AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
814

Är det ok att motoroptimera vid 7500 mil?

ma
91
mattiaskorp
320Da Touring M-Sport 2013
Har det någon betydelse om bilen gått 7500 mil och är "normalkörd"?

Bayer_Aleks
Du kan chippa/trimma/mappa/optimera en bil precis när du vill, har ingen betydelse. Jag har kört bilar som varit optimerade nästintill från nybil.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag personligen skulle iaf inte trimma(effektöka) en bil innan garantin gått ut, men det är ju jag det..
Argumentationen för detta ställningstagande är väl ganska uppenbar ?

Mvh Janne.
ma
91
mattiaskorp
Ja det är nog klokt att vänta tills garnatin löpt ut. Det gjorde den för mig i februari, därav mina fundereringar kring optimering. Hittar man en seriös firma som säljer bra produkter, borde det väl inte påverka fordonets hållbarhet något nämnvärt...

Det vore penibelt att bli tillrättavisad av BMW verkstaden för att man "uppdaterat" bilens mjukvara på egen hand. Jag har läst mig till att det inte skall vara problem med en bra mjukvara (mappning) och att en sådan uppdatering inte utlöser några felkoder. Stämmer det?

ma
91
mattiaskorp
Bayer Aleks:
Har du någon gång upplevt att det kommer avyttringar eller kommentarer från orginalverkstaden vid servicetillfällena?

Om du får felkoder eller ej beror troligen mest på trimningsgrad. Lägger du dig på högre nivåer kan du nog dra på dig limp som i sin tur utlöser koder.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.