|
|
|
|---|---|
|
Den högra bakbromsen på min 2000 -70 hänger sig ibland, till följd av ett hemskt tjutande ljud, så jag behöver få av trumman för att kunna inspektera och motionera upp hjulcylinder, men den jäkla trumman vägrar lossna ! måste kronmuttern lossas först eller ska det gå att få av den ändå ? har plockat av trummor förr men denna sätter käppar i hjulet för mig, tips mottages tacksamt ! Mvh Nordstedt BMWCS #6891 Min E34 Länk | |
|
Kronmuttern gör ingen skillnad. Förmodligen har trumman ganska ordentlig vändkant, vilket gör att den fastnar på bromsbackarna när du försöker dra ut den. En 2000-70 har väl inte självjusterande backar? I så fall justerar man backarna från baksidan av bromsskölden. Där sitter två svåråtkomliga, ofta fastrostade (ryyys...), bultar. 17:s nyckel vill jag minnas. Kolla i instruktionsboken hur de ska dras. På de bultarna lättar du på bromsbackarna. Sen borde det gå bättre. |
|
|
Eriks tips är rätt men den brukar även rosta fast på navet,så ett par rejäla smällar med en handslägga i höjd med hjulmuttrarna brukar göra susen. Släpp även justeringen vid handbromsen. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Stort tack för tipsen detta ska provas snarast. Mvh Nordstedt BMWCS #6891 Min E34 Länk |
|
|
Jag använder en sån här: Länk Bra att ha vid jobb med gammelbilar och trumbromsar. Mats BMW CS #5847 |
|
|
Den verka ju fiffig ! är det någon form av avdragare. Mvh Nordstedt BMWCS #6891 Min E34 Länk |
|
|
Just precis, den har en massa hål så att den skall passa de flesta bilar, man får snurra och kolla lite. Mats BMW CS #5847 |
|
|
Den avdrageren blir du inte mycket hjälpt av då trumman inte konar på drivaxeln likt Volvo PV och andra med stel bakaxel. Trumman du har saknar ju pinnbultar, dessa sitter ju i fast i flänsen. Det enda som hjälper är att ställa tillbaka bromsbackarna max och försöka kränga av bromstrumman från backarna, det krävs lite våld är jag rädd. /Johan |
|
| En trearmad avdragare med gripklor kanske? Sitter trumman helt stumt är det centrumstyrningen. Hänger den på backarna går den att röra lite. En tung slägga brukar vara bästa medicinen mot passningsrost i centrumstyrningen. | |
|
Problemet med de trearmade avdragarna är att det inte finns så mycket fläns på trumman att haka mot, erfarenhetsmässigt brukar det gå dåligt. Har du väl fått den att lossna mot centrumstyrningen (vilket enklast görs med lite värme typ svets) så får man pilla med diverse verktyg mellan sköld och trumma, kan kort beskrivas som RPITA. /Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.