|
|
|
|---|---|
STi |
Undrar om man kan få typ dumpventil på en dieselturbo? Hur funkar detta? Precis som på en bensinare? Har faktiskt aldrig hört en dieselbil med dump. |
| Min Golf GTI TDI hade ett tydligt pysljud (dock inte i nivå med det man ibland hör på tunade/stylade bilar) när man släppte på gasen så visst måste det gå. | |
|
En diesel har inget gasspjäll som det skapas övertryck mot när man stänger det (släpper gasen alltså). Så det borde bli svårt. Öppet luftfilter är nog det enda sättet att få nåt pysljud isf. // Erik |
|
STi |
Så då är det inte så mycket att göra åt en Partner 1,6 HDi... tråkigt... ;) |
|
Visst går det att få, men annat än "ett mysko ljud" så tjänar det ingen nytta Länk |
|
|
Sök på 330d och eisenmann på Youtube så hittar du en massa fräna klipp med "turbo-woooohhhhh" ljud när dom släpper gasen. Detta är helt naturligt och beror inte på någon fjantig dumpventil. Raka rör och öppet luftfilter är receptet. ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
|
Öh, dumpventilens uppgift är väl att jämna ut tryckpeakar i system med spjäll, inte för ljudets skull. Själv föredrar jag då hellre ett metalliskt avgrundsvrål ur en stor V8 i så fall istället för något nysande och pustande. Inget jag förknippar med häftigt motorljud i alla fall. Det är ju inte ens motorn som låter.. |
|
|
Detta från ett välkänt amerikanst dieselturbo forum Since people insist upon asking about these devices, they need to be discussed ... The purpose of a "blow-off valve" or "diverter valve" on a gasoline engine is to give boost pressure someplace to go when the throttle plate is abruptly closed, to prevent operating the compressor in the "surge" regime. Since a diesel engine doesn't have a throttle plate, a gadget like this serves absolutely no purpose and has no business anywhere on a diesel engine. "But I like the cool noise ..." Too bad, this discussion is focused on things that WORK. Even if you manage to find some way to make such a device work, the noise of people "in the know" laughing at you because they realize that it has absolutely no place on your engine will drown out the noise that the device itself makes. Installation: Impossible. Cannot be made to work even if you insist upon it. Advantages: None. Disadvantages: Won't work. People who actually know how a diesel engine works will laugh at you for even considering it. You are your own warranty. Cost factor: Too much, all things considered. Cautions specific to this modification: Won't accomplish anything. Suggested modifications in parallel: Irrelevant. "Bang for the Buck": One hundred percent total waste of time and money. Länk Jaa..... //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Svarade jag inte ganska bra på frågan redan i inlägg nummer tre? :) // Erik |
|
|
Jo :-) |
|
|
Dumpventil på diesel har samma funktion som på en bensinare, dock inte lika nödvändig för hållbarheten då en diesel sällan har mkt undertryck att tala om. Skillnaden är att en dump på diesel inte kan styras av vakumet i insuget, eftersom det inte finns.. Det finns elektroniska alternativ på nyare bilar. |
|
|
Erik svarade nog enklast och mest infopackat :) Lite OT, men jag kom att tänka på en skojig "turbotaxi" som var och sladdade runt lite nästan i mina hemtrakter. Är lite W123-fan själv även om denna har en cross-flow sexa från W124: Länk |
|
|
Den här killen hade bättre kameraläge: Länk Den går lite fett. Tror att det skulle bli problem i SBP´s opacitetsprov :) |
|
|
Cooooooooooooooooolaste 123a :D Anders, man får ju ha 3.0 i opacitetsvärde, tror du verkligen att han har mer? Hahaha... eeeeh. ja, kanske lite då :D Det är fan i stil med en gammal scania 143 jag hade för många år sedan! :D // Erik |
|
|
Ahh, helrätt sexigt sound. Två tummar upp!! mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.