|
|
|
|---|---|
Roffa1 |
Är det rätt pris och utrustning på den här 335:an. Är egentligen ute efter en superfräsch bensinare, men eftersom utbudet är mkt dåligt, så kan jag ev, tänka mig en diesel i fint skick. Det som avskräcker mig mest är årsskatten på 6.100:- Finns det möjligen någon här som tittat på denna skapelse? Länk |
|
Skillnaden i skatt gör varken till eller från ekonomiskt när bilen kommer att kosta dig kring 5000kr i månaden i värdeminskning ;-) -------------------------------- //Lövet |
|
|
Lövet: Värdeminskningen tänker ingen på(eller kanske förtränger :)) förrän det är dags att byta bil, vilket i många fall brukar ta iaf 2-3 år...minst :) Roffa1: Nix, jag vet då ingenting om bilen du frågar om.. Mvh Janne. |
|
Roffa1 |
Jag byter bil ungefär vart 10:e år. Och efter 10 års brukande anser jag att bilen är i stort sett avskriven. |
|
Okay. Fast det är du nog ganska ensam om. För de flesta verkar bilbytardjävulen slå till vid 2-3 år. -------------------------------- //Lövet |
|
|
Roffa1, värdeminskningen kommer att ha kostat dig 6ggr så mycket om bilen är utan värde om 10 år (360KSEK/10år = 36KSEK/år). |
|
|
Roffa1: köp min 325d 08 coupe istället? :) Garanterat kanonfräsh i skicket och dessutom är den lika snabb som en 335d. Fördel är dessutom att den är både billigare i skatt och försäkring. |
|
|
Nikeman: Öh..."lika snabb"..toppfart eller acc? Den gör väl inte 250 blås std? Säg inte att du har trimmat den? Usch o fy på dig i så fall ;) Mvh Janne. |
|
Roffa1 |
NiKeMan: Tack för erbjudandet, men jag vill ha en 330 eller 335 Sedan modell. (Bensin eller diesel) frågan är hur pass mkt en diesel hörs. (knattret & lukten) misstänker att dessa fenomen är borta på dagens moderna dieselmotorer? Har även hört att BMW:s dieslar håller betydligt längre än bensinarna. |
Roffa1 |
Hur är det med servicekostnaden för dieselmodellerna, är de kanske dyrare att serva. Undrar likaså hur länge turboaggregaten hänger med innan de behöver bytas ut. Inkluderas kanske dessa i maskinskadeförsäkringen. Vad väger för och emot valet av en 335 diesel. Tacksam för tips & råd. |
|
Janne T.... Njaeaeae ;=) Jovars det sitter en ESS mapp i min bil och gör att den blir Riktigt trevlig att köpa. Rogga1: Ja om du ändå tittar på 330d så tycker iallafall jag att du likagärna kan titta neråt 325d också då den i princip innehåller exakt samma motor som 330d.... Knattret hörs lite på tomgång, men absolut inget alls i fart. Ta dig till en BMW handlare och ut o provkör en 325d,330d eller 335d och testa om det är något du själv tror att du kan trivas med till vardsg. Turboaggen är "inget du behöver tänka på" om man kan skriva så... Jag vet själv ingen som behövt byta turbo. Service är gratis till 8000 mil (el 3 år) - sen har man bytt bil ;) |
|
Roffa1 |
Om jag köper en 2007 så tar den fria servicen slut redan under nästa år. Undrar just därför om servicekostnaden är hög för dieselmodellerna? |
|
Kan inte förstå hur man om man har råd att köpa bil för över 300 k bryr sig över 6100 om året Kan ju tyckas småaktigt i sammanhanget Ha de T |
|
| Han kanske ska köpa bilen kontant och sen hoppas på en hyfsat låg rörlig kostnad i pengar som märks (eller som inte går att förtränga) och att sen satsar på att kunna spara mer till nästa bil. Annars kan jag hålla med om att det verkar motsägelsefullt, men det är den förklaring jag kan tänka mig. | |
|
Vet inte alls servicekostnader för nyare Bmw diesel, men jag blev i alla fall positivt överraskad när jag servade min E46 330d (-04). Kommer inte ihåg beloppet exakt, men jag har för mig att det hamnade någonstans runt 5000kr och då var det Inspektion II med nåt tillägg, alltså stora servicen. Detta var nånstans runt 13-14000mil. Gissar man då vad övriga service'ar kan tänkas kosta så borde man kunna hamna på en servicekostnad på en bit under 1kr/mil, och det är riktigt billigt! Undrar om så många andra bilar/märken klår det!? Kan ju säkert skilja en del mellan städer/verkstäder också. Detta var på Hackefors Bil i Linköping (aukt. verkstad). Kan nämnas att en kollega servade sin X5 3,0 förra veckan, på Autopartner ville de ha ca 7500kr medan Hackefors ville ha ca 5000kr för samma service. Autopartner tror jag då står för lånebil vilket kanske inte Hackefors gör, men skillnaden var ändå avsevärd. Kan vara värt att tänka på. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.