AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
816

C-Lås, taklucka, elhissar obrukbara!

Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
Hej!

Inte lång stund man får njuuta BMWn på vägen innan nästa spöke framträder.....

Nåja...
Jag har sökt på forumet och i mektipsen men inte hittat riktigt samma beskrivning så med risk för att det skrivits om innan...

Problemet inkl. händelseförlopp:
Stannade vid macken och skulle tanka.

En av passagerarna öppnar under tiden bagaget och plockar ut sina saker och stänger luckan.

Jag tankar färdigt och ska låsa bilen under tiden jag är och betalar. Lite nojig att lämna bilen olåst även i Stockholm.

När låset går ner så ska ju normalt centrallåset låsa resten av dörrarna, så sker inte, inte ett knäpp en gång.

Försöker låsa upp. Funkar inte.

Av en ingivelse testar jag elhissarna, funkar inte.

Testar eltakluckan, funkar inte.

Larmet slås dock på som vanligt när jag vrider om nyckeln.

Kan "bara" låsa upp med hjälp av "nödöppningsfunktionen", som för övrigt funkar på både förarsidan och passagerarsidan på min bil.

Åtgärder gjorda:
Kollat alla säkringar.
(Tyvärr allt jag hunnit med, hände för några timmar sedan på väg hem srån Sthlm)

Hjälpen som söks:
Någon som vet något om detta, vad som bör kollas, var jag ska kolla, hur jag kollar.

Undran:
Någon som varit med om samma innan?

Tacksam för svar då jag vet att ni ställer upp!

[ www.tocnet.nu ]
Ze
144
Zeth
320da e91 -09
Samma sak har hänt mig också.
Men c-låsen funkade när jag satte på och av tändningen.
Sedan låste jag dörren som vanligt och c-låsen funkade igen.
Detta inträffar oftast om man låser upp och stänger flera gånger i sträck. (Kanske överbelastning)

Men Ca: 1 vecka sedan hade c-lås styrenheten (motorn) låst sig på förardörren i stängt läge.
Detta löste jag med att justera styrenheten och låsa upp och stänga från passagerar dörren.
Kanske är det någon styrenhet som kärvar eller bara tillfällig överbelastning?
wa
30
wass
535 alpina -89
jag har varit med om en liknande händelse.
Färddatorn, vindrutetorkarna, tacklucka och elhissar la av.
Jag frågade på bmw och de sa att det var en säkring som sitter precis efter batteríet som var trasig. jag bytte den och sedan dess har det funkat.
Hoppas man varit till nån hjälp.
Ze
144
Zeth
320da e91 -09
Glömde tillägga:

Eftersom det inträffade just när bagageluckan stängdes
så kan det bero på att kablarna vid bagageluckan har skavts, så att det har blivit en liten kortslutning.

Jag hade samma symptom på min förra bil
(Opel vectra GT).
Kablarna till c-låsen i bagageluckan hade skavts sönder
så det blev kortslutning ibland när man stängde eller öppnade bagageluckan.
Nya kablar och en sockelbit så var problemet löst.
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
Tack Zeth och Wass

Ska kika i eftermiddag.

Säkringen efter batteriet har jag ännu inte hittat, läste ju på forumet om just den säkringen, men jag hittar den bara inte!

Vindrutetorkarna funkar... Hmmmm

Ska kolla alla kablar i bagagerummet, kan ju som sagt ligga nåt fel där....

Att slå på/av tändningen och har jag ju av naturliga själ redan "testat" utan någon skillnad. :(

[ www.tocnet.nu ]
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
En liten undran....

Jag har läst här på forumet om en dosa/relän/säkringar under baksätet som har med centrallåset att göra, för att se om det är där felet ligger så vill jag så klart lyfta dynan, MEN, hur sjutton får jag loss dynan, ta i allt man orkar eller?
Några spärrar/skruvar?

Please help!

[ www.tocnet.nu ]
Kn
97
Knugen
525 TDSA -93
Du lyfter bara i framkant på sätet,får rycka till ganska kraftig.D

Diesel Performance.....
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
Yepp Knugen.... Blev lite "Hulken" förut och lyfte....
Fick loss dynan och japp, en av alla dessa säkringar som satt under sätet var "brunnen" så nu har jag återigen elhissar, c-lås och taklucka! GÖTT!

Men man kan allt fundera på varför dessa säkringar inte kunde sitta på ett lite enklare ställe att komma åt än under en sittsdyna samt skrivad med tre små krysskruvar som dessutom varav en av dom var nog så svår att komma åt... Vill inte tänka på om det skett idag istället för i går och om jag haft takluckan öppen när säkringen gick och åskregnet kom, en riktig syndaflod.... Hmmmm.... Nåja, nu vet jag ju VAR jag ska leta nästa gång!

:)

[ www.tocnet.nu ]
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.