|
|
|
|---|---|
|
Hej! var och kollade på en bmw e28 520 -86 idag han sa att huvudbromscylindern var trasig,, men då jag satt mig i bilen så funkade inte kopplingen och då sa han att det hörde ihop så det var därför kopplingen inte funkade.. den var alldeles slapp inget motstånd alls i den.. och det hade runnit ut nått på golvet under pedalerna som han sa va bromsoljan.. stämmer det han säger eller hittar han bara på? Vad kan det annars vara för fel? | |
|
Kan mycket väl vara riktigt! Har packningarna i huvudcylindern gått är risken stor att bromsvätskan rinner in i bilen vid pedalerna. I så fall ett enkelt och billigt fel att laga. Är man konspiratoriskt lagd så skulle man kunna misstänka att säljaren maskerat ett allvarligare och mycket dyrare fel på kopplingen på detta sätt. Per L |
|
|
Okej då vet jag att så är fallet.. Tror därimot inte att han ljuger om nått eftersom ja känner honom.. Visste bara inte om han trodde att det hörde ihop eller om det verkligen va så. En sak till motorn knackade lite granna.. är det simpelt att justera ventilerna på dessa motorer? Eller är motorn slut då? |
|
|
Knackande kan komma från olika ställen på en motor. Ett ljust tickande/rasslande som är oberoende av belastning kan komma från ventilerna. Ett halvdovt knackande som hörs mer vid lätt belastning eller motorbroms kan vara en glapp kolvbult. Ett dovt knackande som hörs mest vid belastning kan vara ett vevstakslager. Osv Ventilerna är lätta att ställa in: Länk Är motorn sliten är det inte säkert att man får bort tickandet "helt". Är kamaxeln fin, vipparmarna inte glappa (vicka på dom med tex en polygriptång) och inställningsexcentern fin så gör dock detta tickande inte så mycket för motorns livslängd. Per L |
|
|
Hej! Har nu varit å hämtat hem min 520.. Har bytt huvudkopplings cylinder till en bättre beggad och slavcylindern.. men när jag ska lufta så får jag inte upp något tryck i pedalen hur länge ska man igentligen behöva pumpa på pedaln? Den fastnar bara i i botten (ibland kan den komma ut igen) Eller är det så att dom begade var för dålig kanske så jag måste köpa en repsats? Har ni några ideer? |
|
|
Ska man trycka snabbt och hårt eller löst och sakta på kopplings pedalen när man ska lufta? När man tryckier bakvägen hur går man tillväga då? För ja får det då inte att funka. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.