|
|
|
|---|---|
|
Hej, kikar lite på några 318is bilar med M42 motor. samtliga har gått runt 19-26.000 mil. Frågan gäller alltså; måste man byta kamkedjor på M42? Ska inte kedjorna hålla "livet ut"? Om man måste byta, vilket miltal gäller? Vad kostar det på en verkstad att utföra bytet? Vore hemskt tacksam om någon som kan bringa lite klarhet runt detta så jag kan bli BMW ägare igen snart... mvn /L | |
|
sökte här hittade detta, annars kolla med BMW Det finns de som säger aldrig men det tror jag inte på. Det finns någon gammal BMW uppgift för E30 318is:en, samma motor. Som säger att den bör bytas vid 16 000mil, lika som på E30 M3:an. Sträckaren däremot vet jag inget intervall på, vet inte om det finns specificerat heller. Men den byter man när den blir dålig. |
|
|
Ok, tackar för den info som du lyckades få fram. Jag misstänker att man åker på ett byte då på "mina" objekt? Lite lurigt det där med kamkeja på äldre bilar. Man luras av att tro att det är bekymmersfritt. På remdrivningsmotorer är det mer "raka rör" med informationen om att remmen SKALL bytas vid ett bestämt intervall. Då vet man, inga missförstånd! /L |
|
|
Hej! Det sägs ju att kedjan inte behöver bytas men jag fick veta att det inte alltid stämmer. Jag hade en 318is med M42 motorn. Vid 16000 mil på mätaren gick kamkedjan av och alla ventiler utom 2 blev sneda plus att skenor osv förstördes av den trasiga kedjan. Det resulterade i motorbyte. Min hade ett lågt rasslande ljud så jag bytte kedjesträckaren men det räckte alltså inte. Så lyssna efter missljud och lycka till! MVH Calle |
|
|
Ok där ser man! jag misstänkte det. Undrar om samma sak gäller M43 motorn dvs. 8 ventilaren i vanliga 318 från -94?. Kanske ska ta en bil med den motorn istället? Men det skiljer ju några hästar mellan de två, så det hade ju varit kul med en IS. :/ /L |
|
| jag tror 318i blir lite väl svag. is-modellen är ganska rolig på lite högre varv. Dom är inte så dyra nu för tiden så du kanske ska köpa en lite dyrare i fint skick med låga mil? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.