|
|
|
|---|---|
|
Har donat en hel del med bilen på sistonde, tätat insug, bytt flera packningar, rengjort motorspjällen etc. När jag satt ihop grejerna startade bilen klockrent och gick hur bra som helst, men så fick jag se att det började bildas en pöl på golvet under bilen. Det visade sig naturligtvis vara bensin. :/ Snacka om att man blir trött. >:( Startade bilen igen för att försöka lokalisera läckaget. Såg nu att det samlades bensin på skyddsplåten precis utanför 12:ans tändstift (naturligtvis). Såg skitskumt ut. Första tanken var att jag slarvat och inte skruvat dit stiftet ordentligt. Tajtade till 12:ans tändstift och startade bilen igen. Till min glädje var det nu helt torrt på plåten och ingen pöl heller under bilen ( Yihaaa...)!!! Glad i hågen åkte jag till närmaste mack. Plötsligt fick jag se att det åter igen läckte bensin (trött). Nu bildades pölen under där bensinrören från tanken går in i motorrummet (bakom främre hjulhuset). Tog bort framhjulet (förarsidan) och kollade in bakom skyddsplåten. Där såg man båda rören som går vidare in i motorrummet. Men dom var snustorra! Så läckaget måste vara inne i motorrummet. Nån som har nån susning? Kan det vara en gummislang som läcker? Det går ju två slangar från railsen som spridarna sitter på, ner till bensinrören, men dom verkar ju vara helt omöjliga att komma åt från motorrummet. Vill fan inte riva ner insugen igen! =/ Nån som har haft liknande problem och har en bra lösning? Funderar på om amn kan skarva med mindre rörbitar eller så!? Vore väldigt tacksam för info! Mvh Tord "Nöden är uppfinningarnas moder." | |
|
Borde vara slangarna som går fram till railsen som du misstänkte. Jag har bytt slangar men det var så längesedan så jag minns inte exakt hur jag gjorde, men det var inte svårt att komma åt, har för mig att det räckte att ta bort plastkåpan som sitter över insugen. /Mats J |
|
|
Hej Mats. Vet inte om tidigare ägare har gjort egna special-arrangemang på den 750 jag har vad gäller bränslerör. När jag för en tid sen plockade bort railsen så fick jag koppla loss 2 st gummislangar (inre diam. 8mm) som var anslutna till dessa. Dom här gummislangarna sitter i sin tur kopplade till var sitt metallrör som man nätt och jämt kan se ändarna på om man kollar ovanifrån. Men dokm här rören verkar inte vara samma som de rör som går vidare under bilen. Så jag misstänker att det finns ytterligare gummislangar längre ner i motorrummet som koppar detta rör till de som går vidare. Jag har funderat på hur jag ska göra. Min egen lösning är att helt enkelt kapa bränsleledningarna som man kommer åt utifrån i hjulhuset fram. Jag kapar den och drar ett nytt och längre rör upp till railsen. Skarven i hjulhuset skarvar jag med en kort gummislang stump med dubbla slangklämmor för att få det tätt. Du kanske gjorde nåt liknande!? Egentligen skulle jag vilja dra helt nya metallrör ända från motorrummet till bränslefiltren bak, men jag får ta det nån annan gång. Provar nog först den enkla lösningen. Mvh "Nöden är uppfinningarnas moder." |
|
|
Det var en av dom nedre slangarna från railsen som läckte. Men dom var helt omöjliga att komma åt via motorrummet, såvida man inte tar bort insuget förstås och det var jag inte alls pigg på att göra! :/ Jag gjorde så här: Jag lossade först på slangarna / slangklämmorna vid railsen. Tog jag bort vänster framhjul. Monterade bort en skyddsplåt (tre muttrar) inne i hjulhuset för att komma åt bensinledningarna från tanken som går in genom ett hål i innerskärmens vägg. "Kapade" de två bensinledningarna en bit nedanför hålet i hjulhuset. Tog en bit ner för att komma åt med röravskäraren (Biltema art.nr: 12-1220 , pris: 29.90 kr). När man lossat skruven på en hållare som rören sitter i så kan man försiktigt bända ut rören lite med en mejsel för att komma åt bättre. Men bryt inte så att rören knäcks längre ner. Rören är gamla och kan lätt gå sönder. Drog ut avkapade rör med fastsittande slangar innifrån motorrummet. Sen var det bara att mäta rätt längd på nya rör (koppar-rör från Biltema). Dom nya rören ska naturligtvis gå ut en bit genom hålet och kan fästas i hållaren som de gamla rören satt fast i. Använde smärgelduk för att rengöra ändarna av de gamla rören. Kopplade fast rören vid railsen. Kopplade samman rören i hjulhuset med gummirör (8mm inner diam.) som naturligtvis måste tåla bensin. Se också till att skaffa riktig slangklämmor som håller. Sätt gärna på dubbla uppsättningar slangklämmor på anslutningarna i hjulhuset, alltså 4 på varje så håller det bättre! Det här blev en tilfällig lagning. Ska byta alla rör framaöver, från bränslefiltret upp till "spridar-railsen". Då tänker jag skippa mellanliggande slangar, blir endast en slang i vardera ända då. I och med denna tillfälliga lagning blir det mycket enklare att utföra då den dagen kommer! Mvh Tord "Nöden är uppfinningarnas moder." |
|
|
Det var en av dom nedre slangarna från railsen som läckte. Men dom var helt omöjliga att komma åt via motorrummet, såvida man inte tar bort insuget förstås och det var jag inte alls pigg på att göra! :/ Jag gjorde så här: Jag lossade först på slangarna / slangklämmorna vid railsen. Tog jag bort vänster framhjul. Monterade bort en skyddsplåt (tre muttrar) inne i hjulhuset för att komma åt bensinledningarna från tanken som går in genom ett hål i innerskärmens vägg. "Kapade" de två bensinledningarna en bit nedanför hålet i hjulhuset. Tog en bit ner för att komma åt med röravskäraren (Biltema art.nr: 12-1220 , pris: 29.90 kr). När man lossat skruven på en hållare som rören sitter i så kan man försiktigt bända ut rören lite med en mejsel för att komma åt bättre. Men bryt inte så att rören knäcks längre ner. Rören är gamla och kan lätt gå sönder. Drog ut avkapade rör med fastsittande slangar innifrån motorrummet. Sen var det bara att mäta rätt längd på nya rör (koppar-rör från Biltema). Dom nya rören ska naturligtvis gå ut en bit genom hålet och kan fästas i hållaren som de gamla rören satt fast i. Använde smärgelduk för att rengöra ändarna av de gamla rören. Kopplade fast rören vid railsen. Kopplade samman rören i hjulhuset med gummirör (8mm inner diam.) som naturligtvis måste tåla bensin. Se också till att skaffa riktig slangklämmor som håller. Sätt gärna på dubbla uppsättningar slangklämmor på anslutningarna i hjulhuset, alltså 4 på varje så håller det bättre! Det här blev en tilfällig lagning. Ska byta alla rör framaöver, från bränslefiltret upp till "spridar-railsen". Då tänker jag skippa mellanliggande slangar, blir endast en slang i vardera ända då. I och med denna tillfälliga lagning blir det mycket enklare att utföra då den dagen kommer! Mvh Tord "Nöden är uppfinningarnas moder." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.