AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
6.339

Vilka grejor passar från typ m3 325or 328 på 320 e36

Sida 1 av 2
Be
98
Bertilsson89
BMW 540 93a e34 Sedan
Tjena har en e36 coupe 320 som jag ska få lite mer fart i, Så tänkte kolla lite vad man kan plocka från olika motorer på då en 320 det är alltså en m50b20 ickevanos, Och vill inte höra allt om turbo å sånt, Vill ha driftsäkert och besikting villigt, Är inte ute efter någa 1000 tals hästar utan bara lite små mods, och inget motor byte, Utan tex kan man sätta kammaxlarna från en m3a på då min motor, eller ett spjällhus från en m3a? jaaa vad kan jag göra, Inga chip för jag mappar hellre än chipar, Billigare, Är tacksam för all svar jag kan få av er, Jag tackar på förhand, Är även intresserad om ni har något som ni vill sälja, Mvh Daniel
Det som ger störst effektökning / krona är ju tyvärr ett motorbyte till t.ex 325 eller 328 motor.

Du kan montera ett spjällhus från M3 om du tillverkar eller köper en adapter. Det passa nämligen inte rakt av.

Kamaxlar kan du ju förstås byta, inte säker på vad som passar dock.
Extraktor från M3 passar rakt av på motorn, men inte mot resten av avgasystemet, så då får du bygga eget eller ta hela systemet från M3.

Men som sagt att byta allt detta ger inte många Hk direkt och kostar rätt mkt om man inte hittar någon som säljer beg för en billig peng.

Be
98
Bertilsson89
BMW 540 93a e34 Sedan
Det är inte massor med hk jag vill ha, Och motor byte är inte något jag tänkte göra gillar varv villigheten i 2L, Men vad är det för addapter man ska använda för m3ans spjäll? Kan 325ans insug vara något att hänga ditt med? ska själv klart mappa den också, Har en polare som har det mesta på hylla så mycket fås för billiga pengar, Men alltid öppen för saker ni ha hemma på hylla ni med så

Hm enligt mig så är väl 325:ans motor den med spetsigaste karaktären men men..

Har sett de som säljer adaptrar för att montera m3 själl på en M50/52 motor men vet inte var du hittar det tyvärr. De jag sett är hemmagjorda, frästa i aluminium. kolla på powerbörsen/ blocket osv.

Vet inte om 325:ans insug är större än 320 tyvärr.

Be
98
Bertilsson89
BMW 540 93a e34 Sedan
joo visst är 325ans 192HK motor alltid något, Men 2L har mer varvvillighet orginal, Men då inte lika högtopp åde, Men ska se om man kan hitta något grej så att m3 spjället passar på insuget, Men frågan kvar står om man ska bytta till 325ans insug eller ej, Det skulle jag vilja veta =P Finns det ingen som har någon vidare exp om detta ?
Be
98
Bertilsson89
BMW 540 93a e34 Sedan
Ingen mer som har massa onödig info om allt detta i skallen?
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Vet inte vad du menar med att 2 litern är "mer varvvillig",det får du gärna utveckla lite?!
Att modda din M50 för att få ut fler hk är inte helt lätt,för att få info får du nog söka dig till amerikanska sidor,där är kunnigheten betydligt större än här hemma.Vanligaste är nog att sätta dit M3ans insug och extractor.Var det gör i rena hästar vet jag inte riktigt,men en gissning är runt +15hk.Dom 15hästarna kommer kosta dig kanske 8-10papp när allt är klart.för dom pengarna hittar du en rostig 325a med cirkus 190hk,bromsad diff,o vxllåda som du kan föra rakt över till din 320,och SBP kommer inte se någon skillnad alls.
Be
98
Bertilsson89
BMW 540 93a e34 Sedan
2L kotare slagvolym i motorn, Mer varv, Men ak så lite hk, Jaa men nu är det så att jag inte har större behov av att ha 1000 sughästar ska bara upp lite för att bevisa för folk att sugtrimma är också skoj, För har blivit någon form av modde att ha turbo, Sen kanske dyrare att sugtrimma visst så är det, Men om vi säger så här en riktigt säriöss turbobygge kostar mkt pengar det med, Men visst smaken är som baken, sen va tanken att se vad man kan plocka från dom olika motorerna för att få mer spinn på att, Därför sugtrim

OKejOKej ska kolla usa sidor

Har en fråga till vilket svänghjul ska man ha, m20 eller finns det något av m50 svänghjulen som är lättare?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
>> 2L kotare slagvolym i motorn, Mer varv, Men ak så lite hk,

M50B20 har >mindre< slagvolym än tex M50B25 och M52B28.
M50B20 har >kortare< slaglängd än tex M50B25 och M52B28.

M50B20 har 80x66 i borr x slag medans M50B25 har 84x75 och M52B28 har 84x84.

När du säger "mer varv", menar du högre tillåtet varvtal? För högsta tillåtna varvtal (källa Wikipedia) är för M50B20 6750 rpm medans M50B25 och M52B28 har 6500 rpm.

Är det detta du tänker på när du säger "mer varvvillig"?

Det är dock långt fler faktorer än slaglängden som avgör högsta tillåtna varvtal. Som exempel kan vi ta S50B32 som har hela 91 mm i slaglängd men har trots det 7600 som högsta tillåtna varvtal.

Eller är det "varvvillighet och rapphet" som du vill behålla? Detta bestäms av helt andra faktorer, slaglängden har ingen stor betydelse här. Rappheten sitter i motorns masströghetsmoment, allt som skall acceleras påverkar detta dvs vikt på kolvar, stakar, remhjul och framförallt svänghjulet. Svänghjulet verkar du redan vara inne på en lättare variant av.

En annan sak som ofta sorteras in under "varvvillighet och rapphet" är gasresponsen. Förutom ovanstående saker börjar även detaljer som insug, grenrör, kamvärden spela in. Tex ger separata spjäll för varje cylinder en snabbare gasrespons (gastrotteln flyttas närmare cylindern och responsen blir snabbare eftersom det är mindre sträcka luften måste ta från gastrottel till cylinder dvs tiden från du öppnar gastrotteln tills det ger någon effekt).

Ovanstående faktorer gäller torrvarvning. När du har växel i och accelerarar bilen påverkar även hjulens massa "varvvilligheten".
Be
98
Bertilsson89
BMW 540 93a e34 Sedan
Tack för det svaret ! Är såna svar jag är ute efter, Och Tack för din rättning av mitt fel, Har m3an separata spjäll till varje cylinder? Svårt att modda ditt ett sånt insug? Sen frågan om m20 svänghjulet hur mkt modd jag måste göra för att få ditt det?, Extraktor insug kamar de mesta ska bytas. Men frågan är till vad de är de jag är ute efter, Har varit innne på bådde turbo och kompressor,Men tycker det är för enkelt att bygga ihop, Och alla gör det, Så sugtrimm är min pasion nu hahaha
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Tycker också att sugtrim är kul och förstår vad du är ute efter.
Hade i ditt fall funderat på följande:
M3 spjällhus med adapter.
Hade även byggt ett annat plenum liknande de "berömda" kolfiberinsugen men du kan göra det i alu istället. Viktigt här är bl.a. är trattarnas design.
I toppen har du mycket att tjäna bara genom att se till att den är tät till att börja med, i samband med det kan du radieslipa ventilsätena och porta den lite.
Det är en vetenskap med portning men en kul sådan. Större är inte automatiskt = bättre. Det är högt flöde man vill åt.
Det är ganska lärorikt att jämföra M3 och 325 sida vid sida, jag gjorde det när jag byggde min S50.
Hela avgassystemet från grenrören och bakåt, börja med M3 ans grenrör, tror de passar.
Till sist, efter allt detta det viktigaste. Köp ett Megasquirt och lär dig att mappa själv. Flera har gjort det på M50 maskinerna nu.
Alternativet är att lägga 5000 eller vad de tar nu på ett Unichip. Bara du får en mappning som är baserad på din motor så…
Med de här modsen kan du nog få en vass maskin beroende på hur du bygger ditt insug. Jag föreslog inte kammarna bara för att det är skitdyrt.
Motorjobben måste du troligtvis låta någon göra men det behöver inte bli så dyrt med rätt kontakter.
Samma med resten, handlar du spjällhus på eBay och kan bygga insug själv bedömer jag att du kan få ihop allt för mellan 12-15 k.
Jag vet att jag hade det. Tror med stor säkerhet också att du kommer få ut mycket mer än 12-15 hp men frågan är om det är värt det på din motor.
Du lär dig iaf skitmycket och det är kul när du får det att funka, bara det kan ju var värt en del =)

Annars lägger du 4-5000 på en 325 motor och byter ;-)

Mvh. B

"What we're dealing with here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Be
98
Bertilsson89
BMW 540 93a e34 Sedan
Du har fattat detta precis som jag =D. Har funderat på att bygga ett plenium, Men mina kunskaper på hur jag ska bygga är små om sådana saker, Ett sprut hade jag redan tänkt köpa då man vinner mycket på att fixa lite själv, Visst 2L kanske inte är så mkt att hänga i granen men vad fan inte många som har prövat så det tänker jag göra, Man lever bara en gång, Och även om jag skaffar en 325 motor så ska den trimmas samma sak där så grunden vad man börjar med bedömer inte slutresultatet utan slutresultate bedömer hur bra du har byggt, =)
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Klart du ska trimma! Men jag tycker verkligen att du ska bygga på en 2,5 (utan VANOS).

S50 kammar passar ej i M50 och det går inte att modda så de passar heller tyvärr. Men det finns ju trimkammar till M50 att köpa. Dock kostar de en bra slant och är inte lätta att hitta begade.

S50 grenrör är bara att skruva dit, men det är avstämt för 3 liter. Det funkar positivt på en 2,5 men frågan är om det gör någon nytta på en 2,0.

S50 har separata spjäll, men det spjällhuset passar inte på M50, man måste ha en adapter mellan topp och spjällhus. Bultdelningarna skiljer. En sån adapter kan jag fixa åt dej, har gjort en tidigare till en turbomotor.

M20 svänghjul passar om du slipar frigång i oljetråget eller svarvar av baksidan på svänghjulet.

Bara genom att byta till ett programmerbart sprut har du mycket att vinna gällande främst respons. Original har de rätt feg tändning och ekonomi är ju inräknat i bränslemappen. Jag rekommenderar VEMS, men på en sugmotor är MS ett alternativ.

Jag har själv provat allt detta och vet att det funkar som jag säger, inga gissningar.

Mi
208
MichaelB
328is -84 bmwcup #50
316ti -01
316ti -01
320iT -05
Använder du det gamla M20 svänghjulet (innan -84) så slipper du slipa.

Det är även lättare än det nya. Net nya väger 8,5kg det gamla väger 6,3 kg
Be
98
Bertilsson89
BMW 540 93a e34 Sedan
OkejOkej, Så kammarna funkar inte då, Det där med spjället visste jag om addaptern åde, Men funderar på att bygga ett helt eget plenium med seperata spjäll å allt, Sväng hjulet är ju en enkel grej, Någon som vet vad de är för utväxling på dom olika växellådorna? en sådan grej är ganska enkel och bytta,

Vad ska du ha för en addapter om det blir lägge?
Mi
208
MichaelB
328is -84 bmwcup #50
316ti -01
316ti -01
320iT -05
Vilka växellådor menar du ?

Här är några som satt i E36

S5D250G ( satt i alla E36 utom 328 & tidiga 316)

1:an 4.23
2:an 2.52
3:an 1.66
4:an 1.22
5:an 1.00

S5D310Z satt i 328 & M3 3.0

1:an 4.20
2:an 2.49
3.an 1.66
4:an 1.24
5:an 1.00

Som synes marginell skillnad på utv. 310 lådan tål mera vrid.

Det du kan göra på din bil är att ändra slutväxel om du vill ha lite bättre
drag i den idag har den 3.45 om oginal sitter kvar. En 3.78 skulle göra den lite piggare. Spelar det mindre roll om den blir lite surrig på landsvägen finns ju både 3.91 & 4.10. Beror ju iofs på hur stora hjul du kör med.

Mi
208
MichaelB
328is -84 bmwcup #50
316ti -01
316ti -01
320iT -05
Vill du ha mera drag billigt skulle jag rekomendera följande.

328 motor M52B28 finns att hitta från ca 5000:-
byt grenröret till ett från M3E36 finns att hitta från 1500:-
Byt insuget till ett från en M50B25 finns från en 500:-
Häng på ett svänghjul från tidig M20 finns från ca 300:-
Fixa ett chip för att få lite mera soppa på högre varv från ca 2500:-
Bygg ihop ett vettigt avgassystem 2*2" till 1*2,5" ink kat från ca 2500:-
Mata motorn med friskluft öppet filter ger gött ljud men skärma av väl.

Summa 12300:-

Du får en vridstark & hyfsat pigg maskin. skulle gissa på 210-220 hk
om den är frisk i övrigt
Be
98
Bertilsson89
BMW 540 93a e34 Sedan
Jaaa, Det där med utväxlingen ska jag pröva, Bara försöka hitta det, Hur är skillanden på 328ans drivlina och min då? Om jag tar växellåda bakaxel blir de mkt mer fart i den då?.

Visst byta motor blir billigt men vilken människa kan byta motor, Och jag vill då inte ha den motorn för mycket att hålla på med, Då detta inte ska bli någon värsting bara lite mer krut sen bryr jag mig inte om motor byte å sånt för har gjort det för många gånger, Jag vill se hur mkt mer man kan få ut ur en 320 utan turbo eller kompressor,

Men ingen som kan ge mig en hyffsad beskrivning på att bygga sitt eget insug alltså plenium å allt, verkar som man kan optimera det mer än att ta ett från en m3a,

Men tack för tipsen alla tips är bra tips tycker jag. Men ja nu vill jag ha mer, Är de mycket krongel att få ditt svänghjulet från m20 på m50??

Mi
208
MichaelB
328is -84 bmwcup #50
316ti -01
316ti -01
320iT -05
Svänghjulet är inga problem att få dit.

Du behöver som sagt ett m20 svängjul koppling som passar m20 hjulet
tas lämpligt från en 325:a.

Du få förläga pinnen på slavcylindern så den passar

Ta ett skjutmått & mät från slavcylinderns anliggningsyta mot vx lådan lägg på 35mm. så har du längden på pinnen.

Mät pinnen på fin slavcylinder & förläng den till angiven längd.

Lämpligt att ta den ogängade delen från en M8 skruv & förlänga med.

Be
98
Bertilsson89
BMW 540 93a e34 Sedan
okejokej svänghjulet verkar som en enkel grej då, Hur mkt kan m20 svänghjul kosta då?? Koppling kan man lika väl köpa ny om man andån river det,

Men då frågan angående bygga sitt eget plenum, är ute efter lite mer ös på lägre varv, Fast ändån en bra topp, Jaaa ni förstår kanske vad jag menar =P hehe
Be
98
Bertilsson89
BMW 540 93a e34 Sedan
är 325ans topp något som man kanske kan få ditt med ???
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.