för knapp i bagageluckan.
Länk

-------
//Lövet
Lämna inte in på BMW om ni ska montera motor+kupévärmare, dom är svindyra!! välj en liten mindre verkstad så spar ni tusenlappar.
De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Eller då gör ni det själva :) kolla Länk

//Micke
Mo
217
Monclair
X3 3.0D - 06
Priser från BMW:

Rekomenderades att köpa följande:

DA412878 / MOTORVÄRMARE / 1450,00:-
DA470050 / KOMFORTSATS 1350 / 2175,00:-
Montering: 3000:-

Någon som har tips på slangvärmare till E91 ? Blev ju betydligt mer sugen på det efter att ha läst den andra tråden..
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
5500 har jag fått från auktoriserad verkstad.
Mo
217
Monclair
X3 3.0D - 06
Har en auktoriserad verkstad gett dig 5500? Det var snällt.. Eller har du fått ett pris på något? Slangvärmare ? :D
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Vid köp ny bil modellår 2012 (740dx) kostade elmanövrerad dragkrok 12,000 kr.
Investering i värmare. Det primära är att värma motoroljan samt att värma kupen så isen på rutorna försvinner. Bränsledriven värmare värmer i någon mån kylvattnet under de 30 minuter den är i bruk, men det påverkar inte temperaturen i oljetråget. Att värma upp kylvattnet är ingen bra lösning, det kan i sämsta fall (om man värmer för länge) leda till att den oljan som till äventyrs hänger kvar på lämpliga ställen försvinner ner i tråget och inte gör någon nytta alls i vid kallstart.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.