AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.676

Gul motorlampa lyser vid start.

m3
260
m3rso
Billös
Bilen i fråga är en BMW e46 323ci -00.Jag har läst lite på forumet angående samma problem hos andra och har gjort precis som dom. Det jag har gjort är.

1. Bytt till orginal bmw e46 oljefilter (inget bosch)
2. Bytt oljetrycksgivare
3. Bytt till Mobil1 5-30w longlife olja (som var svindyr)

Förr så var det att han bara tändes när motorn var kall. Jag hade castrol edge 5-40W innan i den. Men nu tänds han ibland. Igår körde jag den och den tändes inte. Idag så tänds han. Jag ska kolla oljan så det inte felar lite i den. En erfaren mekaniker som har tittat på bilen tror inte det är pumpen för då borde lampan lyst hela tiden.

Nån som kan hjälpa mig eller ge mig råd och tips, eller om ni har samma fel och ni har löst det. Börjar bli riktig deppig nu :(

MVH M3
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Gul motorlampa lyser när du har fått försämrade avgasvärden..eller när bilen indikerar fel som KAN göra att det blir försämrade avgasvärden.

Fattar uppriktigt sagt inte varför du bytt olja, oljetrycksgivare osv...Har ju inget samband med den "Gula motorlampan".

Men jag kanske har fattat det hela fel?

Mvh Janne.
m3
260
m3rso
Billös
Den gula motorlampan står väl för olgetryck i motorn? Hur menar du med avgasvärden. Det har jag inte hört innan. Och vad kan jag göra åt det då?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nu har jag inte detaljstuderat nyligen på någon E46:a, men om du nu menar vad vi i dagligt tal menar "gul motorlampa" så ser den indikeringen i instrumenthuset ut som en motor....är det den du menar?

Om det är den du menar så är det något annat fel såsom någon trasig gummibälg(runtikring insuget),lmm,tändspole eller liknande..

En diagnos på en verkstad som kan läsa felkoder är väl ett tips som du kan börja med om du inte ser något uppenbart fel isf..

Mvh Janne.
m3
260
m3rso
Billös
Jag menar den gula olja lampan. Den kan även lysa rött.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...Ja, då lutar det väl åt att du har defekt oljenivågivare OM du nu har rätt oljenivå i motorn nu..

Mvh Janne.
Det kan åxo vara.... avgasgivaren!!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.