AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.132

Någon som vet färgkoderna på stereokablar 323 -95

Bj
9
Björn1971
323 coupe -95
Hej alla. Är en nybliven BMW ägare, till en -95 a 323 coupe. Finns det någon vänlig själ här som har koll på det här med stereokablarna? som det är nu så är det bara klippt rakt av och skarvat med sockerbitar, finns det någon här som vet vad de olika kablarnas färg står för. röd och svart antar jag är 12 v och jord. men sen så finns det gul/lila. gul/brun. gul/röd, brun, röd/vit. gul/grå. grå. blå/vit. blå/grå. blå/svart. grå/röd. vit/röd. vore tacksam för svar/Björn

Detta kan ju vara en god början iaf..Länk
Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Tjo..

Det löser man ju oftast relativt enkelt. Först letar man fram en voltmeter och med den är det ju lätt att hitta vart du har + och -.

En kabel ska du ju ha konstant ström på mot jord, den ska ju gå till minneskabeln på stereon.. oftast gul på nya stereos. Den andra ska du ju få ström på när tändningen slås på och den ska ju gå till stereons plus kabel, förmodligen röd. Om du nu vill ha det så att stereon stängs av när bilen stängs av, men det är ju standard.

Minns dock på min förra BMW 323 -96 att grå och brun var + och - framme vid strålkastaren iaf??

Hursomhaver.. när du väl fått ström och kan starta stereon är det ju bara å köra på "trial and error" metoden. Ställ in stereon på att bara spela på höger fram tex. och testa hålla ihop olika kablar tills du hittar rätt. Sedan ställer du in stereon på vänster fram och fortsätter tills allt är klart =)

Så brukar jag göra iaf när man inte vet bättre!
Lycka till!
Smartare killar lokaliserar högtalarna med ett ficklamps batteri på 1,5V och lyssnar vilken högtalare man hittar ( så slipper man elda headunitens slutsteg om man är fumlig/otursam....)
Bj
9
Björn1971
323 coupe -95
Tack för tipsen, nu funkar det som det ska, verkar vara ett bra forum det här...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.