|
|
|
|---|---|
STi |
Misstänker att jag har ett dåligt hjullager fram. Det beter sig precis som ett sådant. Vet dock inte vilken sida. Hur får jag smidigast reda på det? Det låter betydligt mer och då menar jag mycket mer när jag svänger att vänster. Eller kan det vara något annat. Bilen det gäller är en e46 330xi med nästan 14 tusen på mätaren. Tips och tricks någon? |
| Lyft bilen fram och ta tag kl.12 och kl 6 på hjulet och känn om det finns något glapp. Drivknutarna kan också väsnas om de är dåliga. Då brukar ljudet öka med belastning i sväng. Kolla att gummidamaskerna är hela. | |
STi |
Om det vore drivknut kan man kolla dessa på fler sätt? Oljudet är som värst vid ca 100km/h och är varierar med hastigheten. Kommer man upp till 120km/h så har det minskat väldigt mycket. ibland känns det nästan som oljudet känns i ratten. |
| Dåliga lager brukar låta som ett malande ljud som hörs vid låg hastighet och sväng. En dålig knut kan knastra och knäppa om man svänger med fullt rattutslag och gasar. Blir det tyst om du bromsar? | |
STi |
Nej inte mer än att det minskar i takt med farten. Säg att jag ligger i 100km/h och bromsar eller frikopplar så minskar ljudet i takt med att hastigheten sjunker. inte pga att jag bromsar. |
|
Knepigt fall. Tror på lager eller knut. Bromsarna verkar ju vara uteslutna. Fördelningslådan också utesluten då det låter mer vid sväng. Har du kollat en så enkel sak som att hjulbultarna är dragna? Har hänt mig att jag laborerat i hastigheter mellan 100-120 för att analysera oljud och så har jag eg. hållit på att tappa ett framhjul :). |
|
|
Prova att svänga svagt till höger avtar eller upphör ljudet så borde det logiskt vara det högra ljullagret som är kasst |
|
STi |
avtar ljudet från hjullager vid belastning? eller ökar det? |
STi |
anders-72 ska kolla hjulen men är tveksam då detta... |
|
Lyft upp bilen på den högra sidan ock snurra på hjulet. Demontera helst bromsoket så du slipper ev anliggning från klossarna samt skrapljud från dito. Om lagret är dåligt skall du höra ett malande när du snurra på skivan precis som Anders-72 redan skrivit i tråden. Trodde själv att tjejens 320 hade kassa lager bak men det visade sej vara anliggning från bromsarna ock på 5an så var det faktiskt däcken som spökade (klackbildning). Testa att byta till andra däck för att utesluta däckens ljud etc. Se till att motionera upp dina bromsok genom att trycka in kolvarna ock sedan pumpa ut dom igen när oken är demonterade givetvis ock klossarna är demonterade. För att förhindra att kolven halkar ur helt så kan du ta en träbit/bräda med en sammanlagd tjocklek som bromsskivan har ock plussa på 10mm. Ex: Skivans Bredd = 22mm + 10mm ~30mm. Spraya in WD40 eller liknande under damskyddet på kolven när den är i sitt yttersta läge för du pressar in kolven igen. Gör du detta på samtliga hjul så kommer du märka stor skillnad på förbrukningen samt att bilen blir piggare med. Lycka Till.. |
|
STi |
Alex84 skrev: Lyft upp bilen på den högra sidan ock snurra på hjulet funkar väll inte på en Xi måste väll lyfta upp bilen runt om för att kunna göra detta? |
| Då får väl la han göra det då ;) | |
STi |
Hehe :) |
| kommer aldrig få upp det i tillräcklig fart av att snurra det för hand, kommer antagligen inte hitta ett skit... byt det hjullager som låter när du belastar det, brukar regeln heta, men dett kan även vara tvärtom (har jag märkt av egen erfarenhet) följ regeln till att börja med, för nog e det ett hjullager som e defekt i ditt fall | |
|
Min gissning går till höger hjullager OM ljudet ökar när du svänger vänster o minskar när du svänger höger...Har bara råkat ut en endaste gång för att en drivknut gett sig o då hördes det som ett "knäppande" ljud när man accelererade... Visst kan du "smörja" oken med "WD40" o liknande mirakelmedel men rent generellt så bör man INTE använda annat en bromsolja till o smörja med...Har ett ok börjat kärva så bör man renovera det, så mycket jobb är det inte... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.